کد خبر: ۳۱۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 15
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت از برگزاری پنجاهمین آزمون دستیاری در اردیبهشت سال آینده خبر داد.
شفاآنلاین>سلامت>سید امیر پاشا طبائیان با حضور در شبکه سلامت به سوالات مخاطبان درباره برگزاری پنجاهمین آزمون دستیاری پاسخ داد.

به گزارش شفاآنلاین:  وی با بیان این نکته که در سال‌های پیش تاریخ ثابتی برای برگزاری آزمون دستیاری وجود نداشت، گفت: براساس مصوبه نشست شورای تخصصی، مقرر شده است آزمون دستیاری در اردیبهشت هر سال برگزار شود، بنابراین تاریخ برگزاری آزمون دستیاری پنجاهم در نیمه دوم اردیبهشت سال ۱۴۰۲ است.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این مطلب که بر اساس قانون، دانشجویان انصرافی نمی‌توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند، افزود: البته این موضوع می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد در نشست شورای تخصصی مطرح و بررسی شود.

طبائیان ادامه داد: افرادی که سرباز هستند یا برگ سبز نظام وظیفه دارند می‌توانند در آزمون دستیاری پنجاهم شرکت کنند. البته پزشک سرباز‌ها به شرط پایان سربازی و اتمام طرح تعهدات تا شهریور می‌توانند در دوره دستیاری حضور داشته باشند.

وی گفت: معیار بومی گزینی آزمون چهل و نهم دستیاری، بر اساس نتایج آزمون برگزار شده، است و دیگر آزمون جداگانه‌ای برگزار نمی‌شود، در نتیجه بعد از طی فرایند تکمیل ظرفیت، اگر رشته‌ای ظرفیت خالی داشت از طریق طرح بومی گزینی اقدام می‌شود.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این نکته که آزمون دستیاری برای ارتقای سطح علمی پزشکان برگزار می‌شود، افزود: پزشکان عمومی فارغ التحصیلی که علاوه بر طرح تعهدات خدمت، طرح عدالت آموزشی نیز دارند، براساس قانون مصوب مجلس نمی‌توانند در آزمون دستیاری پنجاهم شرکت کنند البته طرح موضوع کاهش دوره تعهدات در مجلس در دست بررسی است.

طبائیان ادامه داد: منابع آزمون دستیاری پنجاهم تعیین و در سایت دبیرخانه شورای آموزش تخصصی و سازمان سنجش بارگزاری شده است و هر تغییر در منابع آزمون در اوایل هر سال مشخص می‌شود.

وی گفت: افراد فارغ التحصیلی که بورد تخصصی ندارند، ولی دارای گواهی نامه هستند می‌توانند در آزمون دستیاری رشته‌های جراحی توراکس، قلب و اطفال شرکت کنند.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: ضرایب دروس در آزمون دستیاری پنجاهم مانند پارسال برداشته شده است و دفترچه آزمون در روز برگزاری به شرکت کنندگان برگشت داده می‌شود.

طبائیان درباره نتایج کسب شده آزمون دستیاری چهل و نهم ادامه داد: حدود ۴ هزار نفر در مرحله اول آزمون پذیرش شدند که این مورد بی سابقه بود.

وی گفت: صندلی خالی در رشته داخلی وجود نداشته و حتی افزایش ظرفیت هم داشتیم، در رشته‌های اطفال، بیهوشی وطب اورژانس نسبت به پارسال صندلی‌های خالی کاهش یافته و این کاهش به ویژه در رشته کودکان و سپس بیهوشی اتفاق افتاده است.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت به اصلاحات انجام شده درباره ارتقاء پذیرش دستیاری تخصصی افزود: از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این راستا می‌توان به انتخاب صد رشته محل در آزمون دستیاری و اصلاح نظام پرداخت به پزشکان و برداشت سقف کارکرد اشاره کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: