کد خبر: ۳۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 19
شفا آنلاين-دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره با اینکه داروخانه‌ها محل عرضه تمام داروها هستند، گفت: تبلیغات عطاری‌‌ها، کاذب است و از سوی سازمان غذا و دارو دستورالعملی در دست اجرا است تا عطاری‌ها ساماندهی شوند.
به گزارش شفا آنلاين،سید مهدی سجادی در نشست خبری کنگره ملی روز داروسازی و جشن بزرگداشت محمدبن زکریای رازی گفت: توسعه طب سنتی و جایگاه داروسازان در سیاست‌های کلان نظام سلامت مدنظر انجمن داروسازان برای برگزاری این کنگره است.

وی افزود: انجمن داروسازان ایران 50 شعبه در کشور دارد و 17 هزار نفر عضو آن هستند. این انجمن یکی از بزرگترین نهادهای صنفی و علمی کشور است که با مجوز وزارت کشور در جهت صیانت از حقوق داروسازان بیش از 70 سال است که کار خود را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: موضوع کنگره سال جاری با توجه به سیاست‌های ابلاغ شده مقام معظم رهبری به وزارت بهداشت و درمان و بند مشخصی که درباره توسعه طب سنتی وجود دارد انتخاب شده است و درصددیم با محور قرار دادن این موضوع در کنگره اهمیت جایگاه طب سنتی را به جامعه داروسازی نشان دهیم.

دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: طی 3 روز برگزاری کنگره محورهای علمی این سیاست را برگزار می‌کنیم و در روز پایانی مراسم از داروسازان و فعالان این حوزه تقدیر می کنیم.

وی گفت: مدعوین ویژه این کنگره، وزیر بهداشت، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، روسای هیات مدیره انجمن‌های تخصصی داروسازی، پزشکی و اعضای هیات مدیره شرکت‌های هلدینگ، توزیع و تولیدی داروسازی هستند.

وی با بیان جایگاه بالایی که ایران در تولید محصولات گیاهان دارویی دارد اظهار داشت: جایگاه ایران آن قدر بالا است که می‌توانیم در این زمینه صادرات داشته باشیم، ‌اکنون دوره‌های تخصصی طب سنتی در دانشکده‌های داروسازی کشور تدریس می‌شود.

دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به فرهنگ سازی در زمینه مصرف فرآورده‌های طبی تصریح کرد: تبلیغات عطاری‌‌ها، کاذب و غیرصحیح است و از سوی سازمان غذا و دارو دستورالعملی در دست اجرا است تا عطاری‌ها ساماندهی شوند. داروخانه‌ها به عنوان موسسات پزشکی معتبر می‌توانند محل عرضه تمام داروها باشند و لزومی به تفکیک داروها وجود ندارد.

سجادی درباره اثربخشی داروهای گیاهی نسبت به شیمیایی اظهار داشت: باید دید دارو برای چه بیماری تجویز می‌شود، در سرماخوردگی استفاده از جوشانده‌ها سبب تسریع درمان می‌شود، اما برای عفونت‌ها باید حتماً از داروهای شیمیایی استفاده کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر عطاری‌ها خاطرنشان کرد: کارگروه مشترکی از وزارت صنعت،بهداشت و مسئولان سندیکای عطاری‌ها برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

ایران کمترین داروی تقلبی و قاچاق را در منطقه دارد

حمید خیری، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، نیز با بیان اینکه این انجمن به دنبال ارتقای جایگاه داروسازان است اظهار داشت: جایگاه داروسازی یکی از ارکان اصلی نظام سلامت بوده و این جایگاه ناگزیر از تعبیه شدن است. امروز ما داروسازان گروهی از جامعه پزشکی هستیم که به سهولت در اختیار بیماران قرار می‌گیریم و در جهت مصرف دارو و ارائه خدمات صالح به بیمار فعالیت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در ارکان نظام سلامت یکی از بخش‌های اساسی داروسازان هستند. آنچه ما فکر می‌کنیم،کاربرد استانداردهای لازم در جهت بکارگیری عملکرد داروسازان در اداره داروخانه‌ها است.

دبیر انجمن داروسازان ایران افزود: با توجه به مسئله تولید دارو در داخل کشور به میزان فراوان که بالغ بر 90 درصد است از بخش صنعت و داروسازان نام برده شود.

خیری درباره بحث مالیات داروخانه‌ها گفت: یکی از چالش‌های داروسازان بحث مالیات است. در مرحله اول، داروساز باید دفتر ارائه دهد، در مرحله دوم باید گزارش سه ماهه و در مرحله بعدی از سامانه صندوق پست استفاده کند، که عدم بکارگیری هرکدام از اینها با جرایمی برای داروساز همراه است. در واقع میزان مالیاتی که داروسازان پرداخت می‌کنند بعد از گروه کارمندان شفاف‌ترین مالیات است. متأسفانه با وجود ارائه فاکتورهای خرید دارو بازهم داروسازان با جرایمی مواجه می‌شوند که به نظر می‌رسد با وجود حقیقتی که در ارائه اسناد از سوی آنها وجود دارد مغایر عدالت مالیاتی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مجزا بودن داروخانه‌های گیاهی و شیمیایی اظهار داشت: انجمن 100درصد با ارائه داروی گیاهی موافق است و در حال حاضر نیز در داروخانه‌ها ارائه می‌شود، اما انجمن داروسازان با ایجاد داروخانه‌های گیاهی مخالفت دارد.

وی با بیان دلایل مخالفت انجمن داروسازان برای ایجاد داروخانه‌های گیاهی مجزا گفت: تعداد داروهای گیاهی حدود 250 قلم است و از نظر اقتصادی پاسخگوی داروخانه‌های گیاهی نخواهد بود، در نتیجه داروخانه‌های مسئول ناگزیر به فروش داروهای مکمل و OTC خواهند بود. در حال حاضر داروهای گیاهی و شیمایی توسط داروخانه‌ها ارائه می‌شود و ضرورتی برای ارائه چنین داروخانه‌هایی وجود ندارد.

وی با بیان شائبه فروش داروی قاچاق در داروخانه‌ها تحت عنوان قفسه داروی مسافری خاطرنشان کرد: 47 درصد داروی قاچاق در آسیا، 22 درصد در اروپا، 18 درصد در ایالات متحده آمریکا و بقیه در سایر کشورها ارائه می‌شود. جالب است دکتر شانه‌ساز، مدیر  کل سابق داروی وزارت بهداشت اعلام کرده بود که ایران کمترین داروی تقلبی و قاچاق را در میان کشورهای همسایه دارد و علت آن نظارت و حضور دکترهای داروساز است.


فارس


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
1
چرا انجمن داروسازان از حقوق دکتر داروساز حمایت نمی کند؟ چرا آمار داروخانه های تاسیس شده توسط افراد غیر داروساز اینقدر بالا رفته و داروسازان به حاشیه رفتند؟ چرا مجوز به غیر داروساز می دهند؟ وظیفه انجمن حمایت از اعضای حرفه ای و سوگند خورده در قبال جان مردم نیست؟ چرا داروخانه های افراد غیر داروساز تعطیل نمی شود؟ انجمن می تواند موثر واقع شود ولی اگر بخواهد. چرا نمی خواهد؟؟؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: