کد خبر: ۳۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 23
به بهانه روز پزشک مطرح شد:
شفا آنلاین -روز اول شهریور زادروز بوعلی سینا، بهانه خوبی است برای قدردانی از جامعه پزشکی و البته پرداختن به مشکلات این قشر که برخی از آنها در کمال ناباوری در زیر خط فقر به سر می‌برند.
به گزارش شفاآنلاین ،شاید پزشکی یکی از رشته‌هایی است که به آرزوی بیشتر جوانان در حال تحصیل تبدیل شده است. داشتن خانه آنچنانی و ماشین مدل بالای خارجی و سفرهای خارج از کشور آینده‌ای است که اغلب جوانان با رسیدن به آرزوی پزشکی آن را دست یافتنی می‌بینند. غافل از اینکه حرف و حدیث‌هایی که درباره وضعیت معیشت این قشر زده می‌شود کمی دور از این است. در حال حاضر بین 8 تا 12 هزار پزشک جوان کشور بیکار هستند یا به خاطر نبود شغلی در این زمینه مجبور شده‌اند به فعالیت‌های دیگری رو بیاورند.
هر چند هستند پزشکان انگشت شماری که توانسته‌اند گوی سبقت را از دیگر همکارانشان بربایند و دریافتی روزانه‌شان برابری کند با حقوق چند ماه یک پزشک عمومی که در بیمارستانی دولتی مشغول خدمت است.
 پزشکانی با حقوق پایه ماهانه 600هزار تومان
امنیت شغلی پایدار، بهبود وضع معیشت، ارائه تسهیلات به پزشکان بخصوص پزشکان مناطق محروم، افزایش حقوق پایه‌ای، معافیت‌های مالیاتی و ارائه وام‌های کم بهره به پزشکان تازه کار برای ساخت مطب بخشی از مطالباتی است که پزشکان از دولت و مجلس دارند.
به گفته دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی موضوع امنیت شغلی پایدار پزشکان به عنوان یکی از دلمشغولی‌های این روزهای جامعه پزشکی مطرح است به طوری که این معضل از بین جامعه جوان پزشکی به سایر گروه‌ها نیز سرایت کرده است.
زالی در خصوص برخی واقعیات جامعه پزشکی به ایران می‌گوید: برخی گمانه‌زنی‌های میدانی نشان داده است در سال‌های اخیر عددی بالغ بر 12 هزار نفر از جامعه پزشکی کشور که عمدتاً پزشکان عمومی را در برمی‌گیرد به دلیل مشکلات فراوان وضعیت مناسبی ندارند. همچنین طبق این آمار بین 8 تا 12 هزار پزشک طبق آمار کشوری در حال حاضر بیکار هستند.
وی موضوع کم اشتغالی پزشکان را به عنوان یکی از معضلات نظام سلامت مطرح کرده و می‌افزاید: منظور از کم اشتغالی این است که میزانی که یک پزشک در طول هفته از ظرفیت علمی، خدماتی، پزشکی و حرفه‌ای او استفاده می‌شود به مراتب کمتر از میزان مطلوب است. به دلیل اینکه فرصت‌های شغلی درخور در اختیار جامعه پزشکی بویژه پزشکان جوان قرار نمی‌گیرد. این موضوع بی‌تردید به نظام سلامت به مرور لطمه وارد می‌کند.
به اعتقاد رئیس کل سازمان نظام پزشکی، پرداخت‌های کمی که در سال‌های اخیر به پزشکان صورت گرفته است، بخصوص پزشکانی که اصطلاحاً نسخه نویس صرف هستند، شامل گروه متخصصان داخلی، پزشکان عمومی و متخصصان اطفال، این گروه‌ها را در معرض آسیب قرار داده است. به طوری که پایه پرداخت بسیاری از پزشکان عمومی چیزی بین 600 هزار الی 800 هزار تومان در نوسان بوده است، که بی‌تردید این اعداد و ارقام به دور از کرامت جامعه پزشکی است.
وی با بیان اینکه پزشک جوان کشور با وضع موجود نیاز دارد، 5 تا 10 سال از عمرش را برای رساندن گردش اقتصادی مطب خود به وضعیت استاندارد، صرف کند، اذعان می‌دارد: معافیت‌های مالیاتی، ایجاد ساز و کارهای تسهیلاتی برای استفاده از وام‌های بانکی با سود پایین، و موضوع پزشکان جوانی که در شروع کارشان نیازمند راه‌اندازی مطب یا واحد ارائه خدمات هستند بویژه در مناطق محروم می‌تواند برای بهبود وضع موجود مفید باشد.
 وضع معیشت جراحان هم خوب نیست
زالی در واکنش به خوب بودن وضع پزشکان جراح می‌افزاید: واقعاً اینطور که شایع می‌شود نیست. در بررسی که سازمان نظام پزشکی به عمل آورده در مورد گروه جراحان عمومی و جراحان اطفال مسأله بسیار چالش برانگیز و جدی است و این‌طور نیست که وضعیت همه گروه‌های جراحی کشور خوب باشد. الان تقریباً مسأله مشکلات معیشتی عملاً از گروه پزشکان جوان شروع شده و به سایر گروه‌ها سرایت کرده است. در نظام پزشکی روزانه شاهد پزشکانی هستیم که سال‌ها موی خود را در مسیر خدمت به مردم سفید کرده‌اند، اما از قضا دچار مشکلات جدی معیشتی هستند.
وی می‌افزاید: موضوع معیشتی در برخی رشته‌های جراحی باعث شده است دانشجویان تمایلی به ادامه تحصیل در این رشته‌ها نداشته باشند، براین اساس ادامه این روند به نفع مردم و نظام سلامت کشور نیست.
 رویکرد اصلاحی مجلس و دولت
مشکلات موجود در جامعه پزشکی سبب شد تا مجلس شورای اسلامی نیز برای بهبود وضعیت این قشر پا به میدان بگذارد و همقدم با دولت چاره‌ای برای آنها بیندیشند. به طوری که در کنار اقدام دولت در اصلاح و ارزشگذاری نسبی خدمات پزشکی و اصلاح نظام تعرفه‌ای و استقرار عدالت بین رشته‌ای به منظور بهبود وضعیت پزشکان دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور آمادگی مجلس را برای ارائه راه‌حل‌های جدید به منظور رفع مشکلات معیشتی پزشکان عمومی و جوان اعلام کرد. وی معتقد است: گاهی چند مورد از درآمدهای بالای پزشکان متخصص را برجسته‌سازی می‌کنند، این در حالی است که بسیاری از پزشکان کشور پس از هفت سال تلاش علمی، برای معیشت خودشان دچار مشکل هستند.
فاطمه احمدزاده
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
0
10
با سلام
آیا در آمد 800 هزار تومنی برای کسی که فوق لیسانس مهندسی دانشگاه تهران گرفته دور از کرامت نیست به خدا دارم اشک میریزم و این مطلب رو مینویسم خدا .....
nima
|
Netherlands
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
0
11
فقط پزشکا آدم ان، فقط پزشکا قشر تحصیل کرده هستن و نباید بیکار بمونن، اگه آمار بیکاری پزشکا 10-12 هزارتایی، امار بیکاری مهندسا 10-12 میلیونیه !!! واقعا جای تاسف داره واسه مسولین
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
10
آیا ما که سال های جوانی رو در دانشگاه در رشته ایی غیر از پزشکی گذروندیم و حالا دریغ از کار،برای ما کسی دلسوزی میکنه،اگر گروهی از اقشار جامعه مثل پزشک ها دنبال حقوق بالاتر هستند گروهی بزرگتر حتی کاری برای کسب درآمد ندارند علارغم مدرک بالا
بگذریم از این حرف های نخ نمای مسئولین که میگن درآمد یک پزشک زیر یک تومنه،توجه داشته باشین این مبلغ جدای از کارانه و احیانا سایر مشاغل موازی پزشکان مثل مطب یا کار در بیمارستان خصوصی هست،تصور این که یک پزشک عمومی کمتر از 10 میلیون درآمد داشته باشه واقعا خنده دار و مسخر هست
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
1
5
صدای ملت به جای نمیرسه انگار
وقتی پزشک ها با سو استفاده از پزشک سالاری که تو فضای .. بهداشت و درمان هست و اینکه خیلی از همکارانشون مسئول و مدیر هستند،با جان مردم بازی میکنن
به واقع قاتلین بدون مجازات هستند،بی سر و صدا و بدون دغدغه میکشند و قبلش هم از قربانی نگون بخت اجازه میگیرن که اگه زیر دست ما جان دادی ما مسئول نیستیم.
شده مثل کره شمالی که اونجا هم اگه کارشون به بیمارستان بیفته فقط برای مرگ و رهایی از بیماری میرن
اظهار تاسف هم فایده ایی نداره چون قسی القلب شدند.
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
0
5
با دکتری شهرسازی..........بیکارررررررررررررررم. این یعنی اجحاف یعنی بد بختی.... واسه حق التدریس درخواست دادم 6 واحد بهم دادن.... یعنی ماهی 150 هزار تومن.... تمام همکلاسای دوره ارشدم بیکارن. وقتی کار وجود نداره چرا دانشگاه ها بیخودی ارشد و دکتری میگیرن؟؟؟؟؟؟ چطور خرج زندگی افرادی مثل ما درمیاد؟؟؟؟؟ نسل ما چقدر بدبخته... 6 تا نرم افزار بلدم اما حتی تو شرکت های خصوصی کاردانی ها رو استخدام میکنند واسه کار نرم افزاری و فکر میکنند که ما!!!!!!!! توقع زیادی داریم. کارد به استخونم رسیده خدا....
ناشناس
|
United States
|
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
1
3
کشور عقب افتاده ای که صنعت نداشته باشه بایدم فقط مریض شفا بده که اگه بده...
ارش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
0
2
به خاطر حمایت بی حد و حصر از خدمات در کشور و زمین زدن صنعت شاهد ان هستیم که جمعیت کنکوری پانصدهزار تجربی هستند وبقیه که کمتر از صد هزار هستند ریاضی هستندواین یعنی تا چند سال اینده فقط نفت بفروشیم و خدمات بدهیم وبا اتکام نفت به چکنم چکنم بیفتیم ،در ضمن همین دولت طرحی را برای اشتغال پزشکان داد که طی ان پزشکان برای کار در مناطق محروم 15میلیون حقوق میگیرند،اما ما مهندسین به زور برای بیل زنی در عسلویه یکو نیم میلیون بگیریم
طارق طارقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
0
0
با سلام...
اینجانب در یکی از شهرهای جنوب ایران زندگی میکنم که متاسفانه در اینجا هیچگونه پزشک متخصصی وجود نداره
از پزشکان متخصصی که در زمینه داروسازی.قلب.اورتوپد و... واقعا بیکار هستن با سرمایه اینجانب همراه با تمام امکانات رفاهی (ماشین.منزل و...) دعوت به همکاری مینماید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
0
0
سلام چی بگم هر سازمانی ٬ اداره ای یک وزیری یک بالا دستی دارد که از حقوق شان حمایت کند به جز افراد بیکار که هیچی ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
1
0
سلام علیکم خدا را خوش میاد که تو بعضی خانواده ها زن و مرد سر کار باشند تو بعضی خانواده ها دو نفر بیکار. خدایا شکرت اللهی و ربی من لی غیرک.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
1
0
انقدر مشکلات اقتصادی و بازار کار کشور بالا است که در حال حاضر فقط برای رشته های پزشکی کار است و به همین دلیل همه دنبال رشته پزشکی می روند. در حالیکه در بیشتر جاهای دیگر دنیا رشته های مهندسی درامد بیشتری دارد. متاسفانه الان در سایر رشته های دانشگاهی فقط مدرک صادر میشه و فارغ التحصیل نمی تواند جای مناسبی کار پیدا کند و این مایه ننگ کشور است !
بیکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
1
0
با مدرک دکتری مهندسی دانشگاه تهران بیکارم. جای تاسف داره که فقط واسه بیکاری پزشکا که توی یک کنکور و مسابقه تست زنی نون حفظیاتشون رو خوردن. نخبه های مملکت رو کشوندین مهندسی که بیکارشون کنین تا یا به مرز خودکشی برسن یا شکنجه روحی! توکل بر خدا.
سورنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
0
بسیاری از رتبه های برتر مهندسی از دانشگاه امیر کبیر هم بیکارند و از دوستانم انان که شاغل هم هستند دستمزد ناچیز دارند و این مملکت با ابر چالش بیکاری مواجه هست و دغدغه مسوولین چیزهای دیگریست
یاس و غم و اندوه و افسوس و احساس حقارت و افسردگی خوراکی هست که مسوولین برای ما تهیه دیدند و با این خوراک جسم و روح ما رو به نابودی کشاندند
بهترین فرزندان این مملکت را با تبلیغات به رشته های مهندسی کشاندند و اخر هیچ
اخر مشاهده میکنی سی سال از عمر تو گذشت و هیچ کار و اینده ای در انتظار تو نیست و این مملکت تقسیم شدست و سهم ما از ان اشک مادران و غم و اندوه روزانه و شبانه و سپید شدن موها و مصرف داروی اعصاب هست
اه چه غم کشنده ای وقتی با مدرک ارشد و دکتری و بی پولی و ...
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: