کد خبر: ۳۱۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 18
محققان مشهدی به تاثیر سکنجبین زرشکی برعلایم بالینی و آزمایشگاهی اختلال کبد دست یافتند.
شفاآنلاین>سلامت>متخصص طب سنتی ایرانی و دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:محققان این دانشگاه موفق به بررسی نوعی بیماری کبدی (کلستاز) از دیدگاه طب ایرانی و ارزیابی اثر بسته درمانی مبتنی بر سنکچبین زرشکی بر علایم بالینی و آزمایشگاهی شدند.

 به گزارش شفاآنلاین: دکتر زهرا نقیبی افزود: در این مطالعه سکنجبین زرشکی به ۳۰ بیمار کبدی به مدت ۳ ماه تجویز شد.

وی با اشاره به اینکه این پژوهش منجر به ثبت اختراع در حوزه بهره برداری از خواص سنکچبین زرشک در درمان بیماری شده است، گفت: مصرف سکنجبین زرشکی به مقدار ۱۵ سی سی صبح ناشتا و شب قبل از شام سبب بهبود قابل ملاحظه بیماران از نظر علایم آزمایشگاهی و بالینی و به عنوان دارویی موثر در درمان کلستاز گواهی ثبت اختراع دریافت کرد.

متخصص طب سنتی ایرانی و دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با توجه به نتایج حاصل و با توجه به ارزان و دسترس بودن سکنجبین زرشکی به علت تولید مواد مورد نیاز تهیه این دارو در داخل مصرف آن در بیماری کاهش ریزش صفرا (کلستاز) تحت نظر پزشک متخصص طب ایرانی توصیه می‌شود.

دکتر زهرا نقیبی افزود: در طب ایرانی نیز از زرشک به عنوان قامع صفرا (ماده‌ای که تولید صفرا را سرکوب می‌کند) و محافظ کبد نام برده شده، سرکه نیز آنتی اکسیدانی قوی است؛ و‌ی گفت:در طب ایرانی اعتقاد بر این است که سکنجبین با ترکیبی از سرکه و شکر در باز کردن انسداد مجاری بدن بسیار موثراست؛ بنابراین اضافه کردن زرشک به سکنجبین می‌تواند در افزایش خاصیت درمانی آن در درمان کلستاز بسیار موثر باشد.

دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: گرایش بیماران در سراسر دنیا به طب مکمل افزایش یافته است و با توجه به ظرفیت‌های طب ایرانی در کمک به حفظ سلامت و بازگرداندن تندرستی می‌توان در موارد زیادی در کنار طب رایج از این توانایی کمک گرفت.

کلستاز، کلانژیت اسکلروزان، کلانژیت صفراوی اولیه از بیماری‌های کبدی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: