کد خبر: ۳۱۵۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 13
علی‌رغم افزایش300، 400 و700 درصدی قیمت دارو، بسیاری از اقلام دارویی در کشور با کمبود رو‌به‌رو شده است.
شفاآنلاین>سلامت>علی‌رغم افزایش300، 400 و700 درصدی قیمت دارو، بسیاری از اقلام دارویی در کشور با کمبود رو‌به‌رو شده است.

به گزارش شفاآنلاین:در شرایطی که پیش از این داروهای بیماری‌های خاص کمیاب بود و گذر افراد برای تامین آن به خیابان ناصرخسرو می‌افتاد، اما چند مدتی است که این مساله به داروهای معمولی همانند آنتی بیوتیک، سرم و شربت‌های کودکان سرایت کرده و این ماجرا همچنان تداوم داردف تا جایی که برخی گزارش‌ها از مراجعه بیماران شهرستانی به تهران برای تهیه دارو حکایت دارد.

 مسئولان مرتبط، غافل‌گیری بابت افزایش آنفولانزا و کم‌کاری تولیدکنندگان را عمده دلیل نابه‌سامانی‌های اخیر می‌دانند. رئیس سازمان غذا و دارو گفته آنفلوآنزای زودرس؛ دارو و درمان را شوکه کرد. نایب رئیس انجمن داروسازان ایران هم دیروز گرانی شیشه را علت کاهش تولید آنتی‌بیوتیک کودکان دانسته است. برخی نیز همانند نیک‌بین، نماینده مجلس به ردپای دلالان و سودجویان در ماجرای کمبود دارو اشاره می‌کنند.  محمدرضا واعظ‌مهدوی، رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت هم البته طرح دارویار را عامل این مساله می‌داند و می‌گوید: روشن است که اگر باد بکارید، طوفان درو می‌کنید.

وضعیت موجود کاملا قابل پیش‌بینی بود و چند ماه پیش به طور مکرر هشدار داده بودیم که حذف ارز دارو و سپردن آن به دست بازار آزاد، شرایط نظام سلامت را بحرانی می‌کند که متاسفانه این اتفاق رخ داد. اما دکتر «مهدی سلیمان‌جاهی» دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی می‌گوید که موضوع کمبود دارو و گرانی آن مساله امروز و دیروز نیست و از حدود سال گذشته تولیدکنندگان به این مساله هشدار دادند.

تهیه دارو این روزها سخت شده است، برخی از انواع داروها به‌راحتی در دسترس نیستند و مردم سرگردان کوچه و خیابان شده‌اند. تا قبل از این شاید تصور کمبود داروهای بیماران خاص دور از ذهن نبود اما کسی فکرش را نمی‌کرد یک روز کمبود آنتی‌بیوتیک و شربت دیفن هیدرامین سبب نسخه‌گردانی مردم از این داروخانه به داروخانه‌ی دیگر شود.

 کمبود 200 تا 700 قلم دارو
احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت چندی پیش با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور نسبت به کمبود حدود 200 قلم دارو در آینده‌ای نزدیک هشدار داد و نوشت: دیده‌بان در ماه‌های گذشته نیز پیش‌بینی این موضوع را کرده بود و به مسئولین امر تذکر داد، اما به آن توجهی نشد. البته  نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو میزان کمبود اقلام را بیش از 200 دارو عنوان کرده و گفت: وضعیت و لیست دپوی دارو در کشور به رنگ زرد درآمده است به معنای مرحله‌ی هشدار که فاجعه است. در این لیست کمبود، تقریبا 700 قلم دارو قرار گرفته است.

عقبگرد از صادرات دارو به کمبود
دکتر مهدی سلیمانجاهی، دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره تاثیر احتمالی طرح دارو بر این نابه‌سامانی‌ها می‌گوید:«مساله تنها طرح دارویار نیست. یک سال پیش با دولت نامه‌نگاری داشتیم و در آن هشدار دادیم که اگر قیمت‌گذاری اصلاح نشود و مشکل نقدینگی تولیدکنندگان حل نشود به طور حتم در بازار دارو با مشکل روبه‌رو می‌شویم.»
او می‌افزاید:«عوامل مختلفی دست در دست هم داده تا شاهد چنین وضعیت باشیم. هیچ زمانی در بازار دارو شاهد چنین وضعیتی نبودیم و حتی در برخی اقلام همانند آنتی‌بیوتیک که هم اکنون کم شده، حتی صادرات نیز صورت می‌گرفت.»

دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به ظرفیت تولید 3 برابری دارو در کشور می‌گوید:«اما کم‌توجهی به اصلاح روش‌ها، تولیدکنندگان و هم‌اینک بازار دارو و بیماران را با مشکلات زیادی مواجه کرد.»

 وعده پرداخت تسهیلات برای چندمین بار
سلیمانجاهی درباره برکناری برخی تولیدکنندگان از سوی دولت که عنوان شد، آنها عامل این مشکلات بودند اظهار داشت:«عمده این مشکل ناشی از سوءمدیریت بوده است. سایه کمبود نقدینگی بر سر تولیدکنندگان حوزه دارو سنگینی می‌کند. علی‌رغم اینکه در چندین نوبت اعلام شد که قرار است دولت تسهیلاتی به تولیدکنندگان بدهد اما نه تنها این دستور به درستی انجام نشد، بلکه برای بازپرداخت بدهی‌های گذشته نیز برای تولیدکنندگان ضرب‌الاجل در نظر گرفتند که در این شرایط آسیب‌های سنگینی به آنها وارد می‌کند.»

او ادامه می دهد:«تسهیلات 15 همتی را بارها اعلام کرده‌اند اما این وعده‌ها کمتر عملیاتی می‌شود.»

 تداوم مصائب ارز 4200
دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان اینکه عمده شرکت‌های دارویی شرکت‌های بورسی هستند که زیان در آنها متوجه سهام‌داران نیز می‌شود، افزود:«بنابراین اگر تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد، طبیعی است که شاهد اختلال‌هایی در زمینه عرضه دارو باشیم.»
او با اشاره به تشدید تورم و افزایش چندبرابری مواد اولیه تولید گفت:«تولیدکنندگان خدمات ارائه نمی‌کنند که به عنوان مثال اعلام شود که از هزینه دستمزد خود کم کنید، آنها در شرایط گرانی مواد اولیه می‌خرند و قاعدتا انتظار ندارند در این شرایط با سرکوب قیمت روبه‌رو شوند، بنابراین صحبت این است که اگر کالایی در نتیجه تورم گران شد هم به تولیدکننده اجازه متعادل‌سازی قیمت داده شود و هم به روش‌های مختلف از جمله تسهیلات حمایت صورت گیرد.»

دبیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان اینکه هشدارها در این زمینه متاسفانه شنیده نشد می‌گوید:«موضوع ارز 4200 و تصمیماتی که در این زمینه اتخاذ شد چندین مدت به محل ابهام داروسازان تبدیل شده بود و نمی‌دانستیم که این مابه‌التفاوت قرار است از کجا جبران شود و برنامه دولت در این زمینه چیست. بنابراین مشکلات ایجاد شده در زمینه عرضه را نباید تنها به کم‌کاری تولیدکنندگان مرتبط دانست.»

سلیمانجاهی با بیان اینکه دولت هم‌اکنون مجبور به واردات با قیمت چندبرابری دارو شده، می‌گوید:« این در شرایطی است که اگر به موقع عمل شود شاهد خروج ارز از کشور از بابت واردات و هزینه‌های چندبرابری نمی‌شدیم.» او می‌گوید مشکلات صنعت دارو راه‌کار دارد به شرط آنکه کمر به نابودی این صنعت همانند صنعت نساجی نبسته باشند.همدلی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: