کد خبر: ۳۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 24
شفا آنلاين-یک متخصص اپتومتریست گفت: زخم قرنیه،‌ خشکی پوست، اختلالات چشمی و سایر مسائل مرتبط با قرنیه و بافت چشم از جمله عوارض استفاده از لنزهای رنگی است.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر عباس عظیمی با بیان اینکه لنزهای تماسی به انواع نرم، سخت و رنگی تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: هر یک از این لنزها دارای مزایا و معایبی هستند؛ برای مثال افرادی که دچار ضعیفی چشم بالا، آستیگماتیسم نامنظم و مشکلات چشمی و بینایی هستند از لنز نوع سخت استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از هر نوع لنز باید تحت نظر اپتومتریست‌ها و پزشکان بینائی‌سنجی باشند، عنوان کرد: عوامل باکتری‌زا ویروسی یا قارچی می‌تواند بروز اختلالات لنزی را موجب شده و طی چند ساعت چشم فرد را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کند.

این متخصص اپتومتریست اظهار کرد: به دلیل وجود تنوع در انواع لنزها، استفاده از آنها باید تحت نظارت اپتومتریست یا پزشک متخصص باشد.

لنز رنگی در آرایشگاه‌ها ممنوع

وی گفت: با وجود اقداماتی که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نظام پزشکی خراسان رضوی در خصوص مراکز ارائه لنز بدون نظر اپتومتریست انجام داده است، همچنان نیز برخی از آرایشگران به ویژه زنان مبادرت به ارائه لنزهای رنگی در درون آرایشگاه می‌کنند. این امر اقدامی غیرقانونی،‌ غیرعلمی و خطرناک محسوب می‌شود.

عظیمی با اشاره به اینکه استفاده از لنز بدون نظر متخصص بینائی‌سنجی می‌تواند اختلالات شدید و نابینایی را برای فرد به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: به تمامی آرایشگران هشدار می‌دهم که از ارائه لنز رنگی به مشتریان خود پرهیز کند. در غیر این صورت این اقدام آنان پیگرد قانونی به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از انواع لنزهای تماسی تاثیری در پیری چشم ندارد، اما موضوع مهم در استفاده از لنزها به ویژه استفاده از نوع سخت آن و درست ثابت کردن لنز روی چشم فرد است.

عظیمی عنوان کرد: برای تجویز لنز توسط اپتومتریست باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد؛ از جمله تنظیم دقیق لنز روی چشم متقاضی، حرکت منظم و دقیق لنز روی چشم (حدود سه یا چهار میلی‌متر لنز روی چشم باید حرکت کند) و مرکزیت لنز به این معنی که لنز با زدن یک پلک حدود سه یا چهار میلی متر جابه‌جا می‌شود و بعد دوباره به مرکز چشم بازمی‌گردد.

رییس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه پمپاژ اشک از زیر لنز برای تغذیه قرنیه چشم باید صورت گیرد، ادامه داد: در صورتی که لنز تماسی مانع از حرکت چشم باشد فرد دچار مشکلات چشمی می‌شود.

عظیمی اظهار کرد: متاسفانه باور اشتباهی مبنی بر اینکه استفاده از لنزهای رنگی نیازی به معاینه متخصص ندارد، در جامعه رواج پیدا کرده است در صورتی که استفاده از لنزهای رنگی به مراقبت و نظارت دقیق‌تری نیاز دارد.

وی اظهار کرد: ارائه انواع لنز توسط مغازه‌ها، ‌عینک‌فروشی‌ها و آرایشگاه‌ها بدون داشتن نسخه متخصص بینایی‌سنجی و اپتومتریست غیرقانونی و غیرمجاز است؛ زیرا این مکان‌ها حق تجویز لنز و ارائه آن به مشتری را ندارند.

عظیمی در خصوص اقدامات لازم در زمان بروز اختلالات چشمی ناشی از استفاده از لنز، اظهار کرد: فرد در ابتدا باید اقدام به بیرون آوردن لنز خود کرده و بعد به چشم پزشک مراجعه کند.



ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: