کد خبر: ۳۲۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 14
امروزه به لطف سال‌ها تلاش و کسب دانش، انواع پیوند بافت‌ها و اعضای بدن در کشور در حال انجام است.
شفا آنلاین>سلامت>دیروز در حالی چهل و چهارمین کنگره جامعه جراحان ایران با حضور رییس سازمان نظام پزشکی کشور و رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از جراحان و استادان پیشکسوت جراحی کشور در مرکز همایش‌های رازی با حضور دکتر سیدعلی ملک‌حسینی پایه‌گذار جراحی پیوند کبد در کشور، دکتر حشمت‌الله کلباسی پایه‌گذار جراحی لاپاروسکوپی، دکتر غلامعلی عکاشه استاد پیشکسوت جراحی استخوان و مفاصل، دکتر احمد خالق‌نژاد طبری استاد پیشکسوت جراحی اطفال، دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی جراح پلاستیک و ترمیمی برگزار شد که انتقادهای زیادی نسبت به تامین ارز دارو بود.

به گزارش شفا آنلاین:بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این عقیده‌اند که تامین ارز کافی برای حوزه بهداشت و درمان یک ضرورت است. بنابراین تامین به موقع و باکیفیت مواد اولیه جهت تولید دارو در کشور یک ضرورت جدی است؛ ارز داروهایی که وارد می‌شوند نیز باید به موقع فراهم شود و به گونه‌ای تامین شود که مردم دچار مشکل نشوند.

برخی از رشته‌های تخصصی پزشکی داوطلبی ندارد!
در همین رابطه «ایرج فاضل» رییس جامعه جراحان ایران با اشاره به چهل و چهارمین کنگره جامعه جراحان ایران که پس از وقفه‌ای نسبتا طولانی به دلیل کرونا، بعد از سه سال از دیروز ۲۳ اردیبهشت تا ۲۷ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، گفت: امروزه به لطف سال‌ها تلاش و کسب دانش، انواع پیوند بافت‌ها و اعضای بدن در کشور در حال انجام است. سال‌های دور اولین و دومین پیوند روده باریک در خاورمیانه را اینجانب انجام دادم. این کار در شیراز ادامه پیدا کرد و اکنون لوزالمعده نیز برای بیماران با موفقیت پیوند می‌شود. پیوند کبد و کلیه نیز طی سال‌های اخیر از موفقیت‌های چشمگیری برخوردار شده و حتی پیوندهای دشوارتر از این نیز در کشور انجام‌پذیر است. نکته مهم نخستین موارد از پیوند است و زمانی که تجربه اندوخته شد روند کار آسان و موفقیت‌ها بیشتر خواهد بود. اساس کار ما از روز اولی که من پیوند اعضا را آغاز کردم بر مبنای آموزش به همکاران بود. این گسترش توانمندی پیوند اعضا و تسری دادن آن به سراسر کشور مهمترین اقدام طی سال‌های گذشته بوده است. در مورد پیوند کبد دکتر ملک حسینی در شیراز کار را با جدیت پیگیری کرد و اکنون در جایگاه خوبی در این زمینه قرار داریم، به گونه‌ای که می‌توان گفت در کل از نظر پیوند اعضا در کشور به نقطه خوبی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: پس از اینکه با فتوای حضرت امام، استفاده از اعضای افراد مرگ مغزی مجاز اعلام شد گره کار نیز باز شد و توانستیم از اعضای قابل پیوند بدن افراد دچار مرگ مغزی برای نجات جان بیماران استفاده کنیم. بزرگ‌ترین کمک را فتوای حضرت امام به پیوند اعضا کرد.

او با اشاره به اینکه پزشکی مملکت از ابتدای انقلاب به مرور زمان سیر صعودی و جهشی پیدا کرد، گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب نیازمند پنج هزار پزشک خارجی بودیم. بسیاری از کارهای پزشکی باید در خارج از کشور انجام می‌شد به گونه‌ای که حتی برای یک عمل «بای‌پس» عروق قلب بیمار باید با زحمات فراوان و هزینه‌های هنگفت به خارج از کشور اعزام می‌شد. در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب آهسته‌آهسته اعمال جراحی قلب، پیوند کلیه، پیوند کبد و سایر اعضا با سرعتی جهشی در کشور رشد کرد؛ به گونه‌ای که در نهایت نتایج آن افتخارآمیز بود. این روند در حد خودکفایی کامل ادامه یافت تا جایی که حتی یک بیمار نیز مجبور به خروج از کشور نبود ولی اکنون و با کمال تاسف این شرایط تغییر پیدا کرده است.او افزود:‌ متاسفانه در برخی از رشته‌های تخصصی پزشکی و جراحی حتی یک نفر داوطلب هم نداریم. این مساله برای دهه آینده کشور بسیار نگران‌کننده است و باید اصلاح شود. نگرانی دیگر من بابت تامین ارز کافی برای حوزه بهداشت و درمان است. بی‌شک هرگونه سرمایه‌گذاری در این زمینه پاسخ خواهد داد. تامین به موقع و باکیفیت مواد اولیه جهت تولید دارو در کشور یک ضرورت جدی است؛ داروهایی که وارد می‌شود نیز باید ارز آن به موقع فراهم شود و به گونه‌ای تامین شود که مردم دچار مشکل نشوند. در پایان به مردم عزیز برای حفظ سلامت خود توصیه به ورزش، تغذیه سالم و در مجموع زندگی سالم دارم.

افزایش سطح خدمات
در ادامه این مراسم، دکتر «سیاوش صحت» دبیر علمی جامعه جراحان ایران گفت: جامعه جراحان ایران اولین پایه‌گذار آموزش مداوم به شکل برگزاری همایش‌های علمی در سراسر کشور بوده است.

وی افزود: اولین همایش علمی به این شکل در سال ۱۳۶۳ در اصفهان و در دانشکده پزشکی برگزار شد و بعد به طور مداوم ادامه پیدا کرد و هر سال بهتر، کامل‌تر و پربارتر از قبل، محل ارائه آخرین اطلاعات علمی دنیا برای بحث و تبادل نظر همکاران شد تا در نتیجه سطح خدمات پزشکی به هموطنان، بهتر و کامل‌تر شود.

صحت با عنوان این مطلب که همه ما می‌دانیم سلامتی یک نعمت است که به آن احتیاج داریم، گفت: کوشش‌های ما در بالا بردن سطح علمی همکاران و در نتیجه بالا بردن سطح خدمات داده‌شده به هموطنان به طور مستمر ادامه داشته است.

شرط تقویت بنیان‌های پزشکی
در ادامه «محمد رییس‌زاده» رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: اگر قرار است بنیان‌های پزشکی کشور مانند سابق تقویت شود، چاره‌ای نداریم جز اینکه مسوولان از چند کار اجتناب کنند.
وی افزود: به جرأت و صراحت می‌توان گفت یکی از حوزه‌های پرافتخار کشور که در آن به طور مطلق خودکفا شده‌ایم و با افتخار می‌توانیم آن را به عرصه جهانی عرضه کنیم و بر خود ببالیم، حوزه پزشکی کشور است. به هیچ پزشک خارجی در کشور نیاز نداریم و هیچ بیماری هم نیاز ندارد برای انجام درمان به خارج از کشور اعزام شود، در حالی که طی سال‌های ۶۷ و ۶۸ این موضوع کاملا عکس بود.

رییس‌زاده بیان کرد: در مخیله هیچ هم‌وطنی این فرضیه وجود ندارد که برای یک درمان ولو پیچیده‌ترین آن اگر به خارج از کشور مراجعه کند، درمان بهتری خواهد گرفت و این ذهنیت عموماً در فکر هیچ فرد ایرانی وجود ندارد و می‌توانیم ادعا کنیم به مدد اساتید بزرگوار حوزه پزشکی و فرهیختگان، به خودکفایی مطلق رسیده‌ایم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به اینکه بنیان‌های سلامت و پزشکی کشور باید بیش از پیش تقویت شود نه اینکه دچار تضعیف شود، تصریح کرد: در حوزه حکمرانی سلامت و درک متقابل مسوولان از اهمیت و ارزش حوزه سلامت، حوزه آموزش و درمان، مشکلات و معیشت درمان، بحث تعرفه‌ها و اقتصاد درمان، حوزه پزشکی عمومی و اخلاق و تعهد حرفه‌ای، حوزه مهاجرت پزشکان و نخبگان، توریسم و دیپلماسی سلامت با چالش‌های جدی و نگران‌کننده‌ای مواجه هستیم.

رییس‌زاده با بیان اینکه اگر قرار است بنیان‌های پزشکی کشور مانند سابق تقویت شود، چاره‌ای نداریم جز اینکه مسوولان از چند کار اجتناب کنند، خاطرنشان کرد: باید از حاکمیت شبه‌علم بر علم پزشکی، حاکم کردن افراد غیرپزشک بر جامعه پزشکی، تصمیم‌گیری برای سرنوشت جامعه پزشکی به دست غیر، محبوب شدن به بهانه هجمه به جامعه پزشکی در رسانه‌ها و تریبون‌ها و از تصمیم‌گیری تخصصی برای آموزش جامعه پزشکی اجتناب شود.

وی با تاکید بر اینکه تئوریسین‌های پشت پرده نباید کسانی باشند که به بهانه عدم تعارض منافع هیچ علم و سواد و تخصص و تجربه‌ای در حوزه پزشکی ندارند، یادآور شد: متاسفانه امروز شاهد این موارد هستیم و قطعا با رعایت این اجتناب‌ها و با درک اهمیت پزشکی توسط مسوولان و سیاستگذاران، جامعه پزشکی می‌تواند راه پرافتخار خود را ادامه دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: