کد خبر: ۳۱۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 25
اواخر مرداد بود که سازمان غذا و دارو از تامین و توزیع 2.5میلیون واکسن آنفلوآنزا خبر داد و توصیه کرد گروه‌های پرخطر این واکسن را تزریق کنند.
شفاآنلاین>سلامت>اواخر مرداد بود که سازمان غذا و دارو از تامین و توزیع 2.5میلیون واکسن آنفلوآنزا خبر داد و توصیه کرد گروه‌های پرخطر این واکسن را تزریق کنند.

به گزارش شفاآنلاین:براساس اعلام متخصصان پیک طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا، شهریور تا پایان مهر است اما می‌توان تا پایان آبان هم این واکسن را تزریق کرد. البته پیگیری‌ها نشان می‌دهد استقبال از تزریق این واکسن‌ها در این پیک طلایی چندان مطلوب نبوده و داروخانه‌داران از تقاضای کم برای خرید آنها تا همین چند روز پیش خبر می‌دادند.

 اما طی روزهای اخیر با توجه به افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی، حالا تقاضا برای خرید افزایش پیدا کرده است.  واکسن‌هایی که نوع ایرانی آن (فلوگارد) به قیمت 213هزار تومان و برند خارجی‌اش (واکسی‌گریپ و اینفلوواک) کمی ارزان‌تر و با قیمت 210هزار و 500تومان فروخته می‌شود. شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در وزارت بهداشت درباره خطرات تزریق نکردن واکسن آنفلوآنزا می‌گوید: «مطابق هر سال به‌شدت توصیه می‌شود که افراد بالای 60سال حتما واکسن تزریق کنند. همچنین افراد در گروه‌های سنی کمتر هم با بیماری‌های مزمن ازجمله ریوی، قلبی، دیابت پیشرفته یا بیماری‌هایی که با نقص ایمنی مرتبط هستند هم باید نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.»

 عرشی درباره اینکه گروه‌های سنی کودکان و دانش‌آموزان اکنون بیشترین جمعیت درگیر با این بیماری هستند و آیا آنها هم می‌توانند واکسن بزنند، بیان می‌کند: «این واکسن برای تمام گروه‌های سنی قابل استفاده است. تعدادی از آنها برای کودکان قابلیت تزریق دارند و برخی دیگر نباید تزریق شوند. برای این گروه سنی خانواده‌ها با نظر متخصصان می‌توانند اقدام به تزریق واکسن کنند. اولویت با گروه‌های پرخطر است اما گروه‌های سنی بالای 18سال هم می‌توانند این واکسن را تزریق کنند.» این مسئول درباره کاهش میل مردم به تزریق واکسن و ضرورت اطلاع‌رسانی از خطرات آن عنوان می‌کند: «یکی از مشکلات، سواد کم سلامت در میان مردم است، آنها بخشی از اطلاعات‌شان را از رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند که اطلاعات غلط ارائه می‌دهند و به درستی راهنمایی نمی‌شوند. دستورالعمل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت که بر مبنای توصیه‌های بین‌المللی است تنها منبع مورد اعتماد در مواجهه با آنفلوآنزا و سایر بیماری‌ها خواهد بود.» عرشی به رعایت فاصله فیزیکی، پوشش ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و مسائل بهداشتی توصیه می‌کند و می‌گوید:‌ «رعایت نکردن این پروتکل‌ها باعث می‌شود جمع کثیری از مردم در یک مقطع کوتاه بیمار و بخش‌های بیمارستانی پر شوند که مخاطراتی هم برای سایرین دارد. به همین دلیل از مردم درخواست می‌کنیم اگر واجد شرایط هستند واکسن بزنند و سایر مردم هم مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا نظام سلامت دچار مخاطره نشود.» همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: