کد خبر: ۳۱۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 03
در سال گذشته در مجموع 61 نوزاد در کل کشور در خيابان ر‌ها شده‌اند که عموماً در نزديکي شيرخوارگاه‌ها بوده است
شفاآنلاین>سلامت>در حالي از سوي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، دستورالعمل «حفظ و مراقبت از جنين سالم» ابلاغ شده است که طرح غربالگري و محدوديت‌ها و ممنوعيت‌ها در اجراي آن باعث گرديده آمار سقط جنين به طرز چشمگيري کاهش يافته و به نسبت بر آمار نوزادان ر‌ها شده از يک سو و گسترش تجارت سياه از طريق فروش نوزادان و تکدي‌گري با نوزادان افزوده گردد.

 ارزانيان گفته «رسانه‌هاي بيگانه» در ارتباط با نوزادان ر‌ها شده بزرگنمايي مي‌کنند. او با اشاره به آمار نوزادان رهاشده به طور مثال در تهران مي‌افزايد: در 5 ماهه گذشته از سال 1401 هشت نوزاد در سطح استان ر‌ها شده‌اند که به شيرخوارگاه‌هاي سطح استان انتقال داده شده‌اند. معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران از ارجاع 33 نوزاد ر‌ها شده از سال 99 تاکنون به شيرخوارگاه‌ها خبر داده و گفته «براساس آمار اخذ شده در سطح استان تهران در سال 99، 12 نوزاد، در سال 1400، 13 نوزاد و در 5 ماهه گذشته از سال 1401 هشت نوزاد در سطح استان ر‌ها شده‌اند که پس از ورود اورژانس اجتماعي سازمان بهزيستي و اخذ حکم قضايي، اين نوزادان به شيرخوارگاه‌هاي سطح استان انتقال داده شده‌اند.

اما اين آمار در حالي توسط اين مقام مسئول در بهزيستي عنوان شده است که پيش‌تر معاون فرهنگي و امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور گفته بود اين آمار‌هايي که مطرح مي‌شود روزانه چندين کودک ر‌ها مي‌شوند، کذب محض است.

به بيان محمد نصيري، در سال گذشته در مجموع 61 نوزاد در کل کشور در خيابان ر‌ها شده‌اند که عموماً در نزديکي شيرخوارگاه‌ها بوده است. اظهارات اين مقام دولتي در حالي است که گسترش حاشيه نشيني و بي‌خانماني در کلانشهر‌هاي ايران همزمان با افزايش اجاره بها اتفاق افتاده است و از ويژگي‌هاي اصلي اين سبک زندگي در شهر‌ها مي‌توان به افزايش پديده‌هايي مثل رها‌سازي نوزادان و افزايش خريد و فروش نوزاد در سطح شهر‌ها و همچنين گسترش دست فروشي و تکدي گدي با نوزادان اشاره کرد. فروش نوزادان و کودکان و ر‌ها کردن آنان به دليل فقر و گرسنگي روي مي‌دهد. ماجرا‌هاي جنجالي فروش نوزاد در فضاي مجازي نيز همواره در اذهان باقي است. آنچه مسلم است؛ سقط جنين و نوزادان و کودکان رهاشده دو روي يک سکه هستند. آمار اعلامي از سوي سازمان بهزيستي به نظر مي‌رسد گمراه‌کننده باشد و نمي‌توان با وجود 34 شيرخوارگاه در کشور و 8 شيرخوارگاه و پرورشگاه در تهران، آمار موجود را واقعي تلقي کرد. در خبر‌ها مي‌توان خواند که روزانه 3 کودک تنها در شيرخوارگاه علي اصغر(ع) مشهد پذيرش مي‌شوند. همچنين بر اساس شواهد مي‌داني و اسناد در دسترس، به فاصله کمتر از يک ماه، 7 نفر از فرزندان دختر تحت پوشش شيرخوارگاه حضرت رقيه(ع) در تهران قرار مي‌گيرند، که اين رقم براي نوزادان و کودکان پسر، 11 نفر براي شيرخوارگاه شبير در سال 1399 بوده است. با اين عدد و رقم‌ها، آمار اعلامي بهزيستي در همان سال زير سؤال است. بديهي است که تعداد ورودي‌هاي شيرخوارگاه و خانه‌هاي فرزندان رو به افزايش است و با احتساب اينکه در حال حاضر تعداد شهر‌هاي ايران در حدود يك هزار و پانصد و هجده شهر است و براساس آخرين وضع تقسيمات کشوري در پايان سال 1399 خورشيدي، کشور ايران از 451 شهرستان تشکيل شده است، نمي‌توان بر آمار رسمي صحه نهاد. ناگفته نماند که همه کودکان ر‌ها شده به بهزيستي نمي‌رسند. عده‌اي از آن‌ها جان مي‌بازند و برخي به وسيله باند‌هاي قاچاق فروخته مي‌شوند. اما بايد توجه کرد که همواره بين تعداد ورودي‌هاي شيرخوارگاه و خانه‌هاي فرزندان با افزايش شاخص فلاکت اجتماعي رابطه معني داري وجود داشته است؛ مخصوصاً اينکه تفاوت آماري در رقم تورم و فقر از سال 1398 تا سال 1401 تفاوت از زمين تا آسمان است و مع الوصف، شايد آمار واقعي و حقيقي نوزادان رهاشده در کف جامعه، رقم بهت‌آوري باشد.محمدرضا محبوب فر/ کارشناس حوزه سلامت و پژوهشگر اجتماعي/ روزنامه آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: