کد خبر: ۳۱۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 21
آنتی‌بیوتیک‌ها نقش موثری در درمان عفونت‌ها دارند، اما در عین حال با ایجاد اختلال در ترکیب میکروبیوم روده می توانند مشکلات گوارشی ایجاد کنند. مصرف پروبیوتیک‌ها در کنار آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند تنوع و ترکیب میکروب‌های روده را حفظ کند و به بازیابی جمعیت برخی از باکتری های همزیست کمک کند که التهاب را کاهش می دهند و مانع آسیب به روده می شوند.
شفاآنلاین>سلامت>سالانه میلیون ها دُز آنتی بیوتیک تجویز می شود، اگرچه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند در درمان عفونت‌ها به‌طور باورنکردنی مؤثر باشند، اما آنتی‌بیوتیک‌ها تنها باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند را هدف قرار نمی‌دهند، بلکه باکتری های بی ضرری را که در روده ما زندگی می کنند و به ما کمک می کنند تا سالم بمانیم را هم از بین می برند.
 به گزارش شفاآنلاین:شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این اختلال در ترکیب میکروبیوم روده می تواند تا دو سال پس از درمان آنتی بیوتیکی ادامه داشته باشد. علائم گوارشی مانند اسهال و نفخ نیز از عوارض جانبی رایج مصرف آنتی بیوتیک ها هستند.

دکتر الیزا ماروکین، استادیار دانشگاه تگزاس، و یکی از نویسندگان مقاله، توضیح داد: مانند یک جامعه انسانی، ما به افرادی نیاز داریم که حرفه‌های متفاوتی داشته باشند، زیرا همه ما نمی‌دانیم چگونه تک تک آن کارها را انجام دهیم. و همین امر در مورد باکتری ها نیز اتفاق می افتد.

اگرچه ما به تعریف واحدی از میکروبیوم سالم روده نرسیده‌ایم، اما یکی از چیزهای ثابتی که در افراد سالم مشاهده می‌کنیم این است که آنها دارای سطح بالاتری از تنوع باکتری‌ها در روده هستند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند عوارض گوارشی آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهد، اما بحث‌هایی در مورد اینکه آیا مصرف پروبیوتیک‌ها در کنار آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند تنوع و ترکیب میکروب‌های روده را نیز حفظ کند، وجود داشته است. برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی به دلیل ترس از تغییر بیشتر در تعادل ظریف میکروب های روده بیمار، تمایلی به توصیه پروبیوتیک ها در کنار آنتی بیوتیک ها ندارند.

پروبیوتیک‌ها

مقاله جدیدی که در مجله میکروبیولوژی پزشکی منتشر شده است، اولین مرور سیستماتیک را برای ارزیابی تأثیر مصرف پروبیوتیک ها در کنار آنتی بیوتیک ها بر تنوع و ترکیب میکروبیوم روده انسان نشان می دهد.

این بررسی که توسط محققان دانشکده علوم پزشکی و بهداشت در Tecnológico de Monterrey، دانشگاه تگزاس و دانشگاه مسیحی تگزاس نوشته شده است، روندها را در 29 مطالعه منتشر شده در هفت سال گذشته ارزیابی می کند.

نویسندگان دریافتند که مصرف پروبیوتیک ها در کنار آنتی بیوتیک ها می تواند از برخی تغییرات ناشی از آنتی بیوتیک در ترکیب میکروبیوم روده جلوگیری کند یا کاهش دهد. پروبیوتیک ها همچنین می توانند به محافظت از تنوع گونه ها و حتی بازیابی جمعیت برخی از باکتری های همزیست مانند Faecalibacterium prausnitzii کمک کنند که التهاب را کاهش می دهد و مانع آسیب به روده می شود.

پروبیوتیک‌ها و  میکروبیوم روده

ماروکین در این رابطه گفت: وقتی شرکت کنندگان آنتی بیوتیک مصرف می کنند، شاهد چندین تغییر مداوم در برخی از گونه های باکتریایی هستیم. اما زمانی که درمان با پروبیوتیک ها ترکیب شد، اکثر این تغییرات کمتر مشخص شد و از برخی تغییرات به طور کامل جلوگیری شد. با توجه به داده‌های انسانی موجود تا این لحظه، به نظر نمی‌رسد دلیلی برای خودداری از تجویز پروبیوتیک‌ها هنگام تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها وجود داشته باشد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: