کد خبر: ۳۱۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 22
تعطیلی 82 روزه مدارس در سال تحصیلی جاری، موافقان و مخالفان خود را دارد
شفاآنلاین>سلامت> تعطیلی 82 روزه مدارس در سال تحصیلی جاری، موافقان و مخالفان خود را دارد. ادامه تعطیلی‌های مدارس در شروع بهمن‌ماه موضع‌گیری موافقان و مخالفان را در بر داشت. از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون تعطیلات رسمی در کنار تعطیلی به بهانه آلودگی هوا، شیوع آنفلوآنزا، سرمای هوا و... اجازه نداده است که دانش‌آموزان بیشتر از 40روز فرصت رفتن به مدرسه را پیدا کنند.

به گزارش شفاآنلاین:موضوعی که  هم کارشناسان آموزشی را نگران کرده است و هم جامعه‌شناسان و مردم را. سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور هم در آخرین روز آذر امسال نسبت به تعطیلی مدارس انتقاد کرد و گفت: «تعطیلی مدارس به خصوص با توجه به دوره طولانی ناشی از شیوع کرونا خسارات قابل توجهی به روند آموزشی وارد می‌کند و ضروری است شیوه‌هایی در کاهش موثر آلودگی هوا دنبال شود که در عین حال باعث آسیب به روند آموزش مدارس نشود.» کارشناسان آموزشی هم معتقدند با تعطیلی مدارس کیفیت آموزشی به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و دانش‌آموزان نمی‌توانند آنطور که باید و شاید حتی با وجود برگزاری مجازی کلاس‌های درس مباحث درسی را آموزش ببینند. موضوعی که نخستین نتیجه‌اش ‌ افت تحصیلی و ضعیف شدن پایه‌های درسی دانش‌آموزان است. جامعه‌شناسان هم به اندازه کارشناسان آموزشی این روزها نگران دانش‌آموزان هستند. آنها معتقدند با تعطیلی مدارس رشد اجتماعی بچه‌ها به‌شدت آسیب می‌بیند و با هر بار تکرار این تعطیلی‌ها آنها از این مسیر دورتر می‌شوند.

تکرار تعطیلی مدارس و کلاس‌های درس دانش‌آموزی در حالی رخ می‌دهد که امسال بعد از 2سال شیوع کرونا و تعطیلی فضای مدارس، بعد از برگزاری جلسات متعدد تصمیم به بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید گرفته شد. غافل از اینکه بعد از کرونا این‌بار آلودگی هوا، سرمای زمستان و شیوع آنفلوآنزا کرکره مدارس را پایین خواهد کشید و دوباره کلاس‌های درس را به فضای مجازی منتقل خواهد کرد.‌


نکته
3 پیشنهاد برای جبران تعطیلات

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش 3پیشنهاد را برای جبران تعطیلی‌های مکرر مدارس ارائه کرده که درصورت اجرایی شدن می‌تواند عقب‌ماندگی دانش‌آموزان از ساعات آموزشی را جبران کند:‌
1
 برگزاری کلاس جبرانی در روزهای پنجشنبه‌ و حضور اختیاری دانش‌آموزان
2
افزایش سال تحصیلی و ادامه دادن زمان تحصیل
3
برگزاری کلاس‌ جبرانی در تابستان

3 نکته از اطلاعیه آموزش و پرورش
روابط‌عمومی آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه‌ای درباره غیرحضوری شدن مکرر مدارس در سال تحصیلی جاری ناشی از تغییرات حاد و اضطراری شرایط جوی، برودت هوا، آلودگی هوا و... در برخی از نقاط کشور و احتمال استمرار غیرحضوری شدن کلاس‌های درس به نکاتی اشاره کرده است:
1
به‌منظور پیشگیری از افت تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان عزیز و ایجاد وقفه در فرایندهای یاددهی - یادگیری و برقراری شرایطی بهینه برای از سرگیری فرایند آموزش و پرورش در مدارس، حسب تقاضای جمع کثیری از مدیران، معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان، از روز شنبه اول بهمن ۱۴۰۱ فعالیت مدارس با اولویت کلاس‌های حضوری و در شرایط اضطراری براساس تصمیمات استانداران به‌صورت غیرحضوری مطابق برنامه هفتگی و آموزشی مطابق بودجه‌بندی برنامه درسی (دروس) ادامه می‌یابد.
2
شورای مدرسه درخصوص نحوه برگزاری امتحانات باقیمانده از نوبت اول (ترجیحا حضوری) براساس شرایط خاص هر مدرسه تصمیم‌گیری کند و از سرگیری برنامه‌های هفتگی و آموزشی و پرورشی را منوط و مشروط به برگزاری امتحانات نکند.
3
وزارت آموزش و پرورش با هشدار درباره افت تحصیلی نگران‌کننده دانش‌آموزان و ایجاد مانع در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی دوره‌های تحصیلی ناشی از تعطیلات پی‌درپی مدارس و وقفه‌های طولانی مدت در اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های درسی و آثار، تبعات و پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مربوطه، اعلام می‌دارد هیچ روشی جایگزین آموزش و تربیت حضوری در محیط مدارس و کلاس‌های درس نخواهد بود و جهت برقراری عدالت تربیتی و بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی بر فعالیت مدارس به‌صورت حضوری تأکید دارد.همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: