کد خبر: ۳۱۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 29
رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی منجر به افزایش ابتلا به آنفلوآنزا شده و این در شرایطی است که هنوز به دوره پیک بیماری نرسیده‌ایم
شفاآنلاین>سلامت>رئیس انجمن عفونی ایران: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی منجر به افزایش ابتلا به آنفلوآنزا شده و این در شرایطی است که هنوز به دوره پیک بیماری نرسیده‌ایم

به گزارش شفاآنلاین:ابتلا به آنفلوآنزا و بستری در مراکز درمانی و بخش آی‌سی‌یو رو به افزایش است و حالا برخی استان‌ها هم مواردی از مرگ بیماران گزارش می‌کنند. حدود 50درصد تست‌هایی که این روزها از بیماران گرفته می‌شود، آنفلوآنزاست و گزارش‌هایی هم که از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور، ارائه می‌شود نشان می‌دهد که بیشتر بیماران مبتلا به نوع A این ویروس هستند.

آمار بیماران نیازمند به بستری در بخش‌های آی‌سی‌یو هم روند افزایشی دارد. البته وزیر بهداشت هم هفته گذشته عنوان کرد که کشور وارد اپیدمی آنفلوآنزا شده است. بسیاری از متخصصان استفاده از ماسک، تهویه ایمن، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از دست دادن و روبوسی را از راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا عنوان می‌کنند، اما درباره تشخیص 2 بیماری ویروسی شایع امروز یعنی آنفلوآنزا و کرونا می‌گویند: «مسئله‌ خیلی مهم در آنفلوآنزا این است که به‌طور ناگهانی تب و بدن درد بیمار شروع می‌شود. درحالی‌که در عفونت‌های تنفسی ویروسی دیگر، معمولا بیمار اینقدر به‌وضوح این علامت مشخص را ندارد.» آمیتیس رمضانی، رئیس انجمن عفونی ایران و مدیرگروه تحقیقات بالینی و اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره وضعیت فعلی این بیماری در کشور توضیحات بیشتری می‌دهد و درباره اینکه آیا این نوع از بیماری می‌تواند خطر مرگ را در بیماران افزایش دهد می‌گوید: «تنها گروه‌های پرخطر ازجمله سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و زنان باردار عمدتا به‌دنبال ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری و ممکن است به‌خاطر شرایط حاد بیماری کارشان به بستری در‌آی سی یو برسد یا جانشان را از دست بدهند.»‌ به‌گفته رمضانی آنفلوآنزا شامل انواع A، B، C و D است که تنها 2نوع A و B منجر به بیماری انسان‌ها می‌شود: «در میان این 2نوع هم آنفلوآنزای نوع A عفونت حادتری داشته و به‌اصطلاح بیماری پرسرو‌صداتری به لحاظ علائم بیماری است. اما آنفلوآنزای نوع B با علائم کمتر و خفیف‌تری خود را نشان می‌دهد.»

رئیس انجمن عفونی ایران با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا، اوایل پاییز فصل شیوع آنفلوآنزای نوع A بود، تأکید می‌کند:‌ «شیوع بیماری به‌تدریج تا آذر هم ادامه داشت و در دی به پیک خود می‌رسید. پس از آن هم در بهمن زمان شیوع آنفلوآنزای نوع B بود که شدت کمتری داشت و مرگ‌ومیر کمتری هم در پی ابتلای بیماران به آن اتفاق می‌افتاد. هم‌اکنون هم روال به همین صورت است با این تفاوت که ما در 2.5سال گذشته کرونارا پشت سرگذاشتیم و مردم در زمان شیوع کرونا با رعایت مسائل بهداشتی، در برابر آنفلوآنزا هم مقاوم بودند.» او ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر چون تعداد بیماران مبتلا کمتر بود گردش ویروس در جامعه هم اتفاق نمی‌افتاد. اما حالا بعد از 2سال گردش ویروس آنفلوآنزا در جامعه شروع شده چون مردم در 2سال گذشته مواجهه‌ای با این ویروس نداشته و ایمنی سابق را هم ندارند. این مسئله باعث شده تا شاهد شیوع شدید بیماری در جامعه باشیم.»

به‌گفته او این روزها عمدتا گروه‌های پر خطر راهی بیمارستان و برخی هم به‌دلیل ناتوانی در مبارزه با بیماری به بخش آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند که احتمال مرگ آنها هم وجود دارد:‌ «این افراد شامل زنان باردار، بیماران مبتلا به انواع سرطان‌ها، سالمندان و حتی بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند.» مدیرگروه تحقیقات بالینی و اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش آمار فوتی‌ها به‌خاطر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است، بیان می‌کند: «رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم باعث می‌شود که موارد ابتلا به ویروس بیشتر شود، این در شرایطی است که ما هنوز به دوره پیک بیماری نرسیده‌ایم.»

به اعتقاد رمضانی گرچه افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا در کشور نگران‌کننده است اما لازم نیست برخوردهای شبیه با بیماری کرونا در برابر آن داشته باشیم چرا که هم سرایتش مانند کرونا نیست هم درمانش در دسترس است:‌ «حتی می‌توانیم در مواردی با اقدامات پیشگیرانه وتجویز داروهایی از ابتلای افرادی که با بیماران دچار آنفلوآنزا در ارتباط بودند جلوگیری کنیم. ‌با این همه باز بیماران پر خطر باید رعایت بیشتری داشته باشند و به محض بروز کوچک‌ترین علائمی قبل از درگیری ریه‌ها به پزشک مراجعه کنند. این افراد باید از حضور در فضاهای شلوغ خودداری کنند.»

مدیر گروه تحقیقات بالینی و اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران درباره دوره نقاهت و ریکاوری بیماری آنفلوآنزا هم تأکید می‌کند: «این بیماری بین 4 تا 5روز است و ممکن است افراد حتی بعد از درمان تا 10روز هم با علائم این بیماری روبه‌رو باشند. هرچه سن افراد بیشتر باشد دوره نقاهت هم طولانی‌تر خواهد بود.»

تست PCR آنفلوآنزا دقیق‌تر است
موضوع آنفلوآنزا هرسال با آغاز فصل سرما ایجاد می‌شود اما طی 2سال اخیر به‌دلیل پاندمی کرونا کمرنگ‌تر شده بود. این هم نکته‌ای است که آرش سیفی، رئیس بخش عفونی مجتمع بیمارستانی امام خمینی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: ‌«از ابتدای مهر امسال به‌طور جدی به‌ویژه شاهد گسترش آنفلوآنزای نوع A در بین مراجعین مجتمع هستیم. طبیعتا موضوع واکسیناسیون کادر درمان، ایزولاسیون بیماران بستری مبتلا به آنفلوآنزا و استعلاجی همکاران درصورت درگیری با این ویروس، از موضوعات مهم است.»

به‌گفته این پزشک برخلاف کووید-۱۹، با توجه به دقت بالای تست PCR در آنفلوآنزا، منفی بودن نتیجه یعنی بیمار قطعا به ویروس آنفلوآنزا مبتلا نیست: «باتوجه به اینکه سرایت‌پذیری آنفلوآنزا هم نسبت به کووید کمتر است، می‌توان تا زمان آماده شدن جواب PCR برای ایزولاسیون بیماران بستری مبتلا به آنفلوآنزا صبر کرد.»‌

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: