کد خبر: ۳۲۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 11
نحوه اسکان بیماران و هزینه‌های درمان و نوبت گرفتن از پزشکان و پدیده خانمان‌سوز زیرمیزی نیز خودش غصه پرقصه دیگری برای بیماران است. طبق اصل ۲۹ قانون اساسی و طبق اصل وجدان انسانی این حق همه مردم است که از پزشک مناسب برخوردار شود
شفا آنلاین>سلامت>نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس گفت: براساس اصل ۲۹ قانون اساسی دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی از حقوق همه شهروندان بوده اما امروز توزیع ناعادلانه پزشک و نیروی متخصص سبب شده تا یک بیمار برای دسترسی به این خدمات باید با صرف هزینه‌های بالا و مسافت طولانی به درمان بپردازند که برخلاف قانون اساسی و وجدان انسانی است.

به گزارش شفا آنلاین:محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن طرح سوال خود از وزیر بهداشت در خصوص این‌که چرا توزیع نیروی انسانی به صورت عادلانه و براساس نیاز مناطق مختلف کشور صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: ابتدا از زحمت همه پزشکان از جمله کادر بهداشت تشکر می‌کنم اما طبق اصل ۲۹ قانون اساسی همه مردم ایران در چهار گوشه کشور باید دسترسی به امکانات بهداشت و درمان به ویژه پزشک را داشته باشند در حالی که در برخی از شهرستان‌ها و مناطق دوردست پزشک حداقلی هم وجود ندارد و مردم برای رفع مشکلات بهداشت و درمان خود باید دهها و صدها کیلومتر مسیر را با بدن بیمار و هزینه بالا طی کند تا به مراکز استان‌ها برسند.

وی در ادامه اظهار کرد: نحوه اسکان بیماران و هزینه‌های درمان و نوبت گرفتن از پزشکان و پدیده خانمان‌سوز زیرمیزی نیز خودش غصه پرقصه دیگری برای بیماران است. طبق اصل ۲۹ قانون اساسی و طبق اصل وجدان انسانی این حق همه مردم است که از پزشک مناسب برخوردار شود.

آیا بخشی جز وزارت بهداشت و درمان مسئول این موضوع است؟

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پاسخ به این سوال دو صورت دارد یا می‌گویید پزشک متخصص و عمومی به اندازه کافی وجود ندارد یا این‌که می‌گویید پزشک متخصص به اندازه کافی وجود دارد ولی توزیع آن ناعادلانه است. در هر صورت در دو حالت وزارت بهداشت مسئول است. تا کی مردم باید تاوان این سوء مدیریت‌ها را پرداخت کنند و هیچ پناهی هم نداشته باشند.

صباغیان در ادامه خاطرنشان کرد: سوال بنده در مورد نحوه توزیع پزشک بود اما وزیر بهداشت در خصوص تجهیزات و امکانات پزشکی و تخت بیمارستانی صحبت کردند، بنده انتظار داشتم وزیر برنامه‌های خود را در حوزه تامین پزشک متخصص ارائه کند. چرا نباید ما پزشک متخصص و عمومی به اندازه کافی داشته باشیم؟ امروز سوال افکار عمومی به ویژه مردم در مناطق محروم این است که چرا بعد از گذشت ۴۵ سال از عمر انقلاب که شعار اصلی آن حمایت از محرومان بود عملکرد وزارت بهداشت ما را به جایی رسانده که از نظر تعداد پزشک در رتبه ۸۷ دنیا هستیم. کشورهایی نظیر قرقیزستان، لبنان، عربستان و فلسطین از ما تعداد پزشک بیشتری دارند. از سوی دیگر براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ سرانه پزشک باید به رتبه اول افزایش یابد اما اکنون از ۲۳ کشور منطقه ایران در رتبه ۱۷ قرار دارد.

نماینده مهریز و بافق در ادامه تاکید کرد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت باید ۳۰ نفر پزشک وجود داشته باشد اما در ایران ۱۵ نفر پزشک وجود دارد. در حوزه پزشک متخصص نیز به ازای هر ۱۰ هزار نفر باید ۲۰ پزشک متخصص وجود داشته باشد که اکنون این عدد ۶ پزشک است. همچنین ما تعداد محدود پزشکی را که اکنون داریم نتوانستیم عادلانه توزیع کنیم. در تهران به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۵.۵ برابر استان سیستان و بلوچستان پزشک وجود دارد. سخنگوی وزارت بهداشت در دولت قبلی اعلام کرد که در برخی از رشته‌های تخصصی ۵۰ درصد پزشکان در تهران هستند ما مسئول این وضعیت هستیم. در استان یزد باید اطراف مراکز درمانی را ببینید که چه طور مردم  اسکان پیدا کرده تا بتوانند درمان شوند.

صباغیان اضافه کرد: امروز برای شهادت حضرت علی (ع) که مرد عدالت بود پیراهن مشکی تن کرده‌ایم اما در کجای این عملکرد ما عدالت وجود دارد؟ زیاد از عدالت می‌گوییم اما در عمل چه می‌کنیم. این وضعیت به پدیده زیرمیزی می‌انجامد امروز دیگر باید سکه و دلار برای زیرمیزی داده شود و هیچ کس هم حرفی نمی‌زند. بیماری که رنج بسیاری می‌کشد چرا باید فشار مضاعفی بر آن تحمیل شود.

وی در پایان گفت: کشور کوبا که یک کشور جهان سومی است به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۸۴ پزشک دارد اما ما تنها ۱۵ پزشک داریم. اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی همین ۲۰ درصد افزایش پزشکان را تصویب نکرده بود ما نیز آن را تصویب نمی‌کردیم چرا که تعارض منافع وجود دارد. تاوان این سوء مدیریت‌ها را مردم باید پس دهند. من انتظار داشتم وزیر بهداشت برنامه خود را برای رفع این وضعیت ارائه کند و بگوید در پنج سال آینده در حوزه نیروی پزشک و نیروی متخصص در چه وضعیتی خواهیم بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: