کد خبر: ۳۱۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۵ - ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 21
بسیاری از بیماری‌های شایع در سطح جامعه بیماری‌های ویروسی هستند که برای درمان بیماری اصلاً نیاز به آنتی‌بیوتیک نیست.
شفاآنلاین>سلامت>محمود اعتباری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن هفته جهانی آگاه‌سازی داروهای آنتی میکروبیال با شعار «همه با هم برای پیشگیری از مقاومت داروهای ضدمیکروبی»، اظهار کرد: میکروب‌ها راه‌های مختلفی برای حفظ حیات خودشان دارند و با مصرف غیرمنطقی داروها، به حفظ و تکثیر آن‌ها کمک کرده و باعث تبدیل به سویه جدید و انتشار آن‌ها می‌شویم.

 به گزارش شفاآنلاین: وی افزود: تجویز بی‌رویه، خودسرانه و غیرمنطقی دارو هزینه‌های سنگینی را علاوه بر عوارض‌های دارویی بر فرد، به سیستم درمانی کشور تحمیل می‌کند.

اعتباری بیان کرد: درمان بیماری‌های ویروسی و باکتریایی با یکسری داروهای مرتبط خاص است که با مصرف آنتی بیوتیک بدون تشخیص پزشک، باعث مقاومت درمانی در بدن می شویم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: یکی از راهکارهای اساسی و مؤثر در مواجهه با بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا نوشیدن مایعات زیاد، استراحت و قرقره کردن داروهای ضدعفونی‌کننده گلو است و بدون مصرف آنتی‌بیوتیک دوره درمان نیز کامل می‌شود.

وی با بیان اینکه صد درصد داروهای آنتی بیوتیک تحت پوشش بیمه است، گفت: داروهای(OTC)  بدون نسخه پزشک به صورت آزاد و با دادن یکسری اطلاعات به داروساز و مشاوره گرفتن از وی، در داروخانه‌ها ارایه می‌شود.

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور ۱۶ برابر بالاتر از استاندارد جهانی است

رسول سلطانی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه جلسه در بحث تجویز غیر منطقی دارو بخصوص آنتی بیوتیک‌ها، گفت: بر اساس بررسی‌های نسخ معاونت غذا و دارو، مشخص شد که مصرف خودسرانه این داروها در کشور ۱۶ برابر بالاتر از استاندارد جهانی است.

وی چهار عامل موثر در تجویز غیرمنطقی آنتی بیوتیک را پزشک، بیمار، داروساز و محیط کار عنوان کرد و افزود: وقتی اطلاعات کافی و به‌روز برای درمان بیماری‌های میکروبی و عفونی نباشد، تجویز غیر منطقی دارو صورت می‌گیرد.

سلطانی ادامه داد: از داروسازان درخواست شده که در تجویز آنتی‌بیوتیک حساسیت بیشتری به خرج بدهند، چرا که امروزه جهان با چالش مصرف بی‌رویه و غیر منطقی دارو و آنتی بیوتیک‌ها روبرو است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌های شایع در سطح جامعه بیماری‌های ویروسی هستند که برای درمان بیماری اصلاً نیاز به آنتی‌بیوتیک نیست، چرا که آنتی‌بیوتیک‌ها داروهای ایمنی نیستند و عوارض شدیدی از قبیل اختلالات ریتمیک قلبی، اسهال، پارگی تاندون‌های مفصلی، تشنج و عفونت‌های پوستی را به همراه دارند.

وی مصرف آنتی بیوتیک با تشخیص و تجویز پزشک را در صورت کامل شدن دوره و مصرف دُز صحیح آن‌ها مفید عنوان کرد و گفت: در صورت کامل نشدن دوره دارو احتمال عود بیماری و شدت گرفتن آن وجود دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: