کد خبر: ۳۱۱۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 06
سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بازنگری دستور العمل اجرایی برنامه ملی خودمراقبتی با نظر معاون بهداشت وزارت بهداشت و ابلاغ آن به معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
شفاآنلاین>سلامت>دکتر فرشید رضایی با اعلام این خبر افزود: حوزه اجتماعی و برنامه‌های مختلف مشارکت اجتماعی وزارت بهداشت سابقه چند ده ساله در معاونت بهداشت دارد و تلاش می‌شود با مدیریت سرمایه‌های اجتماعی مختلف و جلب مشارکت مردمی و سازمان‌ها، اهداف عالیه سلامت باتوجه به سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری محقق شود.

 به گزارش شفاآنلاین:وی در تعریف خودمراقبتی، به‌عنوان یک کلید گشایش چالش‌های سلامت، گفت: خودمراقبتی شامل اعمالی اکتسابی، آگاهانه و هدفدار است که مردم با هدف حفظ تندرستی و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی، برآوردن نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی، پیشگیری از بروز بیماری یا حادثه، مدیریت بیماری‌های مزمن و حفاظت از سلامت بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان، برای خود و افراد خانواده انجام می‌دهند.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: فرایند خودمراقبتی در تمامی دوران‌ها و موقعیت‌های زندگی مطرح است و مردم با انتخاب گزینه‌های سالم، سلامت را به‌عنوان یک ثروت حفظ کرده و ارتقا می‌دهند که این انتخاب نیازمند برخورداری از سواد سلامت و تمرین مهارت‌های خودمراقبتی است.

وی با اشاره به اسناد بالادستی موجود در این زمینه، تاکید کرد: با توجه به جزء دوم بند 1 و بندهای 2 و 11 سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و نظر به فشار مالی بر بخش سلامت به‌دلیل افزایش میانگین سنی جمعیت، تغییر بار بیماری‌ها و تاثیرعوامل اجتماعی بر سلامت و سبک زندگی مردم، لازم است که مردم به‌عنوان منابع اصلی و خالقان سلامت، برای خودمراقبتی توانمند شده و کنترل بیشتری بر سلامت خود، خانواده و جامعه داشته باشند.

گفتنی است، برنامه خودمراقبتی به‌دنبال گسترش مشارکت آگاهانه مردم در عرصه تامین، حفاظت و ارتقای سلامت در تمامی خانه‌ها و محلات است که به‌عنوان پنجمین برنامه ملی تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت طراحی و بسته خودمراقبتی در سال 1394 ابلاغ شد و در تابستان سال جاری زیر نظر معاون بهداشت وزارت بهداشت مورد بازنگری قرار گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: