کد خبر: ۳۲۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 12
بسیاری می‌گویند که دیگر نباید منتظر پیداکردن موجود زنده‌ای زیر آوارهای عظیم زلزله در ترکیه و سوریه باشیم
شفاآنلاین>سلامت>بسیاری می‌گویند که دیگر نباید منتظر پیداکردن موجود زنده‌ای زیر آوارهای عظیم زلزله در ترکیه و سوریه باشیم. با گذشت یک هفته از این ماجرا آنچه بیشتر از زیر آوار بیرون آمده جنازه جان‌باختگان زلزله است. عددها لحظه به لحظه بیشتر می‌شوند. در آخرین گزارش‌ها تعداد کل کشته‌ها در دو کشور سوریه و ترکیه به عدد ۲۵ هزار نفر نزدیک شده بو و قطعا در لحظاتی که شما این متن را می‌خوانید افزایش هم یافته است.

به گزارش شفاآنلاین:بقایای اجساد شماری از قربانیان زمین‌زلزله مرگبار ترکیه که هنوز احراز هویت نشده‌اند در شهرهای زلزله‌زده در سردخانه‌های موقت نگهداری می‌شوند. در تصاویر منتشرشده نمایان است که اجساد این دسته از قربانیان در کیسه‌های پلاستیکی یا در پتو و در حیاط و کامیون‌های یخچال‌دار در آنتاکیا نگهداری می‌شوند. بنا بر اعلام مقام‌های محلی در صورتی که شش روز پس از پیداشدن جنازه نتوانند آن را شناسایی کنند، مطابق با رعایت احکام اسلامی و بی‌نام جنازه‌ها را به خاک خواهند سپرد.

در روز جمعه دو زن بعد از  ۱۲۲ ساعت از زلزله، زنده از زیر آوار بیرون آمدند. بر اساس گزارش رسانه‌های ترک، منکسه تاباک ۷۰ساله در حالی که در پتو پیچیده شده بود، به آمبولانس منتقل شد. این زن در منطقه قهرمان‌مارش زنده از زیر آوار بیرون آمده است. یک زن ۵۵ساله به نام مصالح چیچک که در دیاربکر حضور داشته نیز نفر دومی است که زنده از زیر آوار خارج شد. فوات اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد تلاش‌های بیش از ۳۱ هزار امدادگر در سراسر مناطق آسیب‌دیده باعث شد ۶۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته از زیر آوار خارج شوند. او همچنین افزود که حدود ۸۰ هزار نفر در بیمارستان تحت مداوا قرار دارند در حالی که بیش از یک میلیون نفر در اثر این زمین‌لرزه بی‌خانمان شده‌اند و در پناهگاه‌های موقت حضور دارند. اوکتای در ادامه گفت: «هدف اصلی ما این است که با تحویل مسکن دائم به آنها ظرف یک سال اطمینان حاصل کنیم که آنها به زندگی عادی بازگردند و دردهای آنها در اسرع وقت التیام بخشیده شود». در همین حال رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کردند بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به همراه اسما همسرش از بیمارستانی در حلب بازدید کرد. دولت او ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق خط مقدم جنگ داخلی ۱۲ساله را تصویب کرده است؛ اقدامی که می‌تواند روند امداد به میلیون‌ها انسان ناامید را تسریع بخشد. همچنین اردوغان روز جمعه از استان آدیامان ترکیه بازدید و در آنجا اذعان کرد واکنش دولت آن‌طور که می‌توانست سریع نبود. او گفت: «گرچه ما در حال حاضر بزرگ‌ترین تیم جست‌وجو و نجات در جهان را داریم، اما این یک واقعیت است که تلاش‌های جست‌وجو به آن سرعتی که ما می‌خواستیم انجام نشده است. مخالفان اردوغان در روزهای اخیر به شدت روی این موضوع تمرکز کرده و ضعف در امداد را به‌عنوان یکی از دلایل ناکارآمدی اردوغان مطرح کرده‌اند. موضوعی که مخالفان سعی خواهند کرد از آن برای تغییر نظرات افکار عمومی در انتخابات ریاست‌جمهوری که پیش‌بینی شده در ۱۴ می‌ برگزار خواهد شد، استفاده کنند. با این حال ممکن است این زمین‌لرزه به تعویق انتخابات بینجامد. حتی قبل از زلزله، این انتخابات به‌عنوان سخت‌ترین چالش اردوغان در دو دهه حضور او قدرت تلقی می‌شد. با این حال خواستار همبستگی شده و آنچه را «کارزارهای منفی برای منافع سیاسی» خوانده، محکوم کرده است.

کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب اصلی جریان‌های مخالف ترکیه، از واکنش دولت انتقاد کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: «زمین‌لرزه بسیار بزرگ بود، اما آنچه بسیار بزرگ‌تر از زلزله بود عدم هماهنگی، بی‌برنامگی و بی‌کفایتی دولت بود».

دستگیری ۸ نفر به اتهام قصور در ساخت‌وساز ایمن در ترکیه

ویدئوی ریزش یکباره آپارتمان‌ها در ترکیه اگرچه بزرگی زلزله را نشان می‌دهد اما از ساخت‌وساز ناایمن در این کشور هم حکایت دارد. در همین راستا و بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، مقام‌های این کشور هشت نفر را در استان شانلی‌اورفه به اتهام مشکلات در ساخت‌وساز ساختمان‌هایی که در زلزله اخیر

فرو ریختند، دستگیر کردند. شبکه تلویزیونی «هابر تورک» ترکیه امروز شنبه گزارش کرد، هشت نفر در استان شانلی‌اورفه این کشور در ارتباط با نواقص یافت‌شده در ساخت‌وساز ساختمان‌هایی که در نتیجه زلزله اخیر این کشور فرو ریختند، دستگیر شدند. در گزارش رسانه ترکیه‌ای تصریح شد این افراد دستگیرشده متهم به ارتکاب اقداماتی در رابطه با کوتاه‌کردن ستون‌ها در برخی از ساختمان‌های فروریخته هستند.

در سوریه چه خبر است؟

اگرچه ارقام تجمیعی از مرگ نزدیک به ۲۵ هزار نفر در این زلزله در دو کشور خبر می‌دهد، اما گویا تلفات زلزله در ترکیه بیشتر از سوریه بوده است. المیادین به نقل از منابع غیررسمی خبر داده که شمار جان‌باختگان زلزله شدید ۷.۷ ریشتری در سوریه را بیش از چهار هزار نفر است و ممکن است با ادامه جست‌وجوها به شش هزار نفر هم برسد. سازمان موسوم به دیده‌بان حقوق بشر که در مناطق شمال سوریه فعالیت می‌کند، در‌این‌باره با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: شمار جان‌باختگان زلزله ویرانگر در سوریه به چهارهزار‌و ۱۳۹ نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به ادامه عملیات امداد و نجات، آمار کشته‌شدگان تا شش هزار نفر نیز افزایش یابد. این در حالی است که منابع رسمی تاکنون جان‌باختن بیش از سه‌هزارو 500 سوری در زلزله مناطق شمالی این کشور را تأیید کرده‌اند. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: زلزله شدید سوریه باعث آوارگی پنج‌میلیون‌و ۳۰۰ هزار نفر از مردم سوریه شده و این در حالی است که این کشور با بحران‌های متعددی مواجه است. همچنین یک مقام سازمان جهانی بهداشت از بی‌توجهی جامعه جهانی به زلزله‌زدگان سوری انتقاد کرد و گفت جهان سوریه را فراموش کرده است. مایک رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت در سخنانی با اشاره به محدودیت‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه، بر آمادگی این سازمان برای ارسال مقادیر زیادی کمک به این کشور تأکید کرد. وی گفت: صادقانه بگویم جهان سوریه را فراموش کرده است و زلزله بار دیگر توجه‌ها را به بحران این کشور متمرکز کرد. رایان افزود: میلیون‌ها نفر در سوریه سال‌هاست از آنچه به یک بحران فراموش‌شده تبدیل شده، رنج می‌برند. بسیاری از سازمان‌ها از‌جمله ما (سازمان بهداشت جهانی)، کمک‌هایی را ذخیره کرده‌اند، زیرا در فصل زمستان هستیم. رایان همچنین با هشدار نسبت به اینکه سوریه اکنون با فاجعه دیگری در قالب تلفات جانی به دلیل نبود تجهیزات پزشکی لازم مواجه است، تأکید کرد: باید متوجه باشیم که ابعاد این فاجعه بسیار بزرگ است و حل‌وفصل آن آسان نیست. وی در‌این‌باره تصریح کرد: اگر تجهیزات در دسترس نباشد، آنها (امدادگران) نمی‌توانند کار خود را انجام دهند و این درست مانند این است که از یک آتش‌نشان بخواهیم بدون شلنگ آب با آتش‌سوزی مقابله کند.شرق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: