کد خبر: ۳۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 25
شفاآنلاین-معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی به ارائه راهکارهایی برای ساماندهی وضعیت مراقبت و تربیت از کودکان پیش از دبستان پرداخت و گفت: قصد داریم در نهایت به این نقطه برسیم که در برنامه ششم توسعه برای هر شهر یک برنامه تربیت کودکان داشته باشیم.

به گزاش شفاآنلاین، دکتر احمد میدری در جلسه‌ای که پیرامون بررسی وضعیت مهدهای کودک و مراقبت پیش از دبستان ترتیب داده شده بود،‌ با بیان اینکه در معاونت رفاه در سالی که گذشت مطالعاتی را انجام و اقداماتی را بررسی کردیم که امیدوارم بتوانیم در سال دوم آنها را اجرایی کنیم اظهار کرد:‌ از جمله این مطالعات بررسی تاثیر رشد کودکان بر توسعه اقتصادی و مراقبت و تربیت دوران پیش از دبستان است که بر شاخص‌های توسعه‌ای کشور اثرگذار هستند.

وی افزود: اگر نتوانیم اقدام موثری برای ارتقای مراقبت و تربیت دوران پیش از دبستان انجام دهیم فقر بین نسلی می‌شود به همین خاطر باید برنامه مشخصی برای دوران پیش از دبستان داشته باشیم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صاحب نظران معتقدند 1000 روز اول زندگی هر فرد تاثیر روشنی بر شخصیت و آینده‌اش دارد گفت: ما اطلاعات مختلفی را پیرامون این دوران جمع آوری کرده‌ایم. از جمله این اطلاعات جمع آوری شده مربوط به وضعیت سوء تغذیه کودکان است که توسط سازمان بهداشت جهانی از سال 90 تا 2011 مورد بررسی قرار گرفته، بر این اساس 16 درصد کودکان ایرانی در سال 1990 دچار کم وزنی بودند که این آمار در سال 2011 میلادی به 4.1 درصد کاهش یافته است.

میدری افزود: همچنین نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سال 1990 شش درصد بوده که در سال 2011 به 2.5 درصد کاهش یافته است. در واقع ایران از این نظر وضعیت مطلوبی داشته و رشد پیدا کرده است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مطالعات بین المللی پیرامون رشد روانی و مغزی کودکان نیز نشان می‌دهد ایران در این دوره به پیشرفت‌هایی دست یافته است گفت: در واقع شاخص رشد و تکامل کودکان در ایران در این دوره بهبود یافته اما دست اندرکاران و کارشناسان داخلی معتقدند باید عملکرد بهتری در این خصوص داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بحث مراقبت از کودکان چندان مورد توجه سیاستگذاران نیست، اظهار کرد: ساماندهی این امر به تنهایی از یک دستگاه بر نمی‌آید و به تمام نهادهای اجرایی کشور مرتبط است. در واقع باید به این نکته نیز اشاره کرد که ساماندهی امور اجتماعی معمولا چند محوری هستند.

میدری در این جلسه که با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط برگزار شد، به تبیین راهکارهای موجود برای ساماندهی امر مراقبت از کودکان پرداخت و گفت: البته اختلافاتی میان دستگاه‌ها در این خصوص وجود دارد. همانگونه که میان وزارت رفاه و وزارت بهداشت نیز اختلافاتی بر سر پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت وجود داشت. برای حل این مشکل دکتر ربیعی مقرر کرد تا دو نفر به عنوان ناظرین وزارت بهداشت در سازمان بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی اجتماعی حضور داشته باشند تا در جریان اجرای قانون در این سازمان‌ها قرار بگیرند. این اقدام به نوعی یک اعتمادسازی بود.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم یکی از مناطق تهران و همچنین یک شهر در کشور را انتخاب کرده و یک برنامه مراقبتی را برای کودکان طراحی و در این نقاط به صورت پایلوت اجرا کنیم. در این صورت موانع، اشکالات و نقاط ضعف استخراج و نقاط قوت تقویت خواهد شد و می‌توانیم در سطح عمل به توافق برسیم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پیشنهاد دوم ما این است که به عنوان مثال اگر بناست مجوز برای مراکز پیش دبستانی و مهدهادی کودک از سوی یک نهاد مشخص صادر شود نمایندگان سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط نیز در این نهاد حضور داشته باشند اظهار کرد:‌ در این صورت ارتباط بین دستگاه‌ها تقویت می‌شود.

میدری افزود: در نهایت وقتی یک برنامه مشخص در یک منطقه کوچک به صورت آزمایشی اجرا شود می توان با احصاء نقاط ضعف و قوت آن در نهایت به یک برنامه ملی یکپارچه رسید. می‌خواهیم در نهایت به این نقطه برسیم که در برنامه ششم توسعه برای هر شهر یک برنامه تربیت کودک مشخص داشته باشیم، چرا که وضعیت اقتصادی، فرهنگی و معیشتی شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند.

در ادامه این جلسه رفیع، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با بیان اینکه معاونت امور اجتماعی شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دو نهاد متولی موضوعات فرهنگی در شهرداری هستند اظهار کرد: سراهای محله، کتابخانه‌ها، خانه‌های فرهنگ که زیر مجموعه این نهادها هستند امکانات و تجهیزات خوبی دارند و اگر این تعامل مثبت میان دستگاه‌ها ایجاد شود می‌توانیم سطح خدمات ارائه شده خود را ارتقا دهیم.

همچنین فاطمه قاسم زاده، عضو هیئت مدیره انجمن پویا با طرح این پرسش که چرا در کشور نمی‌توانیم کارهای بین بخشی را به خوبی پیش ببریم اظهار کرد: پیش از هر چیز اداره این امور باید متولی مشخص داشته باشند و از همکاری و تعامل سایر سازمان‌ها برخوردار شود نه اینکه وظایف دستگاه‌ها با یکدیگر تداخل داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه هنوز شرح وظایف دستگاه‌های مختلف مشخص نیست. هنوز نمی‌دانیم بهزیستی متولی امور کودکان در دوره پیش از دبستان است یا آموزش و پرورش؟ باید برای بحث کیفیت آموزش برای کودکان در کشور به طور جدی برنامه داشت.

اسفندیاری، نماینده وزارت آموزش و پرورش نیز با تاکید بر اینکه آموزش‌های پیش از دبستان باید از یک مدیریت واحد برخوردار بوده و چارچوب مشخصی داشته باشد اظهار کرد: متولی امر آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش است. در قانون کلیه امور پیش دبستان به آموزش و پرورش سپرده شده است و ما این آمادگی را داریم از هر ارگانی که بخواهد تحت چارچوب قانونی به کودکان در این دوره خدمت ارائه دهد، حمایت کنیم.

  دکتر حمیدرضا الوند، مدیرکل دفتر امور کودکان سازمان بهزیستی نیز با تاکید بر اینکه هدف اصلی در این میان خود کودکان هستند اظهار کرد:‌ همگی باید به دنبال ارتقای کیفیت آموزش کودکان پیش از دبستان باشیم. آیا متولی مراقبت و تربیت کودکان تنها یک دستگاه است؟ اگر به دنبال رشد و تکامل کودکان هستیم باید یک همکاری و تعامل گروهی قوی شکل بگیرد تا امکان ارائه خدمات یکپارچه فراهم شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم کارگروهی از متخصصین بیرونی و درونی تشکیل شوند تا بر روی مسئله تربیت و مراقبت از کودکان در این دوره سنی به عنوان یک دغدغه اجتماعی کار کنند.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: