کد خبر: ۳۱۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 17
شفاآنلاین-امروزه مردم مهم ترین آسیب اجتماعی را پدیده اعتیاد قلمداد می کنند، بنابراین یکی از مهم ترین برنامه های اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر ، ایجاد اعتماد سازی بین مردم و رسانه هاست.
به گزارش شفاآنلاین،کارشناسان حوزه اعتیاد بر این باورند که برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر ، یکی از بزرگ ترین مشکلات عدم شناخت جامعه پنهان اعتیاد است ، لذا باید رویکرد تولیدات رسانه ای ما به سمتی پیش رود که خانواده ها بتوانند چنانچه افرادی از خانواده آنها درگیر اعتیاد شده ولی هنوز در چرخه آن سیر می کنند، زودتر شناسایی و قبل از سقوط کامل آن فرد را نجات دهند.



** تمرکز روی مواد مخدر صنعتی

به گفته آنان ، تمرکز روی مواد اعتیاد آور صنعتی جدید و اینکه مصرف اینگونه مواد صرفا به کارتن خوابی ممکن است ختم نشود اما اثرات زیان بار بیشتری را به مخاطب خود منتقل می کند.



***ساخت تیزرهای آموزشی

ساخت تیزرهای آموزشی نیز باید یکی از اهداف برنامه های تبلیغاتی باشد که این موضوع می تواند با استفاده از پیام های کوتاه قهرمانان ملی به مخاطب صورت پذیرد.

رسانه علاوه بر اینکه به موضوع برنامه های پیشگیری و جامعه سالم می پردازد باید به بحث نظارت بر عملکرد مراکز اعتیاد نیز بپردازد و دغدغه های مردم را در زمینه عدم شرایط مناسب در این مراکز برطرف کند تا مردم نیز به این مراکز اعتماد پیدا کنند.



**آسیب شناسی برنامه های تولیدی

یکی از مهم ترین فعالیت هایی که باید در این راستا انجام شود آسیب شناسی برنامه های تولید شده است چرا که این مهم به ما کمک می کند تا مسیر خود را بهتر شناخته و چنانچه اشتباهی صورت گرفته در اصلاح آن تلاش کنیم .



** تربیون آزاد برای مردم

علاوه بر این ایجاد یک تربیون آزاد برای مردم و اینکه بتوانند تجربیات خود را به دیگران انتقال دهند می تواند تاثیر مثبتی بر مخاطب داشته باشد.



** استفاده از فرآیند چهره به چهره

یکی دیگر از ابزارهای تبلیغ استفاده از اطلاع رسانی از طریق فرایند چهره به چهره بوده و همچنین استفاده از تمامی روش های ارتباط رسانه ای اعم از مکتوب ، شنیداری ، دیداری و فضای مجازی است.

تولید برنامه های مستند و گزارشی از وضعیت اعتیاد نیز می تواند در تولیدات رسانه ای مورد توجه قرار گیرد و از یکی دیگر از هدف گذاری های رسانه باید به نقد کشیدن فعالیت دستگاههای درگیر در این امر باشد ، تا از این منظر بتوان ضمن به تصویر کشیدن فعالیت دستگاه ها چنانچه آنها تعللی در وظایف خود دارند اصلاح کنند.



** ساخت فیلم های جذاب در امر مبارزه با مواد مخدر

ساخت فیلم های داستانی جذاب نیز می تواند یکی از راهکارهای تولیدات رسانه ای باشد، در این فیلم ها نباید از پایان سیاه یا پایان معلق بترسیم ، چرا که این گونه پایان بندی در این فیلم ها به مخاطب کمک می کند که در فکر فرو رود و درباره آن موضوع اندیشه کند.

توجه به کودکان با رویکرد تاثیرگذاری بر روی ذهن کودک نیز یکی دیگر از تولیدات رسانه ای را می تواند در بر داشته است .

اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر یک فرصت است که باید از آن بهترین استفاده را ببریم ، متاسفانه در بسیاری از تولیدات رسانه ای به پدیده اعتیاد نگاه تقلیل گرایانه شده است که خود می تواند در انتقال پیام به مخاطب اثر منفی را ایجاد کند.



** تولید پیام های کوتاه هشدار دهنده

باید یک برنامه ریزی مناسب و خوبی در جهت تولید پیام های کوتاه هشدار دهنده داشته باشیم تا مردم نسبت به موضوع مبارزه با مواد مخدر حساس تر و آگاه تر شوند.



** تربیون ثابت ستاد مبارزه با مواد مخدر در رسانه ملی

کارشناسان تاکید دارند که ضروریست ستاد مبارزه با مواد مخدر همانند برخیی از دستگاه های درگیر با آسیب های اجتماعی یا دستگاه هایی که خدمات اجتماعی ارایه می دهند یک تربیون ثابت در رسانه ملی داشته باشد، تربیونی که از طریق آن به مخاطب خود پیام داده و او را آگاه سازند.

پیشنهاد می شود که این تربیون به صورت روزانه باشد تا مخاطب با این برنامه ارتباط برقرار کرده و از طریق آن نیازهای خود را رفع و در حل آن کوشا باشد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: