کد خبر: ۳۲۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 02
ماموران نیروی مرزی با دیدن بسته بندی شلخته آن مشکوک شده و احتمال دادند قاچاقچیان می‌خواستند با چنین بسته‌بندی وانمود کنند این یک شیء بی‌ارزش است.

شفا آنلاین>سلامت>نشریه انگلیسی آبزرور از کشف و توقیف سنگ‌نگاره دو هزار ساله متعلق به دوران ساسانی در فرودگاه استنستد لندن خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین:نشریه آبزرور امروز (یکشنبه) در گزارشی نوشت: این مجسمه تقریبا دو هزار سال پیش تراشیده شده و اثر مهمی است که قبلاً ثبت نشده و هرگز نمی‌توان آن را فروخت. اثر یادشده که ارتفاعش کمی بیش از یک متر است، مستقیما از دل کوه یا به اصطلاح انگلیسی آن از «سنگ زنده» بریده و جدا شده است.

بر اساس این گزارش، این مجسمه در مسیر قاچاق به بازار سیاه در انگلیس بود که در فرودگاه استنستد توقیف شد. ماموران نیروی مرزی با دیدن بسته بندی شلخته آن مشکوک شده و احتمال دادند قاچاقچیان می‌خواستند با چنین بسته‌بندی وانمود کنند این یک شیء بی‌ارزش است.

«سنت جان سیمپسون» باستان‌شناس ارشد موزه انگلیس به نشریه آبزرور گفت: تاکنون ندیده در قاچاق آثار باستانی کار تا جایی پیش برود که قطعه‌ای را از دل صخره یا کوه جدا کنند.این اثر باستانی یک مجسمه سنگی منحصربه‌فرد و مربوط به دوره امپراتوری ساسانیان است. فکر می‌کنم این بخشی از یک سنگ‌نگاره بزرگتر باشد و ممکن است قطعات دیگری وجود داشته باشند.

از نظر این باستان‌شناس، سنگ‌نگاره کشف شده از جایی در استان فارس و اطراف شیراز می‌آید، چرا که سبکش به نقش‌برجسته‌های آنجا شباهت دارد.

این پرونده بر اساس گزارش آبزرور، توسط پلیس اینترپل و آژانس ملی جرایم جنایی در دست بررسی قرار دارد، اما تاکنون کسی دستگیر نشده است، البته روی بسته بندی مشخصات فرستنده، گیرنده و مقصد قید شده است.

این نشریه انگلیسی افزود: موزه انگلیس از دولت ایران اجازه نمایش آن را به مدت سه ماه دریافت کرد و سپس آن را به موزه ملی تهران ارسال خواهد کرد.

در همین حال سیدمهدی حسینی متین کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما صمیمانه امیدواریم که گسترش بیشتر همکاری بین موزه انگلیس و سفارت ایران در لندن همچنان در مبارزه با قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی و حفاظت از میراث فرهنگی بشر موثر باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: