کد خبر: ۳۱۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 01
کمتر از سه هفته دیگر مدارس پس از تعطیلی دوساله به صورت حضوری بازگشایی می‌شوند. به همین دلیل چالش‌ها و کمبودهای این حوزه از جمله کمبود معلم، محتوای کتب درسی، رتبه‌بندی معلمان و غیره بیش از همیشه مورد بحث و حتی انتقاد قرار گرفته است.
شفاآنلاین>سلامت>کمتر از سه هفته دیگر مدارس پس از تعطیلی دوساله به صورت حضوری بازگشایی می‌شوند. به همین دلیل چالش‌ها و کمبودهای این حوزه از جمله کمبود معلم، محتوای کتب درسی، رتبه‌بندی معلمان و غیره بیش از همیشه مورد بحث و حتی انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش شفاآنلاین:این در حالی است که به تازگی یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی «مداحان تعلیم و تربیت» طرحی را تحت عنوان ایجاد تفاهمنامه بین جامعه مداحی و آموزش و پرورش مطرح کرده است که بر اساس آن قرار است مداحان به صورت مجازی و حضوری در مدارس حاضر شوند. بر اساس این طرح و بنا به گفته‌های وزیر آموزش و پرورش؛ کسی که روضه‌خوان می‌شود باید دستگاه‌ها را بلد باشد و مقدمات را بداند تا کار زیبا و فاخر ارائه کند.

مهم‌ترین اتفاقی که در این فرآیند رخ می‌دهد می‌افتد ارتباط بین بچه‌های هیاتی است.» البته این موضوع در مجلس و حتی کارشناسان حوزه آمورش و پرورش نیز مخالفانی داشته اشت. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورایی و حسینی وظیفه فرد فرد جامعه است در این باره گفته: «مداحان عزیز در بسط و گسترش این فرهنگ بسیار تاثیرگذار هستند ولی هیچ ضرورتی ندارد که بخواهیم در مباحث فنی و مدیریتی وزارت آموزش و پرورش به این موضوعات بپردازیم.»

 او ادامه داد: «در مباحث آموزشی با چالش‌های زیادی مثل کاهش سهمیه‌های دانشگاه فرهنگیان و سرانه‌های پایین فضاهای آموزشی و… روبه‌رو هستیم، در چنین شرایطی چه الزامی دارد که وزیر آموزش و پرورش موضوع همکاری و ایجاد تفاهم با مداحان و حضور آنها در مدارس را مطرح کند؟! ایشان باید چالش‌های اصلی حوزه آموزش و پرورش را حل کند.»

 اما این موضوع دارای ابعاد پیچیده‌ای نیز است. برخی کارشناسان حوزه آموزش و پرورش حضور تعدادی از مداحان برای آموزش قرآن و نماز در مدارس را مسبوق به سابقه می‌دانند و رسانه‌ای شدن این بحث را امری غیرطبیعی می‌دانند. زیرا در گذشته نیز معاونت پرورشی مدارس در حوزه قرآن و نماز هیاتی‌های دانش‌آموزی را تشکیل می‌دانند. همچنین مداحانی نیز در امور حضور داشتند که هزینه‌هایشان از بودجه پرورشی مدارس تامین می‌شود. بنابراین اگر قرار بر استخدام مداحان در مدرسه باشد با توجه به کمبود معلم اولویت اصلی وزیر باید استخدام تعداد زیادی از معلمان باشد. چرا که به عقیده برخی کارشناس‌های حوزه آموزش و پرورش این روزها با سونامی کمبود معلم روبه‌رو هستیم که اگر شرایط به همین منوال پیش رود قطعا با فقدان معلم در برخی شهرستان‌ها و حتی تهران مواجه می‌شویم. موضوعی که آینده تحصیلی دانش‌آموزان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. چه بسا این روزها معضل کمبود معلم در سراسر جهان علی‌الخصوص ایران به ویژه در مناطق دورافتاده و روستایی و به خصوص در دروس ریاضی و علوم به طور جدی احساس می‌شود و به مشکل تبدیل شده است.

بنابراین برخی کارشناسان از اینکه در آینده نزدیک مانند پزشکان مجبور به واردات معلم نیز شویم ابراز نگرانی می‌کنند. درنتیجه به عقیده آنها اگر قرار بر استخدام نیروی انسانی باشد، معلمان در اولویت مدارس هستند. اما مشکلات این وزارتخانه معطوف به کمبود نیروی انسانی نمی‌شود. این روزها منتقدان زیادی محتوای کتب‌ درسی را برای آینده و زندگی دانش‌آموزان مفید نمی‌دانند. از قضا دیروز حسین تاریخی، دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به مفید نبودن برخی محتوای کتب درسی برای دانش‌آموزان گفت: «بخشی از محتواهای کتب درسی در هیچ مقطعی از زندگی دانش‌آموزان به کار نمی‌آید و در مقابل نیز مسائلی را داریم که هیچ رد پایی از آنها در محتوای درسی نیست.» همچنین عده‌ای از کارشناسان حوزه آموزش و پرورش بر این باورند که متخصصان تعلیم و تربیت در حوزه انتشار کتب درسی باید محتوای کتب‌ درسی را بررسی کنند. چرا که آینده و زندگی دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است.

سونامی کمبود معلم
مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در دولت روحانی با اشاره به چالش‌های پیش روی وزارت آموزش و پرورش  گفت: این روزها یکی از مهم‌ترین چالش‌های وزارت آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است. طی روزهای آتی قطعا با کمبود معلم و چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهیم بود. البته موضوع کمبود معلم مختص به امروز نیست بلکه طی سال‌ها تبدیل به بحران شده است. حتی مدت‌ها پیش، از آن به عنوان سونامی کمبود معلم یاد کرده بودند. اما طی این سال‌ها تنها راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و مسکن‌وار اجرا شده است. اگر طی ماه‌های آینده آموزش و پرورش به تعداد کافی نیرو جذب نکند، قطعا در آینده نه چندان دور با مساله نبود معلم مواجه می‌شویم. چنین موضوعی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تفاهمنامه اخیر میان وزارت آموزش و پرورش با مداحان اظهارکرد: تفاهمنامه میان مداحان و آموزش و پرورش تصمیمات جدیدی است که در گذشته و دولت‌های قبلی نبوده است. اما به نظرم هر جایگاهی باید شأن خودش را حفظ کند. جایگاه مدرسه برای بچه‌ها یادگیری دروس و آموزش است. مسجد جای عبادت و حسینیه جای عزاداری است. بنابراین هر کدام از این مکان‌ها باید کارکردهای خودشان را داشته باشند. اگر این کارکردها را با یکدیگر ادغام کنیم قطعا با مسائل و مشکلات آموزشی روبه‌رو خواهیم شد. محیط مدرسه که محل آموزش است، به هر دلیلی مدرسه مجبور است با یک دانش‌آموز متخلف برخورد تندی کند، اگر مسجد بخواهد با دانش‌آموزی برخورد تندی کند، آن کودک رانده از همه چیز می‌شود. به همین دلیل بهتر است حوزه مسجد و مدرسه از هم جدا باشد. حوزه جامعه مداحان نیز همین گونه است، هر کدام کارکرد خودشان را دارند و به نظرم باید در جایگاهشان خدمت کنند. کارشناس آموزش و پرورش درخصوص محتوای کتاب‌های درسی نیز بیان کرد: برخلاف تصورات محتوای تمام کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان مفید نیست. اما این موضوع جدیدی نیست. متخصصان تعلیم و تربیت در حوزه انتشار کتب درسی باید محتوای کتب‌ درسی را بررسی کنند. زیرا بخش زیادی از کتاب‌های درسی فاقد تاثیر‌گذاری عملی در زندگی و آینده دانش‌آموزان است.

موضوعی که بی‌دلیل پررنگ شد
ابراهیم سحر‌خیز، معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به تفاهمنامه میان آموزش و پرورش و مداحان گفت: اتفاقا بعد از انتشار این خبر، موضوع را از وزارتخانه جویا شدم. براساس گفته‌های وزارت آموزش و پرورش این موضوع مربوط به حوزه قرآن و نماز است. اما دلیل رسانه‌ای شدن این خبر را متوجه نشدم. زیرا این اتفاق در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده است. چه بسا سال‌های گذشته نیز هیاتی‌های دانش‌آموزی داشتیم و داریم.

معاونت پرورشی در حوزه قرآن و نماز هیات‌های دانش‌آموزی را تشکیل می‌دانند. این در حالی است که هیات‌های دانش‌آموزی ارتباطی با دولت‌ها نیز ندارد. چه بسا این موضوع در زمان اصلاحات نیز در ایام ماه محرم وجود داشته است. اما به نظرم اینکه به خاطر این تفاهمنامه وزیر سخنرانی کند، تعجب‌انگیز است. حال آنکه به نظرم نیازی به رسانه‌ای شدن این موضوع نبوده که سوءتفاهم‌هایی در بحث استخدام مداحان یا حقوق آنها مطرح شود. چرا که موضوع جدیدی نیست.
وی افزود: معاونت پرورشی امروزه به دو بخش تقسیم شده است.

همان‌طور که تعدادی از دانش‌آموزان به اردوهای مختلف می‌روند، عده‌ای هم ممکن است ذوق تعلیم قرآن و یادگیری مداحی داشته باشند. بنابراین ایرادی ندارد از بودجه پرورشی صرف این امور هزینه شود. اما بحث استخدام مداحان در مدارس موضوع دیگری است که بعید می‌دانم دوست داشته باشند رخ دهد.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: