کد خبر: ۳۱۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 19
از گوشه و کنار نظام سلامت کشور خبر میرسد که هر روز کمبود آنتی بیوتیک ها بیشتر شده و تاجایی شرایط بحرانی شد که سازمان غذا و دارو به اجبار برای واردات فراخوان زده است.

شفاآنلاین>سلامت>دعوای سازمان غذا و دارو با تولید کنندگان کشور را با بحران آنتی بیوتیک مواجه کرد.

به گزارش شفاآنلاین:سازمان غذا و دارو بعد از گران شدن پیاپی قیمت دارو بخصوص آنتی بیوتیک ها و هزار بار در طبل موفقیت طرح دارویار کوبیدن حالا فراخوان واردات دارو به دلیل عدم تامین آن داده است اما مشخص نکرده که داروهای وارداتی جدید قرار است با چقدر افزایش قیمت در دسترس مردم قرار بگیرد؟

از گوشه و کنار نظام سلامت کشور خبر میرسد که هر روز کمبود آنتی بیوتیک ها بیشتر شده و تاجایی شرایط بحرانی شد که سازمان غذا و دارو به اجبار برای واردات فراخوان زده است.

بازار دارویی با کمبود شدید آنتی بیوتیک مواجه شده و مردم حتی به انواع آنتی بیوتیک های داخلی هم دسترسی ندارند.

پدر یکی از بیماران گفت که برای تهیه نسخه پزشک که شامل آنتی بیوتیک شرکت فارابی (فارمنتین 643 )بوده بیشتر داروخانه های تهران را زیر پا گذاشته است و به سختی توانسته یک عدد از آن را پیدا کند.دارویی که ابتدای امسال با مبلغ حدودا بیست هزار تومان به فروش می رسیده و حالا با مبلغ 45 هزار و نهصد تومان یعنی با افزایش بیش از صد در صدی باز هم برای تولید کننده به صرف نیست تا آن را در دسترس مردم قرار دهد.

مادر یکی دیگر از کودکان بیمار که نیاز مبرم به شربت آنتی بیوتیک کلیندامایسین با نام تجاری داتیسن تولید شرکت تهران شیمی دارو را داشت نیز می گوید از هر ده داروخانه شاید یکی از آنها این محصول را داشته باشند. چرا این محصولات که تولید داخل کشور هستند باید اینقدر کمیاب باشند؟ حالا که فصل سرما شروع شده و بازار نیاز بیشتری دارد چرا با عدم تولید و تامین مناسب دارو برای خانواده ها دغدغه ایجاد میکنید؟ هر روز یک مسوول اعلام میکند که کمبود دارو نداریم، به اقای وزیر که قول داده اند کمبود آنتی بیوتیک برطرف میشود بگویید این کمبودها همچنان پابرجاست.بهتر است خودشان بصورت گمنام به چند داروخانه سربزنند و وضعیت را از نزدیک مشاهده کنند.چرا یک داروی تولید داخل باید نزدیک به صدهزارتومان قیمت داشته باشد؟

این تنها دو قلم از کمبودهای انتی بیوتیک در کشور بود که به عنوان مثال آورده شد و حتما باقی تولیدکننده ها هم با چنین مسائلی روبرو هستند.

داروسازی ها به بهانه اینکه ارز مورد نیازشان تامین نشده و نمیتوانند با قیمت های فعلی دارو تولید کنند بازار را به التهاب میکشانند و این در حالیست که در طی شش ماه گذشته با افزایش قیمت چندباره باز هم به تعهدات خود عمل نمیکنند و بهانه ی نداشتن مواد اولیه برای تولید این داروها اعلام میکنند.وزارت بهداشت هم به جای حل مساله صورت را به راحتی پاک و صنایع داخلی را با واردات زمین گیر میکند.

سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، در گفتگویی که پیشتر با خبرگزاری مهر کرده ، علت کمبود داروهای آنتی بیوتیک را، ناشی از اختلاف نظر تولید کنندگان با سازمان غذا و دارو، بر سر تعیین قیمت این داروها عنوان کرد و گفت: بعد از اجرای طرح دارویاری، سازمان غذا و دارو بر سر تعیین قیمت داروهای آنتی بیوتیک به گونه‌ای تصمیم گیری کرد که رضایت خاطر تولید کنندگان فراهم نشد.

فاطمی تاکید کرده که در تأمین ماده مؤثره و بسته بندی داروهای آنتی بیوتیک هیچ مشکلی نیست اما دارایی، رییس سازمان غذا و دارو بخشی از تقصیرها را گردن قیمت مواد جانبی می اندازد و میگوید «بحث کمبودی که در آنتی‌بیوتیک‌ها اتفاق افتاد، به مشکلاتی در مواد اولیه، قیمت‌گذاری و همچنین قیمت مواد جانبی مهم در شربت‌های آنتی‌بیوتیک مانند قیمت شکر، قیمت شیشه جهت بسته‌بندی و... بوده است» دارایی وعده حل مشکلات را داده و میگوید تولید کافی آنتی‌بیوتیک‌ها انجام شده و ان‌شاءالله به زودی این داروها وارد بازار می‌شوند»

اما خبرهایی که ما از خط تولید چندین کارخانه داریم خلاف این گفته را میرساند.

پس از گرانی چندباره آنتی بیوتیک ها، دولت مجبور به واردات شد!
بر اساس نامه ای که در سایت سازمان غذا و دارو منتشر شده، این سازمان با اعلام این فراخوان از شرکت های فوریتی درخواست تامین آنتی بیوتیک دارد.

با این قیمت هایی که وزارت بهداشت در نظر گرفته تولید کننده حاضر به تولید نیست و در نهایت به این نقطه میرسیم که سازمان غذا و دارو مجبور شده برای تامین کمبود 8 قلم آنتی بیوتیک فراخوان واردات دهد.آیا واردات ارزانتر از تولید داخل برای مردم میشود؟با احتساب زمان،تحریم ها و تمام هزینه های دیگری که واردات میتواند داشته باشد باز هم تولید داخل به صرفه نیست؟

آیا از ابتدا معلوم نبود که هزینه فایده این مساله چقدر است که حالا که با بحران مواجه شده ایم باز هم باید از جیب مردم هزینه کنیم و با آزمون و خطا پیش برویم؟

آیا سازمان های دولتی مکان کارآموزی مسوولین کشور است که هر بار یک عده ای مسولیت بگیرند و با آزمون و خطا دست آخر به یک سری بدیهیات برسند؟ سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: