کد خبر: ۳۲۵۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 13
این درحالی است که میزان بدهی مراکز درمانی دولتی در اواخر سال گذشته حدود 11 هزار میلیارد تومان بود
شفا آنلاین>سلامت>نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو ‌ با اشاره به اینکه میزان مطالبات شرکت‌های پخش از مراکز درمانی دولتی به‌ حدود 15 هزار میلیارد تومان رسیده است،گفت: اگر وعده‌هایی که به شرکت‌های تولیدکننده دارو داده شده اجرایی نشوند از خرداد ماه کمبود‌های دارویی در کشور افزایش خواهد یافت.

به گزارش شفا آنلاین: مهدی پیرصالحی‌ در پاسخ به این پرسش که میزان بدهی مراکز درمانی دولتی به شرکت‌های پخش چقدر افزایش یافته است؟ گفت: میزان مطالبات شرکت‌های پخش این روزها  حدود 15 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این درحالی است که میزان بدهی مراکز درمانی دولتی در اواخر سال  گذشته حدود 11 هزار میلیارد تومان بود. به همین دلیل می‌توان گفت دولت تاکنون ‌ برای پرداخت طلب شرکت‌های پخش اقدامی انجام نداده است و این میزان هر روز افزایش پیدا می‌کند و به مسائلی مانند کمبود دارو دامن می‌زند.

وی درباره اینکه آیا زمان مشخصی برای پرداخت مطالبات  شرکت‌های پخش در نظر گرفته شده است؟ افزود: ‌هنوز زمان مشخصی برای این مهم در نظر گرفته نشده است و  سازمان برنامه و بودجه باید بودجه لازم را اختصاص دهد.

به گفته پیرصالحی، بحث تامین ارز و نقدینگی برای صنعت دارو مطرح شده، اما هنوز اتفاق مناسبی رخ نداده است.

نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو درباره نتایج جلسه‌ اخیری که تولیدکنندگان دارو با ‌‌رئیس بانک مرکزی داشته‌اند نیز گفت: در این جلسه مباحث مختلفی مطرح و قول‌هایی نیز داده شد. برای نمونه قرار است 3.5 میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات تامین شود.

وی درباره نحوه تامین ارز برای شرکت‌های داروسازی نیز توضیح داد: این میزان ارز باید در طول سال پرداخت شود، یعنی هر ماه به طور میانگین حدود 300 میلیون دلار اختصاص پیدا کند.

به گفته پیرصالحی از سه‌شنبه گذشته ‌تخصیص ارز به برخی شرکت‌ها آغاز شده است.

نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو درباره قیمت ارز اختصاص یافته به تولیدکنندگان دارو نیز گفت: قرار است ارز 28 هزار و 500 تومانی در اختیار تولیدکنندگان دارو قرار گیرد.



وی درباره اینکه آیا در این جلسه وعده‌هایی نیز برای تامین نقدینگی شرکت‌های دارو ساز مطرح شد؟ بیان کرد: قرار شد 30 هزار میلیارد تومان نیز از طریق بانک‌های عامل در جهت تامین نقدینگی  شرکت‌های داروسازی تامین شود.

 این درحالی است که مدتی قبل نیز قرار شد، بانک‌ها برای تامین نقدینگی به شرکت‌های داروسازی 15 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کنند، اما فقط حدود 2000 میلیارد تومان به عنوان وام در اختیار تولید کنندگان دارو قرار گرفت. به همین دلیل مشخص نیست که آیا ‌ وعده‌های اخیر نیز عملی خواهد شد؟

پیرصالحی درباره شرایط بازار دارویی کشور نیز افزود: اگر این توافقات اجرایی شود، شرایط بازار دارویی کشور بهتر می‌شود. اما اکنون به دلیل نبود نقدینگی و کاهش مواد اولیه تولید برخی اقلام دارویی متوقف شده است و شاهد کمبود برخی اقلام دارویی در کشور هستیم.

نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو درباره پیش‌بینی شرایط بازار دارویی در ماه‌های آینده نیز عنوان کرد: اگر وعده‌های داده شده اجرایی نشود در خرداد ماه با کمبودهای دارویی بیشتری مواجه خواهیم شد.‌

وی درباره اینکه کدام اقلام دارویی در کشور دچار کمبود است؟ نیز گفت: بهتر است، سازمان غذا و دارو آمارهای لازم در خصوص کمبودهای دارویی را اعلام کند.جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: