کد خبر: ۳۱۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 06
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی استان مرکزی می‌گوید: رفتاردرمانی تلاش برای تغییر الگوی رفتاری کودک مبتلا به بیش فعالی است و هدف این است که محیط خانه و مدرسه کودک سازماندهی و منظم شود.
شفاآنلاین>سلامت>اختلال نقص توجه و بیش فعالی از شایع‌ترین اختلالات رفتاری کودکان است، این کودکان در مقایسه با همسالانشان بی‌نظمی، آشفتگی و فراموشی بیشتری دارند؛ تمرکز ندارند و به راحتی دچار حواس پرتی می‌شوند.

 به گزارش شفاآنلاین:دائما بی‌قرار و فعالیت بیش ازحد دارند، برای تشخیص بیش فعالی می‌بایست علائم در بیشتر از یک مکان مشاهده شود تا به عنوان یک نا بهنجاری مطرح شود.

همچنین برخی از شواهد باید قبل از سن 7 سالگی مشاهده شود، در تشخیص اختلال بیش فعالی می‌بایست حداقل 6 مورد از علائم زیر به مدت حداقل شش ماه وجود داشته باشند، بطوری که در زندگی و روابط خانوادگی و اجتماعی فرد اختلال ایجاد کرده باشند تا فرد تشخیص بیش فعالی بگیرد.

کودکان مبتلا به بیش‌فعالی از توجه دقیق به جزئیات سرباز می‌زند

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: کودکان مبتلا به بیش‌فعالی معمولا از توجه دقیق به جزئیات سرباز می‌زند یا در کارهای مدرسه و سایر فعالیت‌ها از روی بی‌دقتی اشتباهاتی را مرتکب شود.

مریم زهره‌وند با بیان اینکه این افراد در تمرکز حواس برای کارها و فعالیت‌های روزمره مشکل دارند و هنگامی که با او صحبت می‌شود به نظر می‌آید، نمی‌شنود، ادامه داد: این کودکان اغلب حواسشان توسط محرک خارجی به آسانی پرت می‌شود و اغلب در فعالیت‌های روزانه فراموش کارند و دست و پاهایش بی‌قرار است یا در روی صندلی به خود می‌پیچد.

وی می‌گوید: این افراد در انتظار ماندن برایشان سخت است و قبل از اینکه سوال به طور کامل پرسیده شود، شروع به پاسخ دادن می‌کنند و  زیاد صحبت می‌کنند.

بیش فعالی درمان قطعی ندارد

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی با اشاره به اینکه بیش فعالی درمان قطعی ندارد ولی می‌توان به خوبی آن را اداره کرد، بیان می‌کند: طرح درمانی می بایست بلند مدت و ویژه باشد، هدف این است که به کودک کمک کنید تا بتواند رفتارخود را کنترل کند.

زهره‌وند اظهار می‌کند: خانواده می‌بایست محیطی فراهم کنند که کودک بتواند چنین کاری را انجام دهد که در بیشتر موارد بهترین درمان ترکیبی از درمان دارویی و رفتاردرمانی است.

 تعیین هدف و جایزه برای اصلاح رفتار

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهند که داروهایی که در درمان به کار می‌روند در صورتی که همراه با رفتار درمانی استفاده شوند بسیار مؤثرتر خواهد بود، ادامه می‌دهد: رفتاردرمانی تلاش برای تغییر الگوی رفتاری کودک است و هدف این است که  محیط خانه و مدرسه کودک سازماندهی و منظم شود و  دستورات و فرامین واضح به کودک داده شود.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی بیان می‌کند: سیستم مناسبی برای تعیین جایزه در مقابل رفتار خوب و پیامد منفی در مقابل رفتار نامناسب طراحی شود و از انضباط به صورت مؤثری بهره گرفته  و از تعیین هدف و جایزه استفاده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: