کد خبر: ۳۱۷۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۱ دی ۱۴۰۱ - 2022December 22
جربه افت شدید تحصیلی دانش آموزان پس از حدود دو سال آموزش های مجازی، حالا مسئولان آموزش و پرورش را بر آن داشته که سخت گیرانه تر به مسئله تعطیلات مدارس نگاه کنند و تصمیمات متفاوتی بگیرند
شفاآنلاین>سلامت>بررسی موضع وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیل نشدن مدارس در کلان شهرها با وجود آلودگی هوا
غفوریان- می گفت پسرم تقریبا بیشتر این روزها که از مدرسه به خانه بر می گردد، این را می گوید: «لباس هایم بوی دود ماشین می دهد.»

 به گزارش شفاآنلاین:این حجم آلودگی هوای کلان شهرها علاوه بر دانش آموزان، مگر می شود برای بزرگ سالان هم بدون ضرر و آسیب باشد؟ اما طبیعی است و طبق آن چه متخصصان بهداشت و درمان می گویند، این کودکان و کهن سالان اند که بیشتر آسیب های هوای آلوده متوجه آن ها می شود.
 
وزیر: پیشنهاد دادم مدارس دیگر تعطیل نباشند
تجربه افت شدید تحصیلی دانش آموزان پس از حدود دو سال آموزش های مجازی، حالا مسئولان آموزش و پرورش را بر آن داشته که سخت گیرانه تر به مسئله تعطیلات مدارس نگاه کنند و تصمیمات متفاوتی بگیرند. در همین زمینه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، روزگذشته در حاشیه نشست هیئت دولت این طور گفت: «امروز(دیروز چهارشنبه)  در هیئت دولت پیشنهاد دادم تا مدارس تعطیل نباشند و رئیس جمهور هم گفتند که مدارس تعطیل نشوند مگر در موارد استثنایی. نگران دانش آموزان هستیم چرا که آموزش مجازی در دوره آموزش عمومی و پیش ‌دبستانی کارایی لازم را ندارد. در طول سال‌های خدمتم یعنی از  سال 67 برخی سال‌ها شاهد بودم که تهران دومین شهر آلوده جهان بود اما مدارس تعطیل نبودند چرا که وقتی مدارس تعطیل می‌شود دانش‌آموزان در خانه نمی‌مانند. هفته آینده مدارس تعطیل نیست و یادداشتی به رئیس جمهور نوشتم تا تعطیلی مدارس دیگر تکرار نشود.»
 
و حالا 2 لبه تیغ یک تصمیم
به طور قطع کاهش کیفیت آموزش و افت تحصیلی دانش آموزان در دو سال کرونا را نمی توان انکار کرد. گفته ها و آماری که سال گذشته توسط آموزش و پرورش اعلام شد، همه از وضعیت بغرنج آموزشی دانش آموزان حکایت می کند که نتیجه مدارس غیر حضوری بوده است. اما آیا در آن زمان و در دوره کرونا و در زمان های اوج آن، چاره‌ای دیگر غیر از تعطیلی هم وجود داشت؟ و آیا مگر تعطیلات مدارس، مختص کشور ما بود؟
دیدگاه های متخصصان پزشکی در تمام دنیا، بر این امر تاکید داشت که به دلیل ویژگی سرایت پذیری شدید ویروس، لازم است اجتماعات به حداقل برسد. تازه با وجود غیرحضوری شدن ها و تلاش برای حذف اجتماعات باز هم در مواقع پیک، بخش های کووید بیمارستان ها در مرز انفجار قرار گرفته بود و گاهی هم با کمبود اقلام دارویی مواجه می شدیم. در واقع ما نیز همچون دیگر کشورها چاره ای جز تصمیم بر غیرحضوری شدن مدارس نداشتیم و شاید در آن زمان این بهترین تصمیم بوده است. اکنون نیز ماجرا همین گونه است، همان طور که رئیس جمهور اعلام کرد می توان در مواقع استثنایی همچون این روزها که با آلودگی آزاردهنده ای مواجهیم، مدارس را برای توجه به سلامت دانش آموزان، غیرحضوری کرد.
 
 
وزارت بهداشت و مجامع جهانی بهداشت چه می گویند؟
به طورقطع، آن چه امروز ما دغدغه آن را داریم، صرفا سلامت دانش آموزانی است که نمی توان به آن ها گفت در این هوای آلوده تنفس نکنید و به ریه هایتان بگویید آسیب نبینند تا بودجه اجرای قانون هوای پاک اختصاص یابد و قطعا با تعطیلی های بی قاعده و فله ای مدارس هم مخالفیم اما آیا نباید به صورت تدریجی و همزمان با میزان اجرای قانون هوای پاک به سمت و سوی تصمیمات قطعی درباره تعطیل نکردن مدارس در هوای آلوده رفت؟
به این هشدار وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت توجه کنیم: « دکتر عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت: در ۱۶ ایستگاه از ۲۸ دستگاه دارای داده شاخص آلاینده ذرات معلق
5/2 PM (۵۷ درصد از ایستگاه‌های شهر) در شرایط ناسالم است که این وضعیت سبب افزایش بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ و میر زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش علایم تنفسی در کل جمعیت می‌شود. بر این اساس توصیه می‌کنیم افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، کودکان و سالمندان از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند و سایر افراد نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند و در صورت تردد از ماسک مناسب استفاده کنند...»
یورونیوز چندی قبل درباره گزارش who نوشت: «سازمان جهانی بهداشت خواستار اقدام فوری برای کاهش تولید این آلاینده‌ها به منظور جلوگیری از مرگ و بیماری سالانه هزاران نفر در جهان شد...ذرات PM2.5 در آلودگی هوا قادر به نفوذ در عمق زبان و در نتیجه ورود به دستگاه گردش خون هستند. این گونه آلاینده‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی، مغزی و عروقی و تنفسی را به ویژه برای کودکان و کهن سالان موجب می‌شوند...»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: