کد خبر: ۳۲۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 19
همیشه اسفندماه شلوغ‌ترین و پرازدحام‌ترین روزهای سال را دارد و اصلا نباید سعی کرد که امور درمانی غیرضروری و غیراورژانس را به روزهای پایانی سال موکول کرد.
شفا آنلاین>سلامت>متأسفانه هر سال شاهد مرگ جنین تعدادی از مادران باردار و تولد نوزادان نارس به دلیل اصرار برای روز تولد فرزندشان هستیم. متأسفانه شاهد مرگ یا تولد نوزادان نارس فراوانی در ساعات پایانی سال یا ساعت‌های آغازین سال جدید به دلیل اهمیت تاریخ و زمان میلادی بودیم که باید افسوس خورد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر فرناز مشیری، عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران، با اعلام این خبر گفت: اگر در ساعات پایانی سال یا ساعات اولیه سال جدید در بیمارستان‌ها حضور داشته باشید می‌بینید که چه تعداد مادر باردار با بچه‌های مرده در داخل رحم به ما ارجاع می‌شوند که به‌خاطر تأکید و تمایلی که به تولد فرزندشان در تاریخ اول فروردین داشتند، دیر مراجعه کرده و بچه آنان در داخل رحم مرده است! وی با اظهار تأسف مبنی بر اینکه چرا باید شاهد چنین اتفاقات تلخی باشیم، تصریح کرد: مادر باردار آ‌ن‌قدر صبر می‌کند که سال تحویل شود یا اینکه به پزشک خود فشار می‌آورد تا فرزند او زودتر زایمان شود و حتما متولد فروردین در سال جدید باشد.

دکتر مشیری با انتقاد نسبت به این فرهنگ که متأسفانه در سال‌های اخیر رواج یافته است، گفت: برخی خانواده‌ها با این دیدگاه، غفلت می‌کنند و فرزندان خود را با این طرز تفکر می‌کشند. وی افزود: به نظرم تاریخ اول فروردین یا همان 1/1، چون اکثر بیمارستان‌ها شرایط خاص خود را دارند و همه به دنبال مسائل یا حاشیه‌های نوروز و تحویل سال هستند، زمان مناسبی برای زایمان نیست. این فلوشیپ لاپاروسکوپی زنان گفت: مشکلی که همیشه در روزهای پایانی یا روزهای آغازین سال جدید وجود دارد، مربوط به اصرار بر تولد فرزند در یک تاریخ مشخص است و اگر جنین به اصطلاح رسیده باشد، به‌دنیا‌آمدن در تاریخ تولد «رُند» مثلا اول فروردین شاید مخاطراتی به دنبال داشته باشد. دکتر فرناز مشیری گفت: همیشه اسفندماه شلوغ‌ترین و پرازدحام‌ترین روزهای سال را دارد و اصلا نباید سعی کرد که امور درمانی غیرضروری و غیراورژانس را به روزهای پایانی سال موکول کرد.

وی تصریح کرد: نگرانی بعدی ما تاریخ دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ است یعنی (2/2/1402) که همکاران پزشک نیز باید به این موضوع توجه کنند و تحت تأثیر اصرارهای خانواده‌ها قرار نگیرند؛ اینکه مثلا جنین دو هفته زودتر به دنیا آورده شود که تاریخ تولد این کودک «رند» باشد و به عنوان مثال دوازده دوازده متولد شود، چه مفهومی دارد؟

وی گفت: این وظیفه ما پزشکان است که تولد در تاریخ رند را از ذهن مردم خارج کنیم، چون این مسئله هیچ چیزی به ارزش انسان اضافه نمی‌کند؛ ضمن اینکه برخی اوقات به دلیل حجم بالای مراجعه‌کنندگان بیمارستان احتمال بروز مشکلات غیرمنتظره بیشتر است. دکتر مشیری افزود: باید دنبال این باشیم که فرزند ما در زمان خودش متولد بشود و فقط سالم باشد، همچنین به‌گونه‌ای تربیت شود که موجب افتخار خانواده و جامعه باشد.

وی گفت: باید اندیشه‌های بلندمرتبه داشته باشیم و توجه به «رند»بودن تاریخ تولد و موضوعات دیگر در مقابل سلامت فرزندمان چیزی کوچک و بی‌ارزش است. وی در پایان هشدار داد: گاهی همین اشتباه موجب خواهد شد یک مادر برای همیشه امکان بارداری مجدد پیدا نکند.شرق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: