کد خبر: ۳۱۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - 2022August 30
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران آمار نوزادان رها شده طی سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و در ۵ ماهه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.
شفاآنلاین>سلامت>فاطمه ارزانیان معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از شیرخوارگاه شبیر با اشاره به اینکه متاسفانه رسانه‌های بیگانه در ارتباط با نوزادان رها شده در کشورمان بزرگ‌نمایی می‌کنند، اظهار کرد: آمارهای کودکان رها شده در سال‌های اخیر حکایت از این دارد که تعداد کودکان رها شده نه‌تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته است.

به گزارش شفاآنلاین:وی تصریح کرد: براساس آمار اخذ شده در سطح استان تهران در سال 99، 12 نوزاد، درسال 1400، 13 نوزاد و در 5 ماهه گذشته از سال 1401، هشت نوزاد در سطح استان رها که پس از ورود اورزانس اجتماعی سازمان بهزیستی و اخذ فرایندهای قضایی این نوزادان به شیرخوارگاه‌های سطح استان انتقال داده شده‌اند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران افزود: از سال1399 تا به امروز 33 نوزاد در استان تهران رها و به سه شیرخوارگاه شبیر، رقیه و آمنه ارجاع داده شده‌اند.

ارزانیان در خصوص آمار تصحیح شده نوزادان ارجاع داده شده به شیرخوارگاه‌های سطح استان تهران گفت: از شیرخوارگاه شبیر در سال 99 هفت نوزاد، سال 1400 هشت نوزاد و در 5 ماهه سال 1401 تا به امروز یک نوزاد منتقل شده است. همچنین در شیرخوارگاه رقیه در سال 99 چهار نوزاد، سال 1400 دو نوزاد و سال 1401 چهار نوزاد منتقل شده‌اند. علاوه بر اینکه در شیرخوارگاه آمنه در سال 99 یک نوزاد، سال 1400 سه نوزاد و در پنج ماهه سال جاری نیز سه نوزاد منتقل شده‌اند.

به گزارش تسنیم؛ زهره امان‌آبادی، سرپرست شیرخوارگاه شبیر نیز در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر 110 کودک (70 پسر و 40 دختر) در شیرخوارگاه شبیر نگهداری می‌شوند. از 110 کودک 70 کودک زیر سه سال و 40 کودک بالای سه سال دارند. 

وی افزود: 60 درصد نوزادان انتقال داده شده به شیرخوارگاه شبیر از طریق اورژانس اجتماعی و تماس مردم با اورژانس اجتماعی بوده است. بخش دیگر کودکان از طریق بیمارستان‌ها به شیرخوارگاه منتقل می‌شوند. 

سرپرست شیرخوارگاه شبیر با بیان اینکه از ابتدای سال 91 کودک پذیرش و 83 کودک ترخیص شده‌اند، تصریح کرد: از این 83 کودک، 43 مورد فرزندخواندگی، 27 مورد بازپیوند به خانواده‌ها داشته‌اند. ظرفیت شیرخوارگاه برای نگهداری از کودکان 120 نفر است.

امان‌آبادی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص هزینه نگهداری هر یک از کودکان گفت: متوسط نگهداری هر کودک میانگین حدود 5 میلیون تومان است. 

کاهش کمک‌های مردمی با برداشتن دستگاه‌های کارتخوان در شیرخوارگاه آمنه

به گزارش تسنیم، زهرا مشایخی مدیرشیرخوارگاه آمنه در حاشیه بازدید خبرنگاران از این مرکز اظهار کرد: شیرخوارگاه آمنه در سال 1333 کلنگ زنی شد و در سال 1347 مورد بهره برداری قرار گرفت که در آن زمان نام این مجموعه تحت عنوان پرورشگاه نام گذاری شده بود که پس از انقلاب به نام شیرخوارگاه امنه و خانه کودک و نوباوه آمنه نام گذاری شده است.

وی با اشاره به حضور نوزادان یک روزه تا زیر شش سال در شیرخوارگاه آمنه گفت ظرفیت اسمی شیرخوارگاه نگهداری 90 نوزاد و کودک است ولی همیشه بیش از این تعداد نوزاد و کودک در شیرخوارگاه پذیرش شده است و هم اکنون 110 نوزاد در شیرخوارگاه تحت مراقبت هستند.

مدیرشیرخوارگاه آمنه با اشاره به اینکه از 110 نوزاد؛ 68 نوزاد دختر و مابقی پسر هستند، گفت: طی 5 ماهه گذشته از سال جاری نیز 28 نوزاد به فرزندخواندگی سپرده شده‌اند.

مشایخی با اشاره به موقعیت جغرافیایی شیرخوارگاه آمنه و قرارداشتن این مجموعه در میدان ونک، گفت: اگرچه موقعیت جغرافیایی این مجموعه قابل توجه است اما کمک های زیادی به این مجموعه نمی‌شود علاوه براینکه متاسفانه طی یک سال گذشته و با توجه به برداشتن دستگاه های کارتخوان در شیرخوارگاه امنه خیرین و نیکوکاران تمایلی به حضور در بانکها و کمک کردن به شیرخوارگاه ندارندو همین امر باعث شده است که کمک های مردمی در قالب مشارکت‌ها کاهش پیدا کند.علاوه براینکه شرایط اقتصادی جامعه و همچنین بازنشستگی برخی از همکاران و با توجه به ارتباط آنها با برخی از خیرین منجر به کاهش کمک های مردمی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 90 درصد از هزینه های شیرخوارگاه آمنه توسط خیرین و نیکوکاران تامین می‌شود، افزود: دولت سهم بسیار کمی را در این بخش دارد

مدیرشیرخوارگاه آمنه در پایان با اشاره به اینکه درحال حاضر 24 نوزاد وکودک دارای معلولیت جسمی حرکتی و ذهنی در شیرخوارگاه آمنه نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: 148 پرسنل در دو شیفت 18 و 24 ساعته در شیرخوارگاه فعالیت دارند که از 148 پرسنل 87 نفر از آنها از مادریاران هستند.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: