کد خبر: ۳۱۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 18
رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد:
نرخ ارز در بازار آزاد را قبول نداریم و باید تعدیل شود. ارزی که دولت از آن تامین مالی می‌کند، در بازار نیماست و دولت به هیچ وجه از فروش ارز در بازار غیررسمی و قاچاق تامین مالی نمی‌کند. 

شفاآنلاین >اقتصادی >رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه دولت به هیچ عنوان از فروش ارز در بازار غیر رسمی و قاچاق تامین مالی نمی‌کند، گفت: معتقد به اصلاح نرخ سود بانکی هستیم اما این موضوع منوط به تصمیم گیری در شورای پول و اعتبار است که پیگیر آن هستیم.

به گزارش شفاآنلاین: ،علی صالح آبادی امروز در یک نشست خبری اظهار کرد:

دولت به هیچ وجه از فروش ارز در بازار غیر رسمی و قاچاق،برای خود درآمدزایی نمی‌کند

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود دولت از افزایش نرخ ارز سود می‌برد و با آن کسری بودجه خود را تامین می‌کند، گفت: نرخ ارز در بازار آزاد را قبول نداریم و باید تعدیل شود. ارزی که دولت از آن تامین مالی می‌کند، در بازار نیماست و دولت به هیچ وجه از فروش ارز در بازار غیررسمی و قاچاق تامین مالی نمی‌کند. 

وی افزود: درباره انتقادات نسبت به افزایش نرخ ارز در بازار متشکل ارزی، این افزایش مبتنی بر عرضه و تقاضاست اما بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز در بازارهای مختلف ورود پیدا می‌کند.

دلیل نمایش ارز ۴۲۰۰ تومانی در سایت بانک مرکزی

صالح‌آبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا همچنان نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در سایت بانک مرکزی نمایش داده می‌شود، گفت: دلیل این موضوع به این برمی‌گردد که هنوز در حوزه دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شود و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سایت بانک مرکزی باید اصلاح شود که در این زمینه هیئت عامل بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید تصمیم بگیرد که چه زمانی این موضوع لحاظ شود.


هشدار مجدد نسبت به حساب‌های اجاره‌ای 

صالح آبادی گفت: نسبت به حساب‌های اجاره‌ای بارها هشدار داده‌ایم که معمولا می‌تواند عواقب سنگینی مثل پولشویی و قمار و قاچاق به دنبال داشته باشد. بخش قابل توجهی از مبادلات ارزی کشور که اتفاقا می‌بایست در تحلیل‌ها استفاده شود همین بازار نیما و متشکل است که واقعی و شفاف است.

وی بیان کرد: نگفتم تنها دلیل افزایش نرخ ارز ناآرامی‌ها بوده بلکه عاملی اثرگذار بوده است. آنچه مهم است ایجاد آرامش عمومی در فضای جامعه است. همه بازارها مثل بورس و ارز متاثر از عوامل مختلفی است و نمی توان اثر موضوعات مختلف را نادیده گرفت.

پیگیری اصلاح نرخ سود بانکی 

رئیس کل بانک مرکزی درباره سوالی درباره افزایش نرخ سود بانکی گفت: اگر چه تفاوت‌هایی در شرایط اقتصاد ما با سایر کشورها وجود دارد، اما باید نگاه به نرخ سود را در کشور اصلاح کنیم. در سال ۱۳۹۶ و در سال ۱۳۹۹ اصلاح اندکی داشتیم و تاکنون تغییری صورت نگرفته است.

وی افزود: بانک مرکزی معتقد به اصلاح نرخ سود است، اما منوط به تصمیم گیری در شورای پول و اعتبار است که پیگیر این موضوع هستیم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: