کد خبر: ۳۱۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 26
همزمان با ورود سازمان بازرسی به روند اجرای طرح دارویار، وزیر بهداشت از زیر بار مسئولیت طرح شانه خالی کرد و گفت «اگر طرح شکست بخورد، مقصر من نیستم» اما...
شفاآنلاین>سلامت>همزمان با ورود سازمان بازرسی به روند اجرای طرح دارویار، وزیر بهداشت از زیر بار مسئولیت طرح شانه خالی کرد و گفت «اگر طرح شکست بخورد، مقصر من نیستم» اما...

 به گزارش شفاآنلاین: به نیابت از همه بیماران و خانواده‌های آن‌ها، از وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عذرخواهی می‌کنیم که طرح «دارویار»، که مستقیما با جان مردم سر و کار دارد، خوب اجرا نشده و مشکلات دارویی را به سبد پربار مشکلات مردم افزوده است؛ آقای عین‌اللهی، کاملا درست گفتید، تقصیر شما نیست، تقصیر ماست!

وزیر بهداشت: من مقصر نیستم
دیروز که عین‌اللهی، وزیر محترم بهداشت در مراسم روز ملی بیمه سلامت حضور یافته بود، در کنار وعده‌های خوبی که برای تامین آنتی بیوتیک و عبور از بحران آنفلوآنزایی این روزها داد، آب سردی بر سرمان ریخت که هنوز هم در شوک آن مانده‌ایم. هرچند تا عصر دیروز فیلم صحبت‌های وزیر منتشر نشد، اما خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، ایلنا و... در کنار صحبت‌های وزیر درباره آنفلوآنزا، بیمه همگانی، بیمه ناباروری و خیلی موضوعات دیگر، موضع دکتر بهرام عین‌اللهی درباره آینده طرح دارویار را هم انعکاس دادند که گفت: «اگر طرح دارویار شکست بخورد، من مقصر نیستم، من شکستش ندادم، بلکه سازمان‌هایی که باید کمک کنند و نکردند آن را شکست دادند».
 
 
مثل روز روشن بود
اهل پیشگویی نبوده و نیستیم؛ اما از همان 22 تیرماه که اجرای دارویار آغاز شد، در کنار همه تعریف و تمجیدها از این طرح و اهمیت آن برای نظام سلامت، هشدارهای متعددی هم درباره نحوه اجرایش مطرح شد. این‌که هزینه‌کرد میلیاردها دلار ارز ترجیحی دارو، مسیر درستی پیدا کرد تا مستقیما از طریق بیمه‌ها به مردم پرداخت شود و رانت تهیه آزاد دارو با قیمت پایین و قاچاق آن به کشورهای همسایه از بین برود، اقدام مهمی بود که وزیر بهداشت هم دیروز به آن اشاره کرد اما بارها تاکید شد که پاشنه آشیل طرح، پرداخت منظم و به موقع یارانه حمایتی دولت به سازمان‌های بیمه‌گر و متعاقب آن، تسویه بیمه‌ها با داروخانه‌هاست؛ مسئولیتی که اگرچه بیمه سلامت از عهده انجامش برآمد، اما سازمان تامین اجتماعی که به گفته مدیرعاملش، 73 درصد مردم کشور را تحت پوشش دارد، در طول سه ماه گذشته سهم دارویار را نپرداخت و خروجی‌اش شد متوقف شدن تولید دارو توسط داروسازان و مواجهه مردم با کمبود اقلام دارویی.

سازمان بازرسی دست به کار شد
بحران دارویی ناشی از اجرای بد طرح دارویار، کار را به جایی رساند که سازمان بازرسی کشور هم روز یک‌شنبه جلسه ویژه‌ای تشکیل داد و موضعش را اعلام کرد: «نتایج بررسی‌های بازرسی کل امور بهداشت و درمان و همچنین بازرسی کل استان‌های سازمان نشان می‌دهد مردم از کمبود دارو و افزایش پرداخت از جیب گلایه دارند... چنان‌چه سازمان بازرسی به اسنادی برسد که سازمان غذا و دارو درخصوص وظایف خود تعلل داشته یا شرکت‌های دارویی اقدام به دپوی دارو با هدف بالابردن قیمت‌ها کرده‌اند، به صورت قاطع برخورد می‌کند».

تامین اجتماعی سر کیسه را شل کرد
با افزایش انتقادها و ورود سازمان بازرسی، سازمان تامین اجتماعی که متهم ردیف اول مشکلات طرح دارویار است هم، دیروز اعلام کرد که 30 هزار میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی، طی دو روز (دیروز و امروز) پرداخت می شود و تا پایان هفته نیز بخش قابل توجهی از مطالبات باقی‌مانده تسویه خواهد شد. البته این سازمان هم همیشه درباره مشکلات مالی خود دفاعیاتی داشته، از جمله: افزایش 2600 میلیارد تومانی هزینه‌های ماهانه سازمان به دلیل افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح، بدهی بیش از 400 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان و ... .

این بهانه ها دلیل نمی شود آقای وزیر
همه این مشکلات به جای خود، اما این‌ها دلیل نمی‌شود که وزیر بهداشت، به عنوان عالی‌ترین مقام دولت در حوزه سلامت مردم، به راحتی با گفتن جمله «من مقصر نیستم»، بار مشکلات طرح دارویار را به گردن سازمان‌های بیمه‌گر بیندازد. دلیلش هم این‌که همه این مشکلات از ابتدا قابل پیش‌بینی بود و بارها و بارها درباره‌اش تذکر داده شده بود. به هر حال به نظر می‌رسد حالا که رئیس جمهور، سازمان بازرسی، سازمان تامین اجتماعی و دیگر متولیان حوزه سلامت برای اجرای کامل دارویار و رفع مشکلات دارویی مردم پای کار آمده‌اند، بهتر است آقای وزیر هم به جای شانه خالی کردن از مسئولیت و انداختن بار آن روی دوش دیگران، بیشتر از همه مردم مطالبه گر باشد و حتی به بهانه وارد کردن شوک و تحت فشار گذاشتن بیمه‌های بدهکار هم که شده، با روح و روان جامعه بازی نکند.

نظارت می کنیم دستور رئیس جمهور روی کاغذ نماند
در سوی دیگر ماجرا، مجلس هم که با نامه رئیس کمیسیون بهداشت به رئیس جمهور، خواستار ورود جدی برای این بحران شده بود، حالا آمادگی‌اش را برای نظارت بر اجرای دستور رئیس دولت اعلام کرده است. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، دیروز در گفت‌وگو با خانه ملت، از دستور رئیس جمهور برای رفع کمبود اقلام دارویی تشکر کرد و گفت: در این وضعیت آشفته‌بازار کشور که دشمنان انقلاب و نظام از هر فرصتی برای ایجاد اغتشاش و نارضایتی استفاده می‌کنند، مشکل دارو نباید به مشکلات کشور افزوده شود و درست نیست که به علت سهل‌انگاری و کم کاری عده‌ای مردم برای تهیه دارو با مشکل مواجه شوند. وی تصریح کرد: به طور قطع با تشدید نظارت‌ها، اجرایی شدن دستور رئیس جمهور را پیگیری خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم این موضوع تنها روی کاغذ باشد زیرا با سلامت مردم سروکار دارد و در صورت نیاز گزارشی را هم به رئیس جمهور ارائه خواهیم کرد.
 
 رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:خدا می داند اگر پیگیری نکرده بودیم، وضعیت دارو چه می شد

این سوال هم وجود دارد که حاضران در مجلس شورای اسلامی، به عنوان نمایندگان مردم چرا اجازه دادند کار دارویار به این‌جا کشیده شود. دکتر «حسینعلی شهریاری»، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، در پاسخ به این سوال می‌گوید: بیشترین وقت کمیسیون بهداشت درباره بیمه‌ها، داروها و طرح دارویار بوده و بارها نگرانی‌هایمان را درباره اجرای ناقص آن متذکر شدیم. وی تصریح می‌کند: خود من هم بارها در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا نگرانی ها از این موضوع را به طور مستقیم با آقای رئیس جمهور مطرح کردم و در نامه چند روز قبل نیز مجددا حل سریع این مشکل را خواستار شدم. این ادعای شهریاری قابل اعتناست، چراکه هم در آرشیو خبرها موجود است و هم در ابتدای نامه‌ای که 30 مهرماه به رئیس جمهور نوشته، به آن اشاره کرده است: «احتراماً همان‌گونه که به دفعات به حضرتعالی یادآوری نموده‌ام و خاطر شریف قطعاً مستحضر می‌باشد...».

البته سوال مهم دیگری هم مطرح است که با رئیس کمیسیون بهداشت درمیان می‌گذاریم: این همه جلسه و هشدار چه فایده‌ای داشته وقتی درنهایت با کمبود اقلام دارویی مواجه شده‌ایم؟ دکتر شهریاری در پاسخ به این سوال می‌گوید: «ما این همه نگرانی‌ها را مطرح و برای رفع آن پیگیری کردیم، در نهایت اوضاع این‌طور شد، حالا شما فکر کنید اگر مطرح نکرده بودیم، خدا می‌داند چه می‌شد». رئیس کمیسیون بهداشت این نکته را هم می‌گوید که مسئولیت اجرای طرح «دارویار» فقط برعهده وزارت بهداشت نیست، چراکه دارویار یک طرح ملی است و همه باید برای اجرای کامل آن کمک کنند. خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: