کد خبر: ۳۲۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 10
کمیته علمی پیش از سال جدید به دستور مقام‌عالی وزارت تشکیل شد و بیش از ۳۰نفر از بهترین متخصصان کشور شامل متخصصان ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و... هم در این کمیته به بررسی گزارش‌ها یا بازدیدهای میدانی پرداختند.
شفا آنلاین>سلامت>نتایج بررسی‌های کمیته علمی وزارت بهداشت درباره مسمومیت‌های سریالی در مدارس نشان می‌دهد که تنها در 10درصد از دانش‌آموزان عوامل محرک تنفسی وجود داشته و باعث بروز علائم تنفسی نظیر سرفه، تنگی نفس و علائم تحریکی شده است.

به گزارش شفا آنلاین:سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این مطلب درباره آخرین اخبار از بررسی و جمع‌بندی این کمیته درباره بروز مسمومیت در دانش‌آموزان به ایسنا گفته: «کمیته علمی پیش از سال جدید به دستور مقام‌عالی وزارت تشکیل شد و بیش از ۳۰نفر از بهترین متخصصان کشور شامل متخصصان ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و... هم در این کمیته به بررسی گزارش‌ها یا بازدیدهای میدانی پرداختند.»

کریمی با بیان اینکه این متخصصان علائم بیماران، نتایج آزمایشگاهی و.... را بررسی کردند و فعلاً نتایج تحقیقات تغییری نکرده، توضیح داده: «کمتر از ۱۰درصد از دانش‌آموزان با علائم تنفسی ازجمله سرفه، تنگی نفس و علائم تحریکی مواجه بودند و در سایر دانش‌آموزان نیز عوامل هیجانی و استرسی به موضوع اضافه شده است. بخشی از این عوامل هیجانی ناشی از این بود که دانش‌آموز دوست خود را دیده و او هم دچار اضطراب شده و بخشی دیگر هم به‌دلیل فضاسازی رسانه‌ای بود که برخی با یک بوی غیراختصاصی که شاید قبلاً به آن اهمیت نمی‌دادند، اکنون دچار علائم اضطرابی می‌شوند.»

همچنین براساس اعلام محمدحسن آصفری، عضو کارگروه حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان، هفته گذشته نخستین جلسه کمیته در سال جدید برگزار شد اما دستگاه‌های مرتبط هنوز نتوانسته‌اند علت اصلی بدحالی‌ها را مشخص کنند تا اقدامات بازدارنده انجام شود. به‌گفته آصفری، بخشی از موضوع مربوط به اضطراب جمعی و استرس دانش‌آموزان است اما این تمام ماجرا نیست و بخشی از اتفاقات مدیریت شده و باید هوشیارانه آن را دنبال کرد: «برخی معتقدند دانش‌آموزان در این موضوع نقش دارند و این کار نوعی کنجکاوی نوجوانان است، اما اینکه کار از سوی دانش‌آموزان مدیریت می‌شود به هیچ عنوان صحیح نیست و باید موضوع بدحالی دانش‌آموزان با جدیت دنبال شود و نمی‌توان خوش‌بینانه با آن مواجهه داشت. وزارت بهداشت هم هنوز گزارش دقیقی درباره مواد مورد استفاده در بدحالی دانش‌آموزان ارائه نکرده و در آزمایشگاه‌های خود در حال بررسی موضوع است.»

سید حمیدرضا کاظمی، رئیس کارگروه ویژه حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان هم با بیان اینکه سال گذشته دو جلسه با دستگاه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، آموزش و پرورش و حوزه سلامت برگزار شد، گفت: «در نخستین جلسه امسال، گزارش‌هایی از دستگاه‌های مختلف گرفتیم و در حال بررسی موضوع هستیم تا جمع‌بندی خود را به صحن مجلس ارائه کنیم. جلسه چهارم برای رسیدن به جمع‌بندی نهایی را طی دو هفته آینده برگزار خواهیم کرد.» او همچنین درباره آخرین وضعیت دستگیرشدگان مرتبط با این موضوع هم بیان کرد: «این موضوع در حال بررسی است و امیدواریم گزارش نهایی را در هفته‌های آینده به صحن ارائه کنیم».
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: