کد خبر: ۳۱۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - 2022August 27
رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری امروز در خصوص افزایش مصرف آتی بیوتیک ها در میان بیماران هشدار داد.
شفاآنلاین>سلامت>محمدتقی بیگ محمدی، روز شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ در نشست خبری بیست و سومین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران که در محل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، به تشریح وضعیت رشته میکروب شناسی پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش شفاآنلاین:وی با اشاره به کنگره ۳ روز میکروب شناسی، گفت: علم میکروب شناسی جزو علوم پایه بوده و عجین با سلامت مردم است.

بیگ محمدی افزود: رفتار نادرست با میکروب شناسی موجب آسیب به سلامت مردم خواهد شد.

رئیس کنگره ادامه داد: ما در بستری از میکروب‌ها زندگی می‌کنیم و در سلامت مردم نقش دارند.

وی افزود: دو میلیون عفونت باکتریایی در آمریکا اتفاق می‌افتد که ۲۳ هزار مرگ در این کشور را به دنبال دارد.

بیگ محمدی گفت: هر چه جلوتر می‌رویم، مقابله با میکروب‌ها سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: باید روش‌های نوین در مقابله با میکروب‌ها را در پیش بگیریم که کار سنگینی است.

رئیس کنگره گفت: هم افزایی میکروب شناسان می‌تواند به کاهش آسیب‌های میکروبی منجر شود.

وی با اعلام اینکه میزان مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور ما خیلی بالا است، افزود: ۵۰ درصد بیماران در کشور آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند.

بیگ محمدی ادامه داد: ۱۵ درصد گلودردها نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ها دارد که متأسفانه بیش از این میزان مصرف می‌شود.

وی افزود: آنتی بیوتیک ها جزو داروهای بدون نسخه نیستند، اما داروخانه‌ها بدون نسخه هم این داروها را عرضه می‌کنند که به دلیل درخواست بیمار اتفاق می‌افتد.

بیگ محمدی ادامه داد: مصرف آزیترومایسین در دوران کرونا به شدت افزایش یافت که مؤثر بودن این دارو رد شده است.

وی با بیان این مطلب که آنتی بیوتیک بدون ضرر نیست، افزود: متأسفانه مصرف آنتی بیوتیک ها افزایش یافته است و این موضوع تبدیل به معضل جهانی شده است.

بیگ محمدی گفت: در بخش‌های ICU بیشتر شاهد عفونت‌های میکروبی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها هستیم.

در ادامه، محمدمهدی فیض آبادی رئیس انجمن میکروب شناسی ایران افزود: در کنگره امسال راه‌های درمان بیماری‌های میکروبی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: آزیترومایسین داروی بسیار با ارزشی است اما نباید در دسترس همگان قرار گیرد، زیرا باعث شکست درمان شود.

مژده حاکمی والا دبیر علمی کنگره نیز گفت: با شروع پاندمی کرونا، کنگره میکروب شناسی متوقف نشد و در دو سال گذشته کنگره را به صورت مجازی برگزار کنیم.

وی افزود: این کنگره دارای امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان است و دانشمندان کنگره را از سراسر کشور انتخاب کرده ایم. همچنین، ۱۸ سخنران خارجی داریم که اغلب آنها به صورت آنلاین سخنرانی خواهند داشت.

حاکمی والا گفت: ما پنل مخصوص مقاومت دارویی را در کنگره امسال داریم و از این طریق، دستاوردهای جدید دنیا با دانشمندان ایرانی مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد.

وی افزود: یک سری کارگاه آموزشی نیز در کنگره امسال برای همکاران برگزار می‌شود. همچنین ۷۲۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که برخی از آنها در قالب سخنرانی و پوستر ارائه می‌شود.

مریم پورحاجی باقر دبیر اجرایی کنگره، هدف از برگزاری این کنگره را ارتقا ارتباط میان متخصصین علوم پایه و علوم بالینی و تبادل به روزترین دستاوردهای علمی- پژوهشی جمع کثیری از اساتید برجسته دانشگاهی، محققین و پژوهشگران داخلی و همچنین تعدادی از پژوهشگران صاحب نظر خارجی از کشورهایی همچون آلمان، استرالیا، آمریکا، ایتالیا، بلژیک، سوئد، عمان، کانادا، هند و یونان در این حوزه دانست و گفت: در این رویداد بین المللی، به محورهای گوناگونی همچون وضعیت، درمان، واکسیناسیون و کنترل بیماری کووید ۱۹، بررسی بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله بیماری آبله میمونی، فاژ تراپی و اهمیت آن در درمان، متاژنومیکس: روشی نوین در تشخیص بیماری‌های عفونی، مقاومت دارویی و روش‌های جدید تعیین آن، کنترل عفونت‌های بیمارستانی، نقش پروبیوتیک ها در بیماری‌های عفونی، وضعیت عفونت‌های ادراری، وضعیت بیماری سل در ایران و جهان و اهمیت سل مقاوم به درمان، اهمیت بیماری‌های عفونی در بیماران با نقص ایمنی، کارآفرینی و دستاوردهای تشخیصی و…، پرداخته می‌شود.

بیست و سومین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران از ۸ تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در محل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: