کد خبر: ۳۱۳۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 18
هاری یک بیماری ویروسی است که اغلب در حیوانات مبتلا از جمله گربه کشنده است ولی می توان با یک واکسن ساده از ابتلا به آن جلوگیر‌ی کرد.
شفاآنلاین>سلامت>هاری با حمله به سیستم عصبی مرکزی( CNS) عمل میکند و تا زمان رسیدن به مغز از طریق سیستم عصبی محیطی گسترش پیدا میکند. حیوانات آلوده دچار فلجی شده و در نهایت عضلات سیستم تنفسی را درگیر میکند و منجر به مرگ می شود.

به گزارش شفاآنلاین: هاری می تواند هر پستانداری از جمله انسان را درگیر کند. حیواناتی که میزبان و پخش کننده ویروس‌هایی مانند هاری
هستند به عنوان مخزن این بیمار‌ی شناخته می شوند. مخازن میزبان هاری شامل سمور ها، راسو‌ها و خفاش ها هستند. گربه‌ها نسبتاً به واریته هاری سگ مقاوم هستند، اما گونه‌های مخزن ویروس محسوب نمی‌شوند.

میزان هاری در گربه:

در ایالات متحده تعداد موارد هاری در گربه از سگ‌ها بیشتر است.‌این موضوع شاید به‌ این دلیل است که گربه‌ها اغلب
اجازه دارند آزادانه خصوصا در شب در خارج از خانه پرسه بزنند و ممکن است با حیات وحش هار یا حیوانات ولگرد در
تماس باشند.

همچنین، بسیار‌ی از گربه‌ها به طور معمول علیه‌ هاری واکسینه نمی شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری( CDC) نشان می‌دهد که سالانه بیش از ۲۵۰ گربه در ایالات متحده به هاری مبتلا می شوند.

علائم هاری گربه:

بعد از اینکه گربه در معرض هار‌ی قرار گرفت، ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا علائم بیماری ظاهر شوند.

هنگامی که علائم هاری در گربه ظاهر می شود، مرگ معمولا در عرض ۱۰ روز اتفاق می‌افتد. هیچ درمانی برای هاری در حیوانات وجود ندارد. به همین دلیل است که واکسیناسیون هاری برای همه گربه‌ها کاملا ضروری است.

زخم ناشی از گزش:

قبل از ظاهر شدن علائم هار‌ی، ممکن است متوجه زخم یا آبسه در گربه خود شوید.‌این زخم ممکن است از طریق حیات وحش ، گربه دیگری‌ یا حتی سگی باشد که هر یک از آن‌ها ممکن است ناقل هاری باشد.

علاوه بر این، اگر می دانید که گربه شما در نزدیکی حیات وحش مانند خفاش، اسکانک یا راکون قرار داشت، حتی اگر زخم گازگرفتگی آشکاری مشاهده نکردید، باید آن گربه را تحت نظر قرار داد. هر گونه زخم ناشی از گزش یا آسیب‌های دیگر باید در اسرع وقت توسط دامپزشک درمان شود.

در مورد سابقه واکسیناسیون هاری گربه را باید بررسی کرد.

اگر گربه قبلا علیه هاری واکسینه شده باشد، واکسیناسیون مجدد پس از گزش ایمنی را تقویت میکند، به خصوص اگر از زمان واکسن قبلی زمان گذشته باشد. با این کار از پیشرفت هاری به سیستم عصبی و کشندگی آن جلوگیری بعمل‌ می‌آید.

اگر گربه هرگز بر علیه هاری واکسینه نشده باشد، هیچ درمانی در دسترس نیست.‌این حیوانات به طور معمول نیاز به قرنطینه و مشاهده علائم هاری دارند. متأسفانه، اتانازی تنها گزینه پس از شروع علائم هاری برای هر حیوانی است، خواه واکسینه شده باشد‌ یا نه.

دوره کمون معمول‌ هار‌ی در گربه‌ها یک تا سه ماه پس از مواجهه است، اما ممکن است در برخی موارد طولانی تر باشد. در این مدت، ویروس از طریق بدن به سیستم عصبی می رسد و در نهایت به مغز می رسد.

علائم عفونت هاری پس از‌ این دوره کمون ظاهر می‌شود. هنگامی که علائم هار‌ی ظاهر می شود، معمولا در عرض ۱۰ روز مرگ رخ می‌دهد. توجه داشته باشید که گربه‌ها ممکن است چند ین روز قبل از ظاهر شدن علائم، هاری را منتشر کنند.

علائم هاری در گربه‌ها معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

پیش از رخداد، هیجان انگیز/خشمگین و فلج.

مرحله پرودرومال( پیش از رخداد):

این مرحله زمانی است که اولین علائم هاری بر رفتار گربه تأثیر می‌گذارد. ممکن است متوجه شوید که گربه خانگی شما به طور ناگهانی خجالتی و پنهان می‌گردد. حتی ممکن است گربه‌های ترسو اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند. گربه ممکن است دچار بی حالی، کاهش اشتها یا تب شود.

تغییرات رفتار و شخصیت بسته به مورد متفاوت است. برخی از گربه‌ها در این مرحله تغییرات شخصیتی بسیار قابل توجهی را نشان می دهند در حالی که گربه‌های دیگر در ابتدا فقط تغییرات خفیفی را نشان می دهند که تشخیص را
دشوار می‌کند. مرحله پرودرومال هاری معموال دو تا سه روز طول می‌کشد.

مرحله هیجان انگیز ( خشمگین) :

در طول این مرحله، گربه‌ها تما‌یل دارند تغییرات رفتاری شدیدتر‌ی را نشان دهند. آن‌ها آشفته و بی قرار به نظر می‌رسند و اغلب نسبت به مناظر و صدا ها‌ی عادی بیش از حد واکنش نشان می دهند. بسیاری از گربه‌ها بدون هیچ دلیل‌ی تهاجم‌ی‌
می‌شوند. آن‌ها ممکن است بدون تحریک به افراد، حیوانات دیگر و حتی اشیا حمله کنند. آن‌ها همچنین ممکن است علایم عدم هماهنگی، از دست دادن تعادل، حساسیت بیش از حد به لمس یا تشنج را نشان دهند.‌این مرحله می‌تواند یک تا هفت روز طول بکشد و ممکن است تا حدود‌ی با مراحل دیگر همپوشانی داشته باشد یا در برخی عفونت‌ها به طور کامل وجود نداشته باشد.

مرحله فلج:

در مرحله آخر هاری، گربه دچار ضعف و در نهایت فلج در سر، گردن و قفسه سینه می شود. حنجره فلج می‌شود و گربه دیگر نمی تواند صدا بزند یا ببلعد. این زمانی است که علامت معروف» کف کردن در دهان شروع می‌شود. اگر گربه قادر به بلعیدن نباشد، ترشح بزاق بیش از حد م‌ی شود. وقتی ضعف به فلج تبد یل م‌ی شود، ماهیچه‌هایی که تنفس را کنترل می‌کنند دیگر نمی‌توانند کار کنند و منجر به مرگ می شود. مرحله فلج هار‌ی دو تا چهار روز طول می‌کشد و در نهایت منجر به مرگ م‌ی شود.

درک این نکته مهم است که هر مورد هاری منحصر به فرد است و علائم گربه ممکن است با علائم معمولی که در بالا توضیح داده شد مطابقت نداشته باشد.

گربه‌هایی که ممکن است در معرض هاری قرار بگیرند باید قرنطینه شوند تا از افراد و سایر حیوانات در برابر قرار گرفتن در معرض محافظت شوند. حیوانات بیمار مشکوک به هاری باید معدوم شوند.

اگر گربه‌ای شخصی را گاز گرفته باشد، آن گربه باید ده روز قرنطینه شود.‌این به‌این دلیل است که می‌دانیم گربه آلوده به هاری در عرض ۱۰ روز بعد از بروز علائم هاری خواهد مرد. اگر گربه در طول قرنطینه علائمی از خود نشان نداد و سالم ماند، گربه در زمان گزش مسری نبوده و هاری را به آن شخص منتقل نمی کرد.

تنها راه برای تشخیص قطعی هاری، تجزیه و تحلیل بافت مغز پس از مرگ است. مغز با ید برا‌ی آزمایش به پاتولوژیست فرستاده شود.

علل هاری در گربه ها:

رایج‌ترین راه برای آلوده شدن گربه از طریق گاز گرفته شدن توسط حیوان آلوده است که در آن ویروس از طر یق بزاق منتقل می شود. به ندرت، بزاق‌ یا بافت عصبی حیوان آلوده می‌تواند زخم باز گربه یا غشا‌ی مخاط‌ی چشم، بینی یا دهان را آلوده کند و منجر به انتقال ویروس بدون گزش شود.

چگونه دامپزشکان هار‌ی را در گربه‌ها تشخیص می‌دهند:

هیچ راه‌ی برای تشخیص قطعی هاری در حیوان زنده وجود ندارد، بنابراین مشاهده علائم و تفسی دقیق علائم ضروری است. اگر دامپزشک بر اساس علائم گربه به هاری مشکوک شود، می‌توان با آزمایش بافت مغز پس از مرگ گربه، بیماری را تشخیص داد. بافت مغز با استفاده از روشی به نام آزمایش آنتی بادی فلورسنت مستقیم بررسی می شود.

درمان هاری در گربه ها:

هیچ درمانی برای هاری در گربه‌ها وجود ندارد و در صورت مشکوک بودن به بیماری، مرگ آرام توصیه می‌شود. به همین دلیل، بسیار مهم است که گربه‌های خانگی را در مورد واکسن هاری به روز نگه داشت تا از سالمت و ایمنی آن‌ها در صورت مواجهه با این بیماری اطمینان حاصل کنید.

بهبود و مدیریت هاری در گربه ها:

هاری تقریباً ۱۰۰ %کشنده است و پس از آلوده شدن گربه و شروع علائم، امیدی به بهبود یا مدیریت طولانی مدت بیماری وجود ندارد. به محض ظاهر شدن عالئم یا شک به عفونت هاری، بردن گربه به دامپزشک ضروری است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: