کد خبر: ۳۱۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 10
شیوع سرماخوردگی و عفونت در کودکان با کاهش دمای هوا و بازگشایی مدارس سرعت بیشتری گرفته است.
شفاآنلاین>سلامت>شیوع سرماخوردگی و عفونت در کودکان با کاهش دمای هوا و بازگشایی مدارس سرعت بیشتری گرفته است. این درحالی است که بسیاری از والدین برای تهیه داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک مخصوص کودکان با مشکل رو به رو هستند. در چنین شرایطی از سازمان غذا و دارو خبر می‌رسد که قیمت آنتی‌بیوتیک کودکان افزایش پیدا کرده است تا تولیدکنندگان تولید این داروها را از سر بگیرند با این وجود هنوز گرهی از بحران کمبودهای دارویی باز نشده است.
 

 به گزارش شفاآنلاین:افت دما در بسیاری از استان‌های کشور سبب شده است که کودکان بیشتری دچار بیماری شوند و نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک پیدا کنند. این درحالی است که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هنوز نتوانسته‌اند به درستی بازار دارویی کشور را مدیریت کنند. به همین دلیل این روزها شهروندان زیادی برای تهیه دارو دچار مشکل هستند.

شرایط زمانی نگران کننده‌تر می‌شود که بدانیم ‌ داروهایی که به قول معروف دم دستی محسوب می‌شوند نیز دچار کمبود هستند. برای نمونه حدود سه ماه است که تهیه آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند شربت کوتریموکسازول، شربت آموکسی سیلین 250، شربت آموکسی سیلین 125 و شربت آزیترومایسین ‌برای شهروندان کار آسانی نیست.

این درحالی است که با توجه به کاهش دمای هوا و بازگشایی مدارس کودکان بیشتری دچار بیماری‌هایی می‌شوند که برای درمان آن نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک است.

رد پای سوء مدیریت

سرنخ کمبود داروهایی مانند آنتی بیوتیک را که دنبال کنید به مساله‌ای به نام سوء مدیریت می‌رسید، چراکه به نظر می‌رسد آنچه سبب شده این روزها کشور دچار بحران کمبود این داروها باشد تقاضای افزایش قیمت بوده است.

به عبارت دیگر تولید کنندگان در تیر ماه گذشته و زمانی که سازمان غذا و دارو قیمت‌ها را اصلاح کرد، اعلام کردند که قیمت در نظر گرفته شده برای آنها مناسب نیست، زیرا هزینه تهیه مواد اولیه و ملزومات بسته‌بندی نیز افزایش‌داشته است. شرایط به گونه‌ای بود که برخی از تولید کنندگان گفتند قیمت در نظر گرفته شده از سوی سازمان غذا و دارو کفاف هزینه ملزومات بسته بندی را هم نمی‌دهد.

این درحالی است که بتازگی از سازمان غذا و دارو خبر می‌رسد که قیمت‌های برخی اقلام دارویی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها اصلاح شده است. این رویکرد سازمان غذا و دارو این پرسش را مطرح می‌کند که چرا این سازمان زودتر دست به چنین اصلاحی نزد تا شهروندان با چنین مشکلی رو به رو نشوند؟

آنتی‌بیوتیک گران شد

در کنار افزایش هزینه تولید، نبود ‌مواد اولیه نیز از سوی مسئولان به عنوان دلایل کمبود آنتی‌بیوتیک کودکان مطرح می‌شود.

‌حسین شمالی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اما معتقد است این مشکلات برطرف شده است.

آن طور که او توضیح می‌دهد این روزها مواد اولیه برای تولید آنتی‌بیوتیک مخصوص کودکان به اندازه کافی در کشور وجود دارد و شرکت‌های تولید کنند مشکلی برای تولید ندارند.

‌ مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره افزایش قیمت‌ها نیز عنوان می‌کند: اصلاح قیمت‌ها نیز انجام شده است. به همین دلیل مشکل آنتی‌بیوتیک اطفال برطرف شده است.

از صحبت‌های این مدیر سازمان غذا و دارو می‌توان نتیجه گرفته که قیمت‌ آنتی‌بیوتیک کودکان افزایش پیدا کرده است. اما با توجه به اجرای طرح دارویار بیمه‌ها باید این افزایش قیمت را پوشش دهند.

کمبود آنتی‌بیوتیک پا برجاست

هرچند مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از برطرف شدن مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک کودکان خبر می‌دهد. اما بررسی‌ها از این حکایت دارد که هنوز داروی مورد نیاز در داروخانه‌های کشور توزیع نشده است.

علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان نیز این مساله را تایید می‌کند و می‌گوید: کمبود آنتی‌بیوتیک کودکان برطرف نشده، اما قیمت‌ها اصلاح شده است‌.

باتوجه به اصلاح قیمت‌های انجام شده او امیدوار است که شرکت‌های دارویی ‌ تولید این دارو را‌ آغاز کنند و تا پیش از رسیدن به اوج بیماری‌های فصلی مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک کودکان برطرف شود.

 نایب رئیس انجمن داروسازان در پاسخ به اینکه آیا شهروندان باید این افزایش قیمت را پرداخت کنند؟ عنوان می‌کند: براساس طرح دارویار بیمه‌ها باید هزینه دارو را پوشش بدهند.

او درباره اینکه آیا در این خصوص هماهنگی‌های لازم بین سازمان غذا و دارو و بیمه‌ها انجام شده است؟ نیز می‌گوید: هنوز سازمان غذا و دارو و‌ بیمه‌ها این تغییر را در سیستم خود اعمال نکرده‌اند. البته ممکن است این اتفاق به دلیل ناهماهنگی بین سیستم‌های نرم افزاری بوده باشد.

سرم هست اما با قیمت آزاد

مساله کمبود سرم نیز هنوز بیماران و خانواده‌های آنها را دچار مشکل می‌کند. این روزها سرم در داروخانه‌ها سهمیه بندی است و بیماران برای تهیه سرم مورد نیاز خود باید هزینه‌های بیشتری بپردازند.

یکی از شهروندان که روز گذشته برای تهیه سرم با مشکل رو به رو شده است می‌گوید: پزشک برایم دو سرم تجویز کرد. اما وقتی به داروخانه رفتم مسئول داروخانه فقط یک سرم در اختیارم گذاشت و گفت به دلیل کمبود  نمی‌توانند بیشتر از یک سرم به بیماران بدهند.

این درحالی است که در بازار آزاد و برخی از تزریقاتی ‌ها سرم به اندازه کافی وجود دارد و برای تهیه آن شهروندان فقط باید هزینه بیشتری پرداخت کنند!

این شهروند که چنین شرایطی را تجربه کرده است، توضیح می‌دهد: وقتی برای تزریق سرم به یک تزریقاتی رفتم مسئول آنجا گفت مشکلی نیست و با هزینه آزاد یک سرم دیگر در اختیارم گذاشت.

با توجه به گفته‌های این شهروند نیز باید گفت بسیاری از مشکلات  بازار دارویی کشور به دلیل سوء مدیریت ایجاد شده است و برطرف کردن آنها در گرو مدیریت مناسب است.

نایب رئیس انجمن داروسازان نیز در این باره می‌گوید: شرایط برای تهیه سرم هنوز عادی نشده‌است و شرکت‌ها به شکل سهمیه‌ای سرم در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهند. جام جم

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: