کد خبر: ۳۱۳۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 17
۲۰۰ نوع بیماری براثر مصرف غذای ناسالم ایجاد می شود و افزایش ۴۰ درصدی مصرف آفت‌کش‌ها بر این روند تاثیر بسزایی دارد
شفاآنلاین>سلامت>معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو از اجرای فاز سوم برنامه جامع سلامت و اصالت غذای کشور خبر داد.

 به گزارش شفاآنلاین:بهرام دارایی در همایش روز جهانی غذا که در سالن همایش های رازی، برگزار شد، با اعلام این خبر، اظهار داشت: این فاز که از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ اجرا می شود شامل مدیریت خطر و کنترل آلاینده ها و تقلبات در مواد غذایی می شود.

وی افزود: در این زمینه تفاهم‌نامه مشترک همکاری بین سازمان غذا و دارو با معاونت علمی ریاست جمهوری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری منعقد شده است.

وی بر انعقاد تفاهم‌نامه ای دیگر در همین جهت با وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد و بیان داشت: خوشبختانه در این دولت ارتباط بسیار خوبی بین سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته که نتایج آن منجر به ارتقای ایمنی غذایی خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو با اعلام این که ۳۰ درصد سرطان ها در دنیا ناشی از مصرف غذای ناسالم است، اظهار داشت: ۲۰۰ نوع بیماری براثر مصرف غذای ناسالم ایجاد می شود و افزایش ۴۰ درصدی مصرف آفت‌کش‌ها بر این روند تاثیر بسزایی دارد.

دارایی با تاکید براینکه که تضمین کیفیت غذا وظیفه ماست و زنجیره تامین غذا نیاز به یکپارچگی دارد، بیان داشت: به کارگیری هوش‌مصنوعی برای نظارت بر تقلبات گوشت، زعفران و روغن زیتون از برنامه های ماست.

وی از نهایی سازی سند جامع مدیریت زنجیره تامین اصالت و سلامت غذا در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خبر داد و گفت: در این فاز پیگیر مساله به روز رسانی قوانین و مقررات مرتبط با غذا و آشامیدنی‌ها با حمایت مجلس شورای اسلامی خواهیم بود.

 دارایی خاطرنشان کرد: تمرکز بر تعیین حدود مجاز آلاینده ها در مواد غذایی در قالب انجام آنالیز خطر با توجه به مصرف سرانه مواد غذایی در کشور، تهیه گزارشات مدون سالانه از میزان انواع آلاینده های آنالیز شده در مواد غذایی، تشکیل کمیته ملی ارزیابی خطر جهت تقویت و اجرای برنامه های ارتقای سلامت غذا مبتنی بر رویکرد ارزیابی خطر از دیگر برنامه های سال جاری سازمان غذا و داروست.

وی حمایت از صادرات و واردات مواد و فرآورده های غذایی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با کشور روسیه جهت تسهیل صادرات نشست هایی برگزار شده و همچنین در جهت تسهیل صادرات فرآورده های لبنی به چین هماهنگی هایی صورت گرفته است.

 دارایی در ادامه بر نشست مشترک مسئولان ایرانی با مقامات کشورهای ژاپن، کنیا، اندونزی، پاکستان، مالزی، عراق و سوئیس در زمینه صادرات مواد و فرآورده های غذایی مانند مواد لبنی، چای، برنج و سایر محصولات و جلب سرمایه گذاری فعالان اقتصادی خبر داد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: