کد خبر: ۳۲۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 19
استفاده از بهترین مولتی ویتامین ها می‌تواند عملکرد مغز شما را بهبود بخشد و همچنین از بروز بیماری‌هایی مانند مه مغزی جلوگیری کند.

شفاآنلاین>سلامت>همان‌طور که می‌دانید مغز یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است. هر کاری که در شبانه‌روز انجام می‌دهیم با توجه به کنترل و دستور مغز انجام می‌شود. کمبود مواد مغذی و ویتامین‌های مهم باعث ایجاد عوارضی مانند مشکلات حافظه یا فراموشی، ناتوانی در تمرکز، مشکل در پردازش اطلاعات، خستگی و افکار پراکنده می‌شود. پزشکان پس از بررسی این علائم، بیماری مه مغزی را تشخیص می‌دهند. به طور معمول مه مغزی، افرادی با بیماری‌های فیبرومیالژیا، تیروئیدیت، سندرم خستگی مزمن، افسردگی، اختلالات اوتیسم و اختلالات عصبی روانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین:در این شرایط پزشکان توصیه می‌کنند که از مواد مغذی و ویتامین‌هایی که بر روی عملکرد مغز موثر است، بهره بگیرید. استفاده از بهترین مولتی ویتامین ها می‌تواند عملکرد مغز شما را بهبود بخشد و همچنین از بروز بیماری‌هایی مانند مه مغزی جلوگیری کند. در ادامه همراه ما باشید تا موثرترین ویتامین‌ها بر روی عملکرد مغز را با شما به اشتراک بگذاریم.

مفیدترین ویتامین‌ها برای بهبود عملکرد مغز کدامند؟

برخی ویتامین‌ها بر روی عملکرد مغز تاثیرات مثبت و کاربردی دارند. توجه به مصرف مواد معدنی، مواد مغذی و به طور کلی ویتامین‌ها، از مغز شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. ویتامین‌های زیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

  • منیزیم
  • ال- تیانین
  • ویتامین سی
  • ویتامین دی
  • امگا 3
  • ب کمپلکس

منیزیم:

جالب است بدانید که منیزیم با میزان استرس و اضطراب افراد رابطه تنگاتنگی دارد. سطوح پایین منیزیم، استرس افرادی را که دچار اضطراب همیشگی هستند، بیشتر می‌کند. همچنین مصرف منیزیم برای عملکردهای ضروری بدن مانند واکنش‌های آنزیمی، تولید انرژی، عملکرد عصبی و تنظیم فشار خون بسیار مهم و کاربردی است. منیزیم در غذاهایی مانند لوبیا و اسفناج به مقدار قابل توجهی وجود دارد اما به طور کلی افراد از این مواد غذایی به میزان لازم استفاده نمی‌کنند. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد، افرادی که سطح منیزیم بالاتری دارند در تست عملکردهای شناختی مانند توجه و حافظه بهتر عمل می‌کنند. همچنین در این تحقیقات مشخص شده که افراد با سطح منیزیم پایین‌تر، خطر ابتلا به اختلالات شناختی بیشتری دارند. مصرف منیزیم می‌تواند از بروز بیماری‌ها و اختلالات مرتبط با مغز جلوگیری کند و در بهبود بیماری‌های احتمالی موثر واقع شود.

ال- تیانین:

برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف ال- تیانین می‌تواند به بهبود هوشیاری ذهنی، حافظه و زمان واکنش کمک کند. ال- تیانین از جمله مواد مغذی است که در چای سبز و گیاهان متمرکز وجود دارد اما همان‌طور که می‌دانید افراد بسیلر اندکی از این ترکیبات به‌طور مداوم استفاده می‌کنند. برخی تحقیقات نسان می‌دهند که مصرف ال- تیانین باعث کاهش اضطراب، استرس و تنش می‌شود و در ادامه می‌تواند به بهبود خواب و جنبه‌های دیگر سلامتی افراد کمک ویژه‌ای کند.

ویتامین سی:

به طور معمول ویتامین C در سلامت سیستم ایمنی افراد، نقش بسیار موثری دارد اما تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد مصرف ویتامین C بر روی عملکرد مغز و حافظه بسیار مفید است. این تحقیقات نشان می‌دهند که وجود ویتامین C کافی در خون باعث تقویت حافظه، توجه، تمرکز و سرعت بخشیدن به زمان واکنش می‌شود. همچنین جالب است بدانید که مصرف ویتامین C بر روی خلق‌وخوی افراد تاثیر مثبتی دارد و از افسردگی و اضطراب تا اندازه قابل توجهی جلوگیری می‌کند. این تاثیرات مثبت، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند مه مغزی را نیز کاهش می‌دهند.

ویتامین دی:

ویتامین دی یک ماده مغذی محلول در چربی بوده که برای سلامت مغز و عملکرد سیستم ایمنی بسیار ضروری است. به طور معمول افرادی که دچار افسردگی هستند، ویتامین دی کمتری دارند و به همین علت پزشکان مصرف دوز مناسب ویتامین دی را برای آنها تجویز می‌کند. همچنین کمبود ویتامین دی و بروز افسردگی می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌هایی نظیر مه مغزی گردد. تحقیقات نشان می‌دهند که بانوان یائسه‌ای که به طور روزانه اط مکمل‌های ویتامین دی استفاده می‌کنند، قدرت حافظه و یادگیری بالاتری نسبت به زنان هم سن‌وسالی دارند که ویتامین دی مصرف نمی‌کنند.

ویتامین

امگا 3:

اسیدهای چرب امگا 3، تاثیرات چشمگیری بر روی سلامتی بدن و مغز دارند. در حقیقت مصرف امگا 3 می‌تواند باعث تقویت حافظه و توجه شود و از بروز بیماری‌هایی مانند فراموشی، افسردگی و مه مغزی جلوگیری کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف امگا 3، نقش موثری در از بین رفتن علائم افسردگی، اضطراب و استرس‌های شدید دارد؛ همین موضوع می‌تواند بر روی تقویت خلق‌وخوی افراد تاثیر بگذارد. این تاثیرات مثبت و کاربردی در نهایت باعث تقویت حافظه و سلامتی افراد می‌شود. تمام ویتامین‌ها در مواد غذایی یافت می‌شوند اما با توجه به دغدغه افراد، حجم اندکی از این ویتامین‌ها وارد بدن می‌شوند پس بهتر است از مکمل‌های غذایی استفاده شود.

ب کمپلکس:

تحقیقات بسیار زیادی درباره کمبود ویتامین‌های گروه ب انجام شده است. این تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود ب کمپلکس می‌تواند باعث ضعف در حافظه، توجه، تمرکز و در نهایت ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند مه مغزی شود. مصرف ویتامین‌های گروه ب می‌تواند به سلامت بدن و مغز کمک ویژه‌ای‌ کند و همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات مغزی را کاهش دهد. ب کمپلکس در تقویت حافظه، خلق‌وخو و از بین بردن استرس نقش موثری دارد، به همین علت از جمله مکمل‌های رایجی است که مصرف آن به شدت توصیه می‌شود. این ویتامین در انواع مختلف دارویی و تزریقی در دسترس است.

اختلالات و بیماری‌های مغزی، دلایل بسیاری دارد؛ از جمله دلایلی که می‌تواند باعث بیماری‌های مغزی شود کمبود مواد مغذی، کمبود خواب، استرس و حتی مسائل پزشکی تشخیص داده نشده است. اگر دچار اختلالات عصبی، اضطراب، افسردگی، فراموشی، تمرکز و توجه پایین و مواردی از این دست شده‌اید، حتما با پزشک متخصص در این خصوص صحبت کنید. این احتمال وجود دارد که در مراحل ابتدایی بیماری با مصرف برخی مکمل‌ها و ویتامین‌ها بتوانید از بروز بیماری‌های جدی مغزی جلوگیری کنید. برخی از عادات سبک زندگی می‌تواند در بروز یا جلوگیری از این علائم و بیماری‌ها موثر باشد. پس بهتر است یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و ورزش کردن را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهید.

کلام پایانی

کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی در بروز بیماری‌های مغزی نقش موثری دارند. اختلال در حافظه، فراموشی، عدم تمرکز، اضطراب، استرس، حساسیت بالا و افسردگی، اختلالات شناختی و مواردی از این دست می‌تواند به علت کمبود ویتامین‌ها در بدن شما ایجاد شود. در این شرایط شما می‌توانید به راحتی از مکمل‌ها و ویتامین‌های موثر در بهبود عملکرد مغز استفاده کنید. مصرف این ویتامین‌ها سلامت مغزی و بدنی شما را تضمین خواهند کرد. همچنین در شرایط عود بیماری، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با یک متخصص در این‌باره صحبت کنید. برخی بیماری‌ها مانند مه مغزی به علت کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم در عملکرد مغز ایجاد می‌شوند. در این شرایط رعایت سبک زندگی سالم می‌تواند در بهبود بیماری و سلامتی شما موثر باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: