کد خبر: ۳۱۵۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 13
پس از کمبود برخی اقلام دارویی در کشور به دلیل اجرای ضعیف طرح دارویار و برکناری معاون وزیر، حالا شورای عالی بیمه هم با پوشش بیمه ای 119 داروی بدون نسخه مخالفت کرده است؛ جزئیات ماجرا و تاثیرات و تصمیمات احتمالی ناشی از آن چیست؟
شفاآنلاین>سلامت>پس از کمبود برخی اقلام دارویی در کشور به دلیل اجرای ضعیف طرح دارویار و برکناری معاون وزیر، حالا شورای عالی بیمه هم با پوشش بیمه ای 119 داروی بدون نسخه مخالفت کرده است؛ جزئیات ماجرا و تاثیرات و تصمیمات احتمالی ناشی از آن چیست؟

 به گزارش شفاآنلاین: آن روزی که نظامی گنجوی «مقالت پانزدهم در نکوهش رشگبران» مخزن‌الاسرار را می‌سرود، فکرش را هم نمی‌کرد که 800 سال بعد، طرحی به نام «دارویار» توسط برخی مسئولان هموطنش اجرایی شود که اشتباهات دومینووار آن، فقط و فقط با تکرار این مصرع سروده شده توسط او قابل توصیف باشد: هر دم از این باغ بری می‌رسد... .

صحبت از طرحی است که قرار بود روح و روان مردم را  از نگرانی‌های دارویی رها کند و کاری کند کارستان؛ اما نه فقط دست بیماران را از برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای معمولی هم کوتاه کرده، بلکه استرس‌هایشان را هم مضاعف کرده است و هر روز خبر تازه‌ای از تبعات اجرای این طرح به گوششان می‌رسد.

نقشه خوب، ایفای نقش های بد
از 23 تیرماه که زنگ اجرای دارویار به صدا درآمد، مقرر شد ارز ترجیحی واردات دارو و مواد اولیه حذف و به جای واردکنندگان، مستقیما به مردم پرداخت شود، آن هم از طریق سازمان‌های بیمه. نقشه اجرای این طرح به خوبی طراحی شده بود اما مجریانش آن‌قدر در ایفای نقش خودشان ضعیف عمل کردند که بحران‌های دارویی، یکی پس از دیگری دامنگیر مردم شد. از متوقف شدن خط تولید دارو در شرکت ها به دلیل به‌صرفه نبودن هزینه تولید بگیرید تا کمبود ده‌ها و به روایتی صدها قلم دارو در این روزها.

بیمه 119 داروی OTC؛ پر؟
و حالا هم دکتر مهدی رضایی، معاون بیمه سلامت، خبری تلخ به ایسنا داده است که «بری» تازه از باغ «دارویار» است: «در شروع طرح مقرر شده بود داروهای OTC تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرند که این موضوع در شورای عالی بیمه طرح شد که منجر به بازنگری و از این موضوع صرف‌نظر شد». اشاره دکتر رضایی به آن دسته از داروهایی است که بدون نسخه قابل تهیه است و به دلیل مشخص بودن دقیق کاربرد آن‌ها، نیاز به تجویز پزشک ندارد. البته طی سال‌های گذشته، با ادعای استناد به تجربه دیگر کشورها، این داروها از پوشش بیمه‌های ما هم خارج شد، اما با شروع دارویار، چتر بیمه بار دیگر بر سر 119 قلم از این داروها باز شد: داروهای سرماخوردگی، مُسکن‌ها (انواع استامینوفن، ایبوپروفن، پیروکسیکام و...)، ضدحساسیت‌ها، ضدسرفه ها، ضد احتقان (آنتی هیستامین دکونژستانت و...)، داروهای گوارشی (پانکراتین، آلومینیم هیدروکساید و...)، ملین ها، داروهای پوستی (پماد موضعی سوختگی و...) و سایر داروها (اشک مصنوعی، سدیم کلراید، پماد ساده چشمی و...)؛ چتری که گویا حالا قرار است دوباره بسته شود!

بیمه بودن داروهای OTC مهم است یا نیست؟
این ادعا مطرح می‌شود که او.تی.سی‌ها به دلیل این‌که از سال گذشته ارز ترجیحی‌شان حذف شده بود، حالا با اجرای دارویار افزایش قیمت چندانی نخواهند داشت؛ اما این ادعا از دو جهت جای نقد دارد. اول این‌که، دارو یک نیاز اساسی و حیاتی است و افزایش قیمت آن، هرچقدر هم که ناچیز باشد نباید به این راحتی اتفاق بیفتد. نکته دوم و مهم‌تر این‌که، اگر بیمه شدن این 119 قلم دارو اهمیت چندانی نداشت، چرا این همه از آن برای بزرگنمایی دارویار استفاده کردند؟  خاطرمان هست که با اجرایی شدن این طرح، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، خبر تحت پوشش قرار گرفتن این داروها را توئیت کرد و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت هم در برنامه زنده تلویزیونی این کار را یکی از شرایط موفقیت طرح برشمرد. حتی کمیسیون بهداشت مجلس هم این پوشش بیمه‌ای را یکی از نکات مثبت طرح دانست و در گزارش خود اعلام کرد: «میزان پوشش بیمه‌ای برای داروهای بدون نسخه از صفر به 119 قلم افزایش یافته است». اما حالا انگار این موضوع اهمیت چندانی هم نداشته و بیمه بودن یا نبودن این 119 دارو، چندان هم مهم نیست!

بیمه OTC ها تا دیروز برقرار بود
روز گذشته موضوع را از دکتر علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان پیگیری کردیم و او با بررسی سامانه دارویی اعلام کرد که: «119 داروی OTC که از ابتدای اجرای دارویار بیمه شده بود، هنوز تحت پوشش است و تا این لحظه (عصر دیروز) از پوشش بیمه خارج نشده است». فاطمی که صحبت‌های دکتر رضایی را هم در رسانه‌ها دیده بود، افزود: «در جریان جزئیات تصمیمات شورای بیمه نیستم اما این تجربه در گذشته هم وجود داشته که این شورا مصوبه‌ای داشته باشد اما نهادهای بالادستی آن را ابطال کنند، بنابراین اگر این شورا تصمیم به حذف پوشش بیمه این 119 دارو گرفته باشد هم ممکن است این مصوبه باطل شود».

دومینویی که تمامی ندارد!
حالا ماییم و دومینوی اشتباهات دارویار؛ اشتباهاتی که تا به حال یک معاون وزیر و یک مدیرکل دارو را از کار برکنار کرده است. این‌ها را بگذارید کنار فکت‌هایی مانند صحبت‌های «هامون سبطی» عضو کمیسیون دارو و بهداشت دیده‌بان شفافیت و عدالت با روزنامه هم‌میهن که از احتمال رانت یک میلیارد یورویی در واردات دارو گفته و افزوده است: «طرح دارویار، نقش اصلی در کمبود دارو داشته و تمام کسانی که حامی، مجری و طراح این موضوع بودند، باید مورد بررسی قرار گیرند و درصورتی‌که ترک فعلی کرده‌اند یا فعلی را که مصلحت کشور نبوده، انجام داده‌اند، باید با آن‌ها برخورد شود».
 
 
وزیر به مجلس فراخوانده شد
در روزهای بحرانی دارو  و دارویار، حالا اعضای کمیسیون بهداشت هم دکتر عین اللهی را به مجلس فراخوانده‌اند
 تا در هفته جاری پاسخگوی سوالات آن‌ها باشد و معلوم نیست دومینوی اشتباهات اجرای این طرح، به دومینوی استیضاح یا تذکر خواهد انجامید یا نه. خراسان

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: