کد خبر: ۳۲۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 06
فرار مغزها یا مهاجرت نخبگان یکی از چالش‌هایی است که جامعه ما از دیرباز تاکنون با آن مواجه بوده است.
شفا آنلاین>سلامت> فرار مغزها یا مهاجرت نخبگان یکی از چالش‌هایی است که جامعه ما از دیرباز تاکنون با آن مواجه بوده است.

سال‌هاست که خروج این سرمایه انسانی از کشور، تحت عنوان فرار مغزها تبدیل به یک معضل بزرگ و بحرانی شده که خسارت‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرده و همزمان خدمت و هدیه‌ای بزرگ برای کشورهای غربی و توسعه‌یافته به ارمغان می‌برد؛ به شکلی که این کشورها برای گرفتن نخبگان از ایران برنامه‌ریزی می‌کنند.

در واقع افراد را با آموزش رایگان از جیب بیت‌المال، پرورش می‌دهیم اما زمانی که باید این سرمایه عظیم انسانی مورد بهره‌برداری قرار گیرد به سمت مهاجرت و رفتن به غرب، هدایت‌شان می‌کنیم. آنان هم، همه توان و استعدادشان را می‌گذارند برای خدمت و آبادانی در کشور‌هایی که ما آنها را دشمن می‌خوانیم!

نتایج مطالعات انجام شده بیانگر آن است که فرار مغزها تابع مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مهمی از جمله شکاف شاخص رفاهی بین ایران و کشورهای توسعه‌یافته، اولویت تعهد بر تخصص، نبود شایسته‌سالاری، عدم امکان بروز و ظهور استعدادها و عدم وجود افق روشن از وضعیت آتی کشور و غیر‌قابل پیش‌بینی بودن آن است. طبق اظهارات مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصمیمات غلط مسوولان، جامعه نخبگان را از کشور فراری داده است. وی در ادامه می‌افزاید: کشورهایی مثل امارات برای نخبگان ما دام پهن کرده‌اند که حتی این روند دیگر مختص نخبگان و پزشکان نیست بلکه سرمایه‌گذاران هم در حال ترک کشور هستند.
اینکه ایران از بهترین افکار خود بی‌بهره خواهد ماند و مهم‌ترین وظایف به افرادی محول خواهد شد که صلاحیت انجام آن را ندارند، بسیار نگران‌کننده است و در این شرایط حساس، دولت به جای بستر‌سازی برای کاهش آمار مهاجرت و خروج نخبگان از کشور، چاره کار را در وارد کردن نخبه خارجی می‌داند!محمدرضا رسولی /جهان صنعت 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: