کد خبر: ۳۲۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 15
استرس با تغییر دادن سطح هورمون‌ها باعث تغییر در عملکرد تخمدان‌ها می‌شود و فعالیت آن‌ها را کم می‌کند. در جامعه امروزی که عوامل زیادی در افزایش استرس وجود دارد، یائسگی زودرس نیز زنان بسیاری را درگیر کرده است.
شفاآنلاین>سلامت>ندا مقتدری‌اصفهانی، درباره یائسگی زنان اظهار کرد: یائسگی به معنای متوقف شدن دوره قاعدگی و باروری است که به صورت حدودی در ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. تولید هورمون استروژن که تنظیم‌کننده چرخه قاعدگی و تولیدمثل است، پس از ۳۰ سالگی کاهش و با یائسگی متوقف می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:وی ادامه داد: دوران یائسگی با تغییراتی در بدن همراه است، همچنین با کمبود هورمون استروژن مشکلاتی برای زنان پس از یائسگی ایجاد می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: بررسی مشکلاتی مانند بی‌اختیاری ادرار، معاینه پزشکی و بررسی سلامت کبد، سینه و رحم ضروری است و این مشکلات با پمادهای استروژنی، شیاف‌های غیرهورمونی و لیزر درمان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عضلات کف لگن با یائسگی به‌تدریج ضعیف و منجر به بی‌اختیاری ادرار می‌شود که با انجام ورزش‌های کگل (تمرین عضلات کف لگن) می‌توان قوام این عضلات را حفظ کرد.

مقتدری‌اصفهانی گفت: لازم است پس از یائسگی و درپی مشکلات متعددی که برای افراد ایجاد می‌شود، به پزشک زنان و زایمان مراجعه کرد تا مشکلات موجود در سریع‌ترین زمان ممکن درمان شود و به چالش بزرگ‌تری تبدیل نشود.

وجود تکنولوژی‌های جدید برای جلوگیری از یائسگی زودرس

وی با اشاره به یائسگی زودرس افزود: یائسگی زودرس به معنای توقف عادت ماهانه در زنان به مدت ۱۲ ماه قبل از ۴۰ سالگی است؛ استرس، ژنتیک، سیگار و سطح زندگی از عوامل مؤثر در یائسگی زودرس است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به تأثیر استرس بر یائسگی زودرس اضافه کرد: استرس با تغییر دادن سطح هورمون‌ها باعث تغییر در عملکرد تخمدان‌ها می‌شود و فعالیت آن‌ها را کم می‌کند، از این‌رو در جامعه امروزی که عوامل زیادی در افزایش استرس نقش دارد، یائسگی زودرس افراد بسیاری را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از یائسگی زودرس باید استرس در زنان کاهش یابد، همچنین ورزش، تغذیه سالم، صحبت کردن، خواب مناسب، مصرف نکردن کافئین و الکل از جمله راهکارهای کاهش استرس است.

مقتدری‌اصفهانی با اشاره به تکنولوژی‌های جدید برای جلوگیری از یائسگی زودرس افزود: یکی از راه‌های جلوگیری از یائسگی زودرس، بررسی سطح هورمون‌ها به طور مداوم است تا در صورت کاهش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون راهکارهای مفید مانند تزریق استروژن یا تحریک تخمدان‌ها انجام شود، همچنین در این راستا می‌توان از راهکارها و تکنولوژی‌های به‌روزتر مانند لیزر و پی‌آرپی نام برد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: