کد خبر: ۳۱۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 08
نباید فراموش کرد که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان ناشنوا و کم شنوا نیز این روزها به سمعک مناسب نیاز دارند و چنانچه این نیاز آنها برآورده نشود، مشکلات زیادی برای این گروه از جامعه ایجاد خواهد شد.
شفاآنلاین>سلامت>  کم نیستند ناشنوایانی که این روزها برای تهیه سمعک با مشکل رو به رو شده‌اند. برخی فروشندگان سمعک نیز به بهانه افزایش قیمت دلار فروش اجناس خود را متوقف کرده‌اند یا از خریداران هزینه بیشتری دریافت می‌کنند در این بین از سازمان بهزیستی نیز خبر می‌رسد که‌ قرار است‌ برای برطرف شدن کامل این مشکل اعتبارات لازم ابلاغ شود.
کد خبر: ۱۳۸۶۰۳۷

 به گزارش شفاآنلاین:این روزها افرادی که در کشورمان دچار معلولیت‌ هستند، برای تامین لوازم مورد نیازشان با مشکل رو به رو شده‌اند. برای نمونه برخی از ناشنوایان از این گلایه دارند که تهیه سمعک دیگر کار آسانی نیست و آنها برای تهیه سمعک باید با موانع زیادی دست و پنجه نرم کنند.

انجمن‌های فعال در حوزه ناشنوایان نیز چنین مشکلات و کمبود‌هایی را تایید می‌کنند.

برای نمونه خسرو گورایی، رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران مدتی پیش از این گفت که در کشور با کمبود حدود 380 هزار سمعک مواجه هستیم.

‌یکی از شهروندان تهرانی نیز می‌گوید که مدتی است برای تهیه سمعک دچار مشکل شده و برخی فروشندگان قیمت‌های عجیب و غریبی برای سمعک در نظر گرفته‌اند.

او می‌گوید:«مادر سالخورده‌ام به سمعک نیاز دارد. اما نتوانسته‌ایم برایش سمعک تهیه کنیم. به چند محل نیز مراجعه کرده‌ایم. اما می‌گویند  چون واردات سمعک محدود شده تهیه آن کار آسانی نیست و دست کم برای تهیه سمعک باید حدود پنج میلیون تومان هزینه کنیم.»

آن طور که این شهروند توضیح می‌دهد برخی افراد سودجو نیز افزایش قیمت دلار را بهانه می‌کنند و سمعک‌هایی را که در اختیار دارند، چند برابر قیمت می‌فروشند.

مشکل کمبود سمعک از نگاه بهزیستی


برخی از فروشندگان تجهیزات پزشکی نیز معتقدند افزایش قیمت دلار سبب شده تعدادی از فروشندگان فعلا  تمایلی به فروش اجناس خود نداشته باشند. در واقع آنها تصور می‌کنند قیمت دلار افزایش خواهد یافت. به همین دلیل می‌خواهند اجناس خود را در روزهای آینده گران‌تر بفروشند.  

رامین رضایی، مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور اما در این خصوص نظر دیگری دارد.

او معتقد است که بخش قابل توجهی از مشکل کمبود سمعک در کشور برطرف شده است.

رضایی می‌گوید: مشکل کمبود سمعک در اواخر سال گذشته و اوایل امسال جدی بود. اما با پیگیری‌هایی که دراین خصوص انجام شد، حدود 80 درصد این مشکل برطرف شده است.

‌آن طور که رضایی توضیح می‌دهد مسائلی مانند تحریم و کاهش ارز ترجیحی اواخر سال گذشته دست به دست هم داد و سبب ایجاد ‌مشکل کمبود سمعک ‌‌شد.

‌ مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور  عنوان می‌کند: برای حل این مشکل ‌جلساتی با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو برگزار شد و به این شکل شرکت‌های وارد کننده ‌ 20درصد از تجهیزات خود را در اختیار بهزیستی قرار دادند و با توجه به اینکه بهزیستی اعتبارات لازم را از پیش در نظر گرفته بود، مشکل کمبود سمعک در بسیاری از استان‌ها حل شد.

‌ مشکل کمبود سمعک حل می‌شود

نباید فراموش کرد که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان ناشنوا و کم شنوا نیز این روزها به سمعک مناسب نیاز دارند و چنانچه این نیاز آنها برآورده نشود، مشکلات زیادی برای این گروه از جامعه ایجاد خواهد شد.

‌ مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور تاکید می‌کند که حدود 80 درصد نیاز به سمعک برطرف شده و برای برطرف کردن کامل این نیاز قرار است تا 10 روز آینده مجددا ابلاغ اعتبار صورت بگیرد.

‌او درباره اینکه برخی از شهروندان هنوز با مشکل کمبود سمعک رو به رو هستند،  می‌گوید: هرکس سمعک ندارد و زمان موعد تهیه سمعک او فرا رسیده است، می‌تواند به مراکز بهزیستی مراجعه کند.

‌رضایی عنوان می‌کند: منکر این نمی‌شویم که نیاز ما فراتر از مواردی است که تهیه شده  به همین دلیل منابع دیگری برای این مهم در نظر گرفته‌ایم که در روزهای آینده ابلاغ می‌شود.

‌ مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور تاکید می‌کند: اگر دانش آموز یا دانشجویی اعلام کند به سمعک نیاز  دارد، امکان ندارد بهزیستی سمعک مورد نیاز را در اختیارش نگذارد.

 ‌او درباره جمعیت افرادی که نیازمند استفاده از سمعک هستند نیز عنوان می‌کند: حدود 150 هزار نفر در کشور دچار مشکلات و اختلالات شنوایی هستند. اما همه این افراد به سمعک نیاز ندارند. در واقع  ما در کشور هر سال به ‌حدود 30 هزار سمعک نیاز داریم.‌ جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: