کد خبر: ۳۱۱۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 06
مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا را از اواخر شهریور تا آبان دانست.
شفاآنلاین>سلامت>دکتر آمیتیس رمضانی بیماری آنفلوانزا و راه‌های انتقال آن و همچنین راه‌های جلوگیری از این بیماری با تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا از اواخر شهریور تا آبان است که دو هفته پس از تزریق واکسن ایمنی قابل قبول و ۶ تا ۸ ماه ایمنی نسبت به بیماری آنفلوانزا در بدن باقی می‌ماند.

 به گزارش شفاآنلاین:وی افزود: پاییز، زمستان و اوایل بهار زمان شروع آنفلوانزا و بیشترین ماه‌های شیوع آنفلوانزا در ماه‌های آذر، دی و بهمن است. 

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ادامه داد: از اواخر شهریور و اوایل مهر موارد ابتلا به آنفلوانزا مشاهده می‌شود.

رمضانی در پاسخ به این سؤال که چه افرادی ضرورت دارد این واکسن را تزریق کنند، گفت: افراد مسن بالای ۶۵ سال، خانم‌های باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای لازم است برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

وی در پاسخ به اینکه ویروس آنفلوانزا با ویروس سرماخوردگی چه تفاوتی دارد، افزود: این ویروس جزو آدنو ویروس‌ها و رینو ویروس‌ها (عاملان سرماخوردگی) نیست بلکه شامل آنفلوانزای A,B و C که بیشترین مشکل انسان با گروه‌های A و B آنفلوانزا است.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور درباره تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی، ادامه داد: آنفلوانزا شدیدتر، جدید‌تر و مهم‌تر از ویروس‌های سرماخوردگی است این بیماری بسیار پر سر و صداست و با تب و سردرد شدید بروز می‌کند و به تدریج بعد از یک هفته تخفیف پیدا می‌کند. 

رمضانی گفت: افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند: بیماری قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی، دیابت و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مبتلا هستند، به تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا اهتمام ورزند.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه شکل جدی بیماری آنفلوانزا در مادران باردار دیده می‌شود این گروه به یقین نیاز به تزریق واکسن آنفلوانزا دارند، همچنین در بیماران مبتلا به سرطان که از دارو‌های شیمی درمانی استفاده می‌کنند نیز ضرورت تزریق این واکسن وجود دارد.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور درباره تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان ادامه داد: تا ۶ ماه اول زندگی کودک، آنتی بادی از طریق مادر تأمین شده است و بعد از ۶ ماه کودکان مستعد ابتلا به آنفلوانزا هستند و به تزریق واکسن آنفلوانزا نیاز خواهد بود.

رمضانی گفت: ویروس آنفلوانزا مانند ویروس کرونا جهش پیدا می‌کند که البته این جهش‌ها مختصر‌تر از جهش‌های کرونا است، تغییرات خفیفی که با جهش آنفلوانزا ایجاد می‌شود با تغییرات صورت گرفته در ساخت واکسن، ایمنی لازم را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه ویروس کرونا و ویروس آنفلوانزا از ویروس‌های تنفسی هستند، از این به بعد، علائم کرونا می‌تواند با علائم آنفلوانزا اشتباه شود بنابراین افتراق این دو بیماری به دلیل تفاوت درمان آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور، راه انتقال آنفلوانزا را دو راه اصلی و فرعی عنوان کرد و ادامه داد: راه اصلی انتقال از طریق قطرات و ترشحات تنفسی است و راه غیرمستقیم آن مانند دست دادن با همدیگر و یا دست زدن به اشیای است که پیشتر توسط فرد بیمار آلوده شده است.

رمضانی درباره درمان آنفلوانزا در صورت ابتلا نیز گفت: در افراد سالم در صورت ابتلا، با درمان‌های حمایتی مانند: استراحت، نوشیدن مایعات گرم، استفاده از مسکن و آنتی هیستامین، بیماری کنترل خواهد شد، اما افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند لزوم مراجعه به پزشک با احتمال درمان‌های ضد ویروسی برای کاهش موارد شدید بیماری و فوت، ضرورت دارد.

وی تأکید کرد: کودکان، افراد مسن، خانم‌های باردار و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای در خطر هستند به ویژه در مادران باردار مبتلا به آنفلوانزا با احتمال مشکل در جنین روبرو خواهیم بود بنابراین تزریق واکسن آنفلوانزا به همه مادران باردار توصیه می‌شود.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور درباره قرنطینه شدن در صورت ابتلا به آنفلوانزا گفت: تمام ویروس‌های تنفسی نیاز به قرنطینه دارند. (اُمیکرون از همه مسری‌تر است و در حد سرخک سرایت دارد).

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: