کد خبر: ۳۲۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 14
مسموميت دانش‌آموزان يکي از پرابهام‌ترين موضوعات اجتماعي اين روزها است. از نهم آذر ماه سالجاري شروع شد
 شفاآنلاین>سلامت> مسموميت دانش‌آموزان يکي از پرابهام‌ترين موضوعات اجتماعي اين روزها است. از نهم آذر ماه سالجاري شروع شد. نيازي به اعلام روابط عمومي آموزش و پرورش قم نبود تا اعلام کند 18 دانش‌آموز هنرستان دخترانه نور يزدان شهر، مسموم و به بيمارستان منتقل شده‌اند؛

به گزارش شفاآنلاین:تجمع خانواده‌ها مقابل هنرستان و تصاويري که از آن درز پيدا کرده بود، خبر را زودتر رساند. گفته شد که دانش‌آموزان مسموم شده، علائمي مثل بي‌حالي، سوزش گلو و سرگيجه دارند. حدود دو هفته گذشت و تقريبا همه آن مسموميت را پاي حادثه‌اي گذاشتند که همه جا ممکن است اتفاق بيفتد؛ هرچند مسئولين هنوز دليلش را اعلام نکرده بودند. اين حادثه هم مثل بسياري از موضوعات ديگر داشت به فراموشي سپرده مي‌شد که روز بيست و دوم آذر ماه، خبر رسيد براي دومين بار دختران هنرستان نور مسموم شده‌اند؛ اين‌بار 51 دانش‌آموز. اين بار مدت زمان بيشتري نگاه‌ها متوجه هنرستان دخترانه قم شد؛ باز هم دليل مسموميت اعلام نشد و اخباري که از مسئولين منتشر شد در حد چگونگي انتقال دانش‌آموزان به بيمارستان و نحوه رسيدگي به آنها و وضعيت ترخيص‌شان باقي‌ماند اما براي طيف قابل توجهي از شهروندان ايراني اين سوال پيش آمد که در اين هنرستان چه خبر شده؟ گذشت و تا دو ماه بعد که حادثه مشابه رخ داده براي هنرستان نور باز هم تکرار شد اما اين بار در دبيرستان دخترانه فاطميه منطقه صفاشهر قم؛ 15 دانش‌آموز و تنها دو روز بعد يعني دهم بهمن ماه، بار ديگر در همين مدرسه 18 دانش‌آموز مسموم شدند.

مسموميت‌ها همين‌طور ادامه پيدا کردند؛ دوازده بهمن، مدرسه بلقيس برقعي درگير مسموميت شد و 7 دانش‌آموز و يک معلم را راهي بيمارستان کرد؛ شانزده بهمن، همزمان سه مدرسه دخترانه قرائتي و ميثم، طاها و امامي از مسموميت دانش‌آموزان خود خبر دادند؛ هفدهم بهمن هم مدارس حضرت فاطمه الزهرا(س)، شاهد رضوي و هنرستان سيدحسن برقعي جمعا 61 دانش‌آموز مسموم و آخرين مورد (البته تا زمان نگارش اين متن) اختصاص پيدا کرد به 37 دانش‌آموز ديگر که روز 23 بهمن ماه، در مدارس ناحيه 3 آموزش و پرورش ازجمله ريحانه‌النبي، منتظري و شاهد رضوي. در تمام اين مدت هم بر اسرارآميز بودن خبر افزوده شد و حالا ديگر افکار عمومي هر روز منتظر اين بود که ببيند دانش‌آموزان کدام مدرسه در قم مسموم شده‌اند. نگراني‌هاي وافر خانواده‌هاي دانش‌آموزان قمي را هم اضافه کنيد. برخي مسئولان راهکارهايي مثل تعطيلي مدارس را دادند. نشست‌ها و جلساتي در قم شکل گرفت و پيگيري خبرنگاران(از جمله رسانه «آرمان ملي») هم از مسئولان قم به پاسکاري از يک مسئول به مسئول ديگر و از يک سخنگو به سخنگوي ديگر منتهي شد. در ويدئويي که از خانواده‌هاي دانش‌آموزان در يک نشست با مسئولين محلي بيرون آمد نشان مي‌داد که خانواده‌ها با عصبانيت مسئولان را خطاب قرار داده و از آنها مي‌پرسند که آيا در مدارس فرزندان شما(منظور فرزندان مسئولين) هم اين اتفاقات مي‌افتد؟! آنها در خصوص نشتي موتورخانه مدرسه‌اي هم گفته بودند که اصلا در طبقه‌اي که دانش‌آموزان مسموم شدند موتورخانه وجود نداشته و مسائلي از اين دست. در کنار اظهار نظرهاي مسئولان، نمايندگان قم در مجلس و ديگران، موضوعاتي هم مطرح شد نظير احتمال عمدي بودن حادثه که توسط احمد حاجي‌زاده، معاون استاندار قم طرح شد و... اما نامه‌اي که روز گذشته در کانال(شبکه اجتماعي) ايتاي همشهري قم ديده شد تحت عنوان «نامه رئيس دانشگاه علوم پزشکي قم در ارتباط با مسموميت سريالى مدارس» که به معلمان مدارس توصيه شده بود با کيسه فريزر هواي ناحيه مسموم شده و دم و بازدم دانش‌آموزان را جهت نمونه‌برداري ذخيره کنند! بشنويد از بوي نارنگي يا چيزي شبيه نارنگي که خبرگزاري تسنيم درباره مسموميت دانش‌آموزان قم از زبان مسئولان مدارس منتشر کرده و گفته بعد از اين بو، سرگيجه و بدحالي سراغ دانش‌آموزان آمده؛ عوارضي که به گفته والدين دانش‌آموزان تا چند هفته بعد هم ادامه داشته. بوي نارنگي ما را به زمان جنگ و حملات شيميايي رژيم صدام مي‌برد و خاطرات رزمندگاني که با شنيدن بوي ميوه‌هايي چون سيب متوجه حمله شيميايي دشمن مي‌شدند.

آيا با کيسه فريز مشکل حل مي‌شود؟

همان‌طور که گفته شد، سرپرست دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني قم يعني مهدي مصري، در رابطه با مسموميت دانش‌آموزان قمي، موضوع و در واقع دستوري عجيب را خطاب به محسن اوروجي، مدير کل مديريت بحران، نوشته با اين مضمون که «معلمان مدارس با کيسه فريزر هواي ناحيه مسموم شده و دم و بازدم دانش‌آموزان رو جهت نمونه برداري ذخيره کنند.» البته کارشناسان و متخصصان امور پزشکي و تشخيص مسموميت‌هاي گوناگون هنوز هيچ واکنشي به اين نامه نشان نداده و نگفته‌اند که آيا با نمونه برداري از نفس دانش‌آموزان مي‌شود به راه حلي براي حل بحران مسموميت در قم رسيد يا خير؟ تصوير نامه را در گزارش مي‌توانيد مشاهده کنيد. روز گذشته تسنيم گزارشي با عنوان سريال مسموميت‌هاي سريالي مشکوک دانش‌آموزان، کارکرد که در آن به چيزي شبيه بوي نارنگي اشاره کرده و گفته بود «مسئولان مدرسه از انتشار بويي شبيه نارنگي و پس از آن سرگيجه و بد شدن حال دانش‌آموزان سخن گفتند! دانش‌آموزان نيز از علائمي همچون سردرد، سرگيجه، سستي بدن، عدم توانايي راه رفتن و بي‌حالي مي‌گويند، برخي والدين نيز از ادامه عوارضي همچون سرگيجه و بي‌حالي دانش‌آموزان با گذشت چندين هفته از وقوع حادثه خبر مي‌دهند.»

از مسئولان توقع پاسخ داريم

آنچه براي دانش‌آموزان دختر در قم طي حدود سه ماه گذشته اتفاق افتاده، پديده‌اي عجيب است. موضوعي که منجر به وارد شدن فشار و استرس‌هاي رواني بسيار به دانش‌آموزان و خانواده‌ها شده خصوصا که علت مسموميت‌ها مشخص نيست و مسئولان هم پاسخ درستي در اين رابطه ندارند. شهروندان بيم آن دارند که اين علائم ادامه دار ناشي از مسموميت مضرات جبران ناپذيري به‌همراه داشته باشد و در حالي با اين بحران دست و پنجه نرم مي‌کنند که نمي‌دانند قرار است چه اتفاقي برايشان رخ دهد؛ آن‌ها پر از بيم‌اند و بي‌آنکه پاي اميدي در ميان باشد. اين رسانه که محل شنيدن درددل‌و نگراني‌هاي شهروندان قم بوده، بر خود لازم مي‌داند اين سوال را به صورت جدي از مسئولين بپرسد که علت اين مسموميت‌هاي ادامه دار دانش‌آموزان دختر چيست؟ و بي‌صبرانه منتظر پاسخ مسئولين مي‌ماند!آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: