کد خبر: ۳۲۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 10
یکی از درمان‌های مؤثری که می‌توانید برای تسکین درد خود انجام دهید، شستشو دادن دهان با آب نمک است. آب نمک یکی از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی به شمار می‌رود و سبب می‌شود، ذرات غذا و باقی‌مانده‌هایی که بین دندان‌های شما وجود دارند، پاک‌سازی شود.

شفاآنلاین>سلامت>دندان درد یک درد خفیف تا شدید است که در اطراف یا درون دندان‌ها و فک ایجاد می‌شود. این درد ممکن است به دلیل خراب‌شدن دندان یا عفونت لثه به وجود آید. شما باید در ابتدا ریشه درد خود را تشخیص دهید و سپس برای درمان آن اقدامات مناسبی به کار ببرید. روش‌های بسیار مختلفی برای تسکین درد در افراد وجود دارد. مسکن، اسپری و حتی درمان‌های خانگی تا حدودی می‌توانند درد شما را کاهش دهند.

شستشوی دهان با آب‌نمک برای کاهش درد ندان

به گزارش شفاآنلاین:یکی از درمان‌های مؤثری که می‌توانید برای تسکین درد خود انجام دهید، شستشو دادن دهان با آب نمک است. آب نمک یکی از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی به شمار می‌رود و سبب می‌شود، ذرات غذا و باقی‌مانده‌هایی که بین دندان‌های شما وجود دارند، پاک‌سازی شود. درمان دندان درد به‌وسیله آب نمک موجب می‌شود، التهاب شما کاهش یابد. همچنین در صورتی که زخمی در دهان شما وجود داشته باشد، التیام پیدا کند. 

برای انجام‌دادن این روش کافیست نصف قاشق‌چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و آن را خوب هم بزنید تا نمک‌ها در آب حل شود. سپس آن را به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

پراکسید هیدروژن 


 پراکسید هیدروژن نیز برای درمان خانگی دندان درد جواب می‌دهد. برای تسکین درد و التهاب ناشی از دندان درد، معمولاً از پراکسید هیدروژن نیز استفاده می‌کنند. این محلول سبب می‌شود، باکتری‌های موجود در دهان شما کشته شوند. از طرفی، پراکسید هیدروژن این قابلیت را دارد که پلاک‌های دندان را کاهش دهد و خونریزی لثه‌های شما را نیز التیام بخشد.

البته باید هنگام تهیه این محلول مطمئن شوید که آن را به‌خوبی رقیق کردید. شما باید پراید هیدروژن ۳ درصد را با مقدار برابر آب میکس کرده و سپس آن را به‌عنوان دهان‌شویه در دهان خود بریزید. هرگز هنگام استفاده از این محلول آن را قورت ندهید. 

کمپرس سرد روی دندان

 یکی از روش‌هایی که برای درمان دندان درد استفاده می‌شود، کمپرس سرد است. البته کمپرس سرد برای درمان همه درد‌ها مفید است. چنانچه دندان شما به دلیل ضربه خوردن آسیب‌دیده است یا هرگونه مشکل دیگری دارد، کمپرس سرد می‌تواند به‌خوبی درد را کاهش دهد. استفاده از این روش درمانی سبب می‌شود، رگ‌های خونی نواحی آسیب‌دیده منقبض شوند. به همین دلیل شدت درد کاهش می‌یابد. از طرفی، سرما نیز می‌تواند التهاب و تورم را تا حدود زیادی کم کند.


جهت انجام این روش کافیست مقداری یخ را در حوله بپیچید، سپس آن را هر ۲۰ دقیقه یک بار روی نواحی آسیب‌دیده قرار دهید. البته این موضوع به میزان درد شما بستگی دارد. می‌توانید آن را هرچند ساعت یکبار نیز انجام دهید.

استفاده از پماد‌های دهانی یا ژل های بی حسی برای دندان درد

در داروخانه‌ها، ژل‌های بی حس کننده بدون نسخه مانند بنزوکائین وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها به منظور کاهش درد خود استفاده کنید.

توجه: از این پماد‌ها و ژل‌های بدون نسخه برای کودکان استفاده نکنید.

این ژل‌ها که معمولا بدون داشتن نسخه پزشک خریداری می‌شود، برای کاهش درد مورد استفاده قرار میگیرند. کافی است کمی از ژل را بر روی دندانی که درد می‌کند، بمالید و اثر معجزه‌آسای آن را پس از چند ساعت ببینید. مواظب باشید ژل را قورت ندهید یا آب دهان و بزاق را بر روی دندانی که ژل زده‌اید، نزنید تا اثرش از بین نرود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: