کد خبر: ۳۲۵۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 16
از جوشانده و دم‌کرده برگ (جوشاندن حداکثر به مدت پنج دقیقه) برای کمک به هضم غذا، اشتهاآوری، روشن‌کنندگی پوست (به‌صورت موضعی)، رفع لک‌های صورت، دانه‌ها، جوش‌ها و لکه‌های بارداری می‌توان استفاده کرد
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص طب سنتی گفت: از جوشانده و دم‌کرده برگ جعفری برای کمک به هضم غذا، اشتهاآوری، روشن‌کنندگی پوست (به‌صورت موضعی) رفع لک‌های صورت، دانه‌ها، جوش‌ها، لکه‌های بارداری می‌توان استفاده کرد.

به گزارش شفا آنلاین:بهنام یوسفیان  درباره گیاه جعفری از خانواده جعفری (چتریان)، اظهار کرد: زمان گلدهی این گیاه خرداد و تیرماه و زمان ریشه زدن آن مهر، آبان و اسفندماه است، همچنین سرشاخه و برگ‌ها از خرداد تا آبان‌ماه و میوه آن در مرداد و شهریورماه می‌روید.

وی افزود: جعفری گیاهی با طبیعت گرم و خشک، علفی و دوساله با ریشه‌ای مخروطی و سفیدرنگ است؛ در سال اول برگ‌های زمینی که به صورت عمیق بریده و منقسم هستند، ظاهر می‌شود و سال دوم بوته‌ای بر شاخه و با برگ‌های متناوب از آن تولید می‌شود که در انتهای شاخه‌ها چترهای گل به رنگ سبز متمایل به زرد می‌روید.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه گیاه جعفری بومی مدیترانه است، تصریح کرد: جعفری معمولی را برای استفاده از برگ‌هایش و جعفری غدد را برای استفاده از ریشه‌اش می‌کارند.

وی ادامه داد: در طب از میوه و ریشه این گیاه بیشتر استفاده می‌شود، ریشه آن را خوب تمیز می‌کنند و از طول می‌برند و در حداکثر ۴۰ درجه سانتی‌گراد حرارت خشک می‌کنند؛ چترها را وقتی که حدود نیمی از دانه‌ها رسیدند، می‌چینند و در داخل کیسه‌های پارچه‌ای قرار می‌دهند و پس از خشک شدن می‌کوبند تا دانه‌ها جدا شوند. از میان مواد مؤثر موجود در آن‌ها می‌توان از اسانس روغنی (آپیول، میریستیسین) نام برد همچنین این دانه‌ها حاوی گلیکوزید و مواد دیگر است.

یوسفیان اضافه کرد: برگ‌های جعفری حاوی پروتئین، چربی، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین A، C و ید است.

وی گفت: گیاه جعفری کلیه‌ها را تحریک می‌کند به همین علت مدر است، مقدار کم آن اشتها و دستگاه گوارش را تحریک می‌کند؛ همچنین مصرف ریشه به مقدار زیاد باعث جمع‌شدن مخاط معده می‌شود. عصاره ریشه تازه آن برای التیام زخم‌ها مفید و ضدالتهاب (نیش حشرات) است.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: از جوشانده و دم‌کرده برگ (جوشاندن حداکثر به مدت پنج دقیقه) برای کمک به هضم غذا، اشتهاآوری، روشن‌کنندگی پوست (به‌صورت موضعی)، رفع لک‌های صورت، دانه‌ها، جوش‌ها و لکه‌های بارداری می‌توان استفاده کرد.

وی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه جعفری خاطرنشان کرد: تماس با این گیاه می‌تواند منجر به حساسیت به نور شود و امکان ایجاد سردرد در گرم مزاجان وجود دارد؛ مصرف ریشه و میوه این گیاه در بارداری ممنوع است، همچنین در مصرف برگ‌ها باید احتیاط شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: