کد خبر: ۳۲۰۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 12
غلات کامل بیشتر از غلات سبوس‌گیری شده، در دستگاه گوارش می‌ماند و احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهد که می‌تواند در کنترل وزن و پیشگیری از چاقی مؤثر باشد.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: مصرف نان‌های کامل در مقایسه با نان‌های سفید به آهستگی قند خون را بالا می‌برد و در نتیجه می‌تواند به کنترل قند خون و پیشگیری از ابتلاء به دیابت کمک کند.

به گزارش شفاآنلاین:مریم مهارت  اظهار کرد: از مهم‌ترین فواید مصرف نان کامل می‌توان به سبوس گندم که جزو فیبرهای غذایی نامحلول است و در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری‌های روده بزرگ تأثیر زیادی دارد، اشاره کرد.

وی ادامه داد: غلات کامل بیشتر از غلات سبوس‌گیری شده، در دستگاه گوارش می‌ماند و احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهد که می‌تواند در کنترل وزن و پیشگیری از چاقی مؤثر باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: مصرف نان‌های کامل در مقایسه با نان‌های سفید به آهستگی قند خون را بالا می‌برد و در نتیجه می‌تواند به کنترل قند خون و پیشگیری از ابتلاء به دیابت کمک کند.

وی تصریح کرد: فیبر موجود در سبوس با اتصال به اسیدهای صفراوی یا چربی‌ها از جذب کلسترول و چربی مواد غذایی جلوگیری می‌کند که این امر باعث کاهش چربی خون شده و به طور غیرمستقیم از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند و سبوس جزو مواد غذایی مطلوب برای باکتری‌های مفید روده است که در مقابل امراض میکروبی روده اقدام می‌کند و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند.

مهارت در پاسخ به این سوال که نان کامل چیست؟ ، افزود: ویژگی‌های نان کامل نان‌هایی که با آرد کامل تهیه شده است، رنگ تیره‌تری دارد و خوب است بدانیم تغییر رنگ در این نوع نان به دلیل افت کیفیت آن نیست، بلکه به دلیل بالا رفتن درصد سبوس است و آرد کامل حاوی جوانه و سبوس است، در حالی که آرد سفید دارای مقدار ناچیز سبوس و بدون جوانه است، منبع غنی‌تر از از فیبر و ویتامین‌های گروه B، منیزیم، سلنیوم، روی و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دیگر نسبت به آرد سفید است که این خود می‌تواند دلیل مهمی بر اثرات سلامتی بخش نان کامل باشد.

وی گفت: نان قوت اصلی بیشتر مردم جامعه است، بسیاری از ما هر روز یا دست کم چند روز هفته از نان استفاده می‌کنیم. نان بخش عمده‌ای از نیازهای انرژی، پروتئین و آهن بدن را تأمین می‌کند. از این رو شناخت بهترین نوع نان بسیار اهمیت دارد.
برچسب ها: سبوس ، سبوس در ارد ، چربی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: