کد خبر: ۳۲۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 15
پاییز و زمستان امسال برای دانش‌آموزان دختر قم سال خوبی نبود. مسمومیت‌های سریالی که بلای جان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها شد و حتی موجب شد والدین برای چند روز مانع رفتن فرزندانشان به مدارس شوند.
شفاآنلاین>سلامت> پاییز و زمستان امسال برای دانش‌آموزان دختر قم سال خوبی نبود. مسمومیت‌های سریالی که بلای جان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها شد و حتی موجب شد والدین برای چند روز مانع رفتن فرزندانشان به مدارس شوند.

به گزارش شفاآنلاین: دراین میان ماجرا از چند روز پیش با افزایش موارد این مسمومیت‌ها و ورود نهادهای امنیتی برای بررسی علل این حوادث وارد فاز تازه‌ای شده است. همزمان برخی خبرها به نقل از مسوولان یکی از مدارس قم که از «انتشار بویی شبیه نارنگی» و پس از آن سرگیجه و بدحال شدن دانش‌آموزان که درنهایت منجر به مسمومیت آنها شده، پرونده را عجیب‌تر کرده است.

بااین حال علل این حادثه همچنان مبهم است تا آنجا که روزسه‌شنبه ۱۸بهمن‌ماه نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خواستار اعزام هیات ویژه‌ای به قم برای بررسی و یافتن ادله مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در قم شد. احمد امیرآبادی‌فراهانی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس با بیان اینکه مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر مدارس قم همچنان ادامه دارد، از وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، کشور و اطلاعات خواست هیات ویژه‌ای برای بررسی و یافتن ادله بروز این حادثه تلخ به قم اعزام کنند.

 وی با تاکید بر اینکه این موضوع شوخی‌بردار نیست، گفت: دو ماه است که بنده و آقای ذوالنور پیگیر این مساله هستیم؛ اما پاسخی داده نشده است. از شما می‌خواهم هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی و خانواده‌های قمی را از نگرانی خارج کنید و اقدام عاجلی به‌عمل بیاورید. نماینده قم همان روز درجمع خبرنگاران هم تاکید کرد که موضوع مسمومیت دانش‌آموزان قمی مشکوک است و تمام دستگاه‌های انتظامی و امنیتی و مجموعه خدمات شهری پیگیر هستند تا مبدا این مسمومیت را پیدا کنند. او در عین حال گفت: چیزی که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است: منشأ مسمومیت دانش‌آموزان استنشاق گاز آمونیاک از سیستم‌های گرمایشی مدارس بوده است.

هرچند که او روز گذشته درگفت‌وگو با همشهری درسخنانی متفاوت گفت: آنچه در این قضیه دیده می‌شود این است که در این‌باره بزرگ‌نمایی شده است. او همچنین در این گفت‌وگو با اشاره به آخرین مورد این مسمومیت‌های سریالی گفت: می‌توانیم این موضوع را با یک مثال تحلیل کنیم، مثلا در یک جمعی ۸ تا ۱۰نفر بگویند که ما در حال خفه شدن هستیم. افراد دیگر که بیماری زمینه‌ای داشته باشند نیز احساس خفگی به آنها دست می‌دهد و می‌گویند که ما در حال خفه شدن هستیم. بر این اساس این موضوع را می‌توان فوبیا عنوان کرد. به گفته امیرآبادی، برخی از دانش‌آموزان نیز بیماری‌های زمینه‌ای داشتند. البته او درادامه سخنانش با بیان اینکه علت این اتفاق هنوز معلوم نیست و چیزی به دست نیامده است، تاکید کرد که مسوولان امنیتی و بهداشت و درمان پیگیر هستند. او این سخنان را پس از آن بیان کرد که در ادامه مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان قم، روز یکشنبه ۲۳بهمن ماه نیز این حادثه بار دیگر در یکی دیگر از مدارس دخترانه قم تکرار شده است. براساس خبرها دراین حادثه نیز ۳۷دانش‌آموز به‌دلیل علائم مشکوک به مسمومیت با حضور عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شدند. به این ترتیب به نظر می‌رسد که میزان حوادث ناشی از مسمومیت دانش‌آموزان دختر مدارس قم به ۹مورد رسیده باشد.

پیش ازاین خبرگزاری تسنیم درگزارشی که روز ۲۴بهمن منتشر کرد، اعلام کرده بود که در ۸حادثه مسمومیت بیش از ۱۲مدرسه تحت‌الشعاع قرار گرفته است و حدود ۲۰۰دانش‌آموز دچار مسمومیت شده‌اند. در این میان همچنان ابعاد حادثه و اینکه عملا این مسمومیت‌ها تاکنون بیشتر در چه مقاطع تحصیلی رخ داده، مبهم است. در کنار این ابهامات، نامه عجیب رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ارتباط با مسمومیت سریالى مدارس به عجایب این ماجرا اضافه کرده است.

براساس این نامه که روز ۲۴بهمن منتشر شده است، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در نامه‌ای به مدیر کل مدیریت بحران استان قم خواستار آن شده که معلمان مدارس در صورت رخداد مسمومیت در مدارس این استان، از هوای آن ناحیه و دمیدن بازدم دانش‌آموزان دچار مسمومیت درکیسه‌های نایلون فریزری برای آزمایش نمونه‌برداری شود.  بااین حال فراگیری این ماجرا که طی روزهای گذشته با درخواست خانواده‌ها منجر به تعطیلی کلاس‌های آموزشی تمام مدارس استان و غیرحضوری شدن مدارس شد، روز گذشته گروهی از والدین دانش‌آموزان قمی را به تجمع مقابل فرمانداری استان واداشت. به گزارش انتخاب و شفقنا، تجمع‌کنندگان در اعتراض به حوادث اخیر و مسمومیت قابل توجهی از دانش‌آموزان با سردادن شعارهایی چون «مدارس حضوری آنلاین باید گردد» خواستار غیرحضوری شدن مدارس و تضمین سلامت دانش‌آموزان شدند.

درهمین حال روز گذشته مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه نیز در نشست خبری هفتگی خود، ازشکایت۳۰نفر از خانواده‌ها در دادسرای قم خبر داد و گفت که دادستان و بازپرس با همکاری ضابطان مربوطه و با مساعدتی که آموزش و پرورش داشته در حال بررسی ابعاد آن هستند. به گزارش «ایرنا» وی افزود: مراجع امنیتی و اطلاعاتی و قضایی در حال بررسی موضوع هستند و گزارش این موضوع به معاون اول قوه قضائیه تقدیم شده است. ستایشی همچنین گفت که نکته قابل تامل، وقوع این موضوع در مدارس دخترانه است. همزمان با بررسی علل این حوادث، روز گذشته پایگاه خبری قم‌نیوز یادداشتی از نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و دانش‌پژوه دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا درباره علل احتمالی مسمومیت سریالی دختران در قم منتشر کرده است که وی در آن ظن خرابکاری منبعث از دیدگاه‌های طالبانی برای مانع‌تراشی و ایجاد ترس و وحشت برای تحصیل دختران را مطرح می‌کند.دنیای اقتصاد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: