کد خبر: ۳۲۰۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 16
محمد مهاجری: از قديم گفته‏‌اند مشک آن است که خود ببويد نه آنکه عطار بگويد. اگر تورم کاهش پيدا کرده، رشد اقتصادي بيشتر شده يا هر فرآيند اقتصادي مثبت ديگري مثلا بالارفتن ميزان فروش نفت کشور رخ داده اينها بايد خود را در جايي نشان دهد. يا در سفره مردم يا در شاخص‏‌هاي اقتصادي که در افکارعمومي تاثير خود را بگذارد
شفاآنلاین>سلامت> بيش از 18 ماه از روي کارآمدن دولت سيزدهم و وعده‏‌هاي مسئولان دولتي در حوزه‏‌هاي مختلف مي‏‌گذرد اما با نگاهي به روند امور و گذر زمان صرفا مي‏‌توان به اين عبارت بسنده کرد که «هر سال دريغ از پارسال».

به گزارش شفاآنلاین:جالب اينکه حاميان اين دولت و برخي مسئولان فعلي؛ دولت حسن روحاني را به گفتاردرماني و عملکرد نامطلوب متهم مي‏‌کردند و معتقد بودند که بايد دولتي روي کار بيايد که کاملا جدي و پاي کار باشد و براي حل مشکلات برنامه‌محور عمل کند. اما حال مي‏‌بينيم با وجود گذشت يکسال و نيم از عملکرد دولت سيدابراهيم رئيسي نتايج قابل لمس در حوزه حل مسائل و مشکلات مردم شاهد سخنراني‏‌ها، بايد بشودها و در کل گفتاردرماني مسئولان دولتي هستيم. مويد اين مساله نيز برنامه هفتم توسعه است که هنوز به تصويب مجلس نرسيده و عده‏‌اي از نمايندگان حتي معتقدند که بررسي آن به سال آينده نيز خواهد کشيد. چه اينکه هنوز هم در مورد لايحه بودجه 1402 نيز حرف و حديث‏‌هاي بسياري وجود دارد. مساله اين است که ميان نوع نگرش دولت به مسائل جامعه و نگرش جامعه به اين مسائل تفاوت وجود دارد. از همين‏‌رو است که مردم و حتي کارشناسان امر شرايط را نه چندان مناسب قلمداد مي‏‌کنند؛ اما دولتي‏‌ها همه چيز را مطلوب و رو به جلو مي‏‌بينند و به قول آقاي رئيس‏‌جمهور قطار پيشرفت دولت در حال حرکت است. اما دولت يا صرفا به ارائه آمار مشغول است يا اينکه درصدد است که مشکلات را به گردن دولت قبل بيندازد. مساله ديگر بحث تاثير تحريم‏‌ها و نوع مواجهه بين‏‌المللي کشورمان براي کاهش آن است. مشخصا همان‏‌طور که رئيس‏‌جمهور پيشين گفته طرفين برجام در اسفند سال 99 آماده احياي توافق بودند، اما روند امور به نحوي پيش رفت که به سرانجام نرسيد. حال يکسال و اندي است که مردان ديپلماسي دولت رئيسي عهده‌دار مذاکرات هستند اما احياي برجام چندان در دسترس نيست. اين در حالي است که عده‏‌اي بر اين باورند چون مردم در راهپيمايي 22 بهمن حضور گسترده داشتند پس از عملکردها راضي هستند و مشکلي نيست در حالي‌که نارضايتي امري مشهود در جامعه است و حضور مردم در برخي مناسبت‏‌ها نيز ارتباطي به عملکرد مسئولان نداشته و ندارد. دولت سيزدهم حتي نتوانسته مطابق وعده‏‌هاي داده شده پيش برود. وعده‏‌هايي همچون متناسب سازي حقوق مردم با تورم، رونق اقتصاد فضاي مجازي، کنترل گراني و مقابله با گران‌‌سازي، تغيير به نفع مردم و... که به‌نظر مي‏‌رسد اگر روند به همين صورت پيش برود در سال‏‌هاي آينده نيز اين وعده‏‌ها عملي نخواهد شد.

آمارهاي دولت بايد خود را در شاخص‏‌هاي اقتصادي يا سفره مردم نشان دهد

يک فعال سياسي اصولگرا در خصوص نحوه عملکرد دولت و تاثيرات آن بر جامعه اظهارداشت: از قديم گفته‏‌اند مشک آن است که خود ببويد نه آنکه عطار بگويد. اگر تورم کاهش پيدا کرده، رشد اقتصادي بيشتر شده يا هر فرآيند اقتصادي مثبت ديگري مثلا بالارفتن ميزان فروش نفت کشور رخ داده اينها بايد خود را در جايي نشان دهد. يا در سفره مردم يا در شاخص‏‌هاي اقتصادي که در افکارعمومي تاثير خود را بگذارد. محمد مهاجري گفت: واقعيت اين است که اينگونه نيست و حتي برخي از پژوهش‏‌هايي که انجام مي‏‌شود نشان مي‏‌دهد که سال 1402 بهتر از سال 1401 نخواهد بود به‌خصوص در 2 حوزه تورم و رشد اقتصادي. وي افزود: امروز تقريبا هر روزنامه را باز کنيد يک جوابيه از سوي دولت در آنها وجود دارد. يعني يک تيم‏‌هايي نشستند و فقط تندتند جوابيه صادر مي‏‌کنند که اکثرشان ارتباطي با متن انتقادي ندارد و بيشتر نوعي گزارش کار است. مهاجري ادامه داد: آقايان شنيده‏‌اند که جوابيه‌دادن کار خوبي است اما نمي‏‌دانند که هم به لحاظ ادبيات و هم نوع جواب دادن بايد به نحوي حرف بزنند که مورد قبول جامعه قرار بگيرد. اين فعال رسانه‏‌اي در اين خصوص که نارضايتي جامعه به جهت لمس مشکلات است؛ اما رويکرد دولت اينگونه است که همه‌چيز در شرايط مناسبي پيش مي‏‌رود، تصريح کرد: اين رويکرد از غيرحرفه‏‌اي بودن نشأت مي‏‌گيرد و اينکه با شعار، گفتاردرماني مي‏‌توان واقعيت‏‌ها را تغيير داد. وي افزود: من معتقدم که خود دولت هم نمي‏‌داند که چه بر سر خودش و مردم مي‏‌آيد.

کشور به مديران پرکار نياز دارد

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با عملکرد دولت و بروز نارضايتي در جامعه اظهارداشت: نارضايتي مردم رابطه مستقيمي با عملکرد مسئولان دارد و چيزي جز اين نيست. هنوز هم نشانه‏‌اي از صحبت‏‌‏‌هايي که قبل از انتخابات در خصوص بازار سرمايه، قيمت ارز، بازار مسکن و سفره مردم مطرح شد ديده نمي‏‌شود. احمد حکيمي‌پور گفت: جريان منتقد دولت نيز فعلا حرفي نمي‏‌زند که بگويند اينها نگذاشتند، دل مردم را خالي کردند و چوب لاي چرخ گذاشتند، اما به‌واقع صداي خود اصولگرايان هم درآمده و بيشتر نقدها از سمت آنهاست. دبيرکل حزب اراده ملت بيان کرد: اين دولت معدل جريان اصولگرايي نيست. وي ادامه داد: با گفتاردرماني و صحبت شايد بتوان در مقطع کوتاهي به جامعه اميد داد، اما وقتي نتيجه عملي ديده نمي‏‌شود مردم مي‏‌سنجند. مردم بالاخره عملکردها را کنار هم مي‏‌گذارند و نتيجه‌گيري مي‏‌کنند و خيلي وقت است که صحبت‏‌هاي خوب هم اثري ندارد. حکيمي‏‌پور تصريح کرد: برخي فکر مي‏‌کنند همين‌که صحبت مي‏‌کنند يعني مسائل را حل کرده‏‌اند. در حالي‌که کشور ما به مديران پرکار نياز دارد. آرمان‌ملي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: