کد خبر: ۳۱۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 14
میزان خشم، پرخاشگری، افسردگی و احساس ناکامی در ایران بالاست و بعد از کرونا میزان این اختلالات در آمریکا ۴ برابر و در ایران حداقل دو برابر بیشتر شده است.
شفاآنلاین>سلامت>یک روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد گفت: میزان خشم، پرخاشگری، افسردگی و احساس ناکامی در ایران بالاست و بعد از کرونا میزان این اختلالات در آمریکا ۴ برابر و در ایران حداقل دو برابر بیشتر شده است.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر حمید یعقوبی افزود: افزایش مشکلات روانی در جامعه ایران دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی دارد و وضعیت سلامت روان در ایران در سالهای اخیر رو به افول بوده است.

وی گفت: همزمان با مشکلات اقتصادی و اجتماعی، همه گیری کرونا هم وضعیت سلامت روان جامعه ایران را بدتر کرد. به خصوص سلامت روان نوجوانان و جوانان را به مراتب بدتر شده است.

وی ادامه داد: کرونا باعث ایزوله شدن جوانان و نوجوانان شد. در نتیجه وضعیت سلامت روان این دسته از افراد از جمله دانش آموزان و دانشجویان که قرنطینه بودند و به صورت مجازی آموزش می دیدند، آسیب بیشتری دید.

یعقوبی افزود: در دوران کرونا بسیاری از افراد شاغل سرکار بودند و در قرنطینه نبودند. اما دانش آموزان و دانشجویان که نیاز بیشتری به ارتباطات، تعاملات اجتماعی و تفریح و سرگرمی دارند، در خانه بودند. به همین علت شاهد افت شدید وضعیت سلامت روان در بین نوجوانان و جوانان هستیم.

روانشناس بالینی ادامه داد: این وضعیت البته مختص ایران نیست و نه تنها در ایران بلکه در کل جهان اتفاق افتاد و اختلالات سلامت روان بیشتر شد.

افزایش ۴ برابری افسردگی در آمریکا بعد از کرونا

وی گفت: اضطراب و افسردگی بیشترین اختلالات روانی هستند که پس از کرونا افزایش یافت. در ایران آمار دقیقی از میزان افزایش این اختلالات نداریم. اما آماری که اواسط پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۱ در آمریکا منتشر شد، نشان داد میزان اضطراب و افسردگی در آمریکا از ۱۱ درصد به حدود ۴۱ درصد رسیده است. همچنین شاهد افزایش حدود ۴ برابری اضطراب و افسردگی بعد از کرونا در آمریکا بودیم.

دکتر یعقوبی افزود: شیوع این اختلال در نوجوانان و جوانان آمریکا تا ۵۷ درصد هم پیش رفت. این روال در جمعیت نوجوان و جوان ایران هم بوده است و اختلالات روانی این گروه در ایران بیشتر شد.

وی گفت: نوجوانان و جوانان به اقتضای سن تمایل دارند به مهمانی یا پارک بروند و در جمع دوستانشان باشد. کرونا که آمد همه این تفریح ها محدود شد و بیشتر در خانه ماندند.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد افزود: بعد از کرونا حتی پیش بینی شد شاهد سونامی اختلالات روان در دنیا باشیم. چون کرونا وسواس، استرس، اضطراب و افسردگی را بیشتر کرد.

وی گفت: این اختلالات و مشکلات روانشناختی در ایران هم به تبع جامعه جهانی بالاست. نتیجه گیری نادرستی نیست که افسردگی، اضطراب و مشکلات روانی در ایران در دو سال ا خیر حداقل دو تا ۳ برابر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: