کد خبر: ۳۱۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022August 25
مقرر است برخی از داروهایی که در حال حاضر از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند، از طریق سیستم بیمه به بیماران تحویل و هزینه آن از محل منابع عمومی دولت و توسط سازمان برنامه و بودجه تامین شود
شفاآنلاین>سلامت>طرح آزادسازی نرخ ارز در راستای انجام اصلاحات کلان اقتصادی دولت و واقعی کردن قیمت خدمات انجام می‌شود براین اساس یارانه‌ای که برمبنای ارز ترجیحی به واردکننده و تولیدکننده دارو و تجهیزات پزشکی تعلق می‌گرفت، حذف و معادل آن به صورت ریالی از سوی سازمان برنامه وبودجه به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود.

به گزارش شفاآنلاین:  در راستای اجرای این طرح به گونه‌ای عمل می‌شود که بخش عمده‌ای از هزینه‌های دارو توسط سازمان برنامه و بودجه تقبل و سهم سازمان‌های بیمه‌گر افزایش خارج از عرف سالیانه نداشته و پرداخت از جیب بیماران نیز نسبت به سنوات گذشته ثابت و یا حداقل افزایش داشته باشد.

در همین راستا جلسات متعددی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو، سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورایعالی بیمه برگزار شده است که ماحصل آن تنظیم تفاهمنامه‌ای است که براساس آن مقرر شده است، سازمان برنامه و بودجه مبالغی را تحت عنوان پیش پرداخت در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار دهد تا علاوه بر پرداخت معوقات داروخانه‌های طرف قرارداد، نقدینگی داروخانه‌ها جهت اجرای طرح نیز تامین شود و در ادامه نیز به طور منظم نسبت به پرداخت هزینه‌های طرح براساس عملکرد هر یک از سازمان‌های بیمه‌گر اقدام شود.

اصلاحات کلان اقتصادی و واقعی کردن قیمت دارو


مقرر است برخی از داروهایی که در حال حاضر از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند، از طریق سیستم بیمه به بیماران تحویل و هزینه آن از محل منابع عمومی دولت و توسط سازمان برنامه و بودجه تامین شود

همچنین مقرر است برخی از داروهایی که در حال حاضر از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند، از طریق سیستم بیمه به بیماران تحویل و هزینه آن از محل منابع عمومی دولت و توسط سازمان برنامه و بودجه تامین شود.

اجرای این طرح که به منظور واقعی کردن قیمت خدمات انجام می‌شود، باعث توقف قاچاق معکوس دارو و لوازم پزشکی شده و زمینه تخلف در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را کاهش خواهد داد.

البته اجرای این طرح علاوه بر الزام پرداخت به موقع به داروخانه‌ها (حتی به صورت پیش پرداخت)، لزوم تداوم پرداخت از سوی سازمان برنامه و بودجه، تقویت هرچه بیشتر زیرساخت‌های کنترل اصالت دارو از سوی سازمان غذا ودارو و اجرای هرچه بیشتر دستورالعمل‌های تجویز دارو بر بستر نسخه الکترونیک را طلب می‌کند.

بر مبنای تصمیمات اتخاذ شده در سازمان غذا و دارو و سازمان برنامه و بودجه این طرح در چند مرحله به اجرا گذاشته می‌شود.

در مرحله اول بیش از ۱۳۶۶ قلم دارو مشمول اجرای طرح شده که میانگین افزایش قیمت این اقلام در حدود ۶۰ درصد بوده و در مراحل بعدی سایر داروها به ویژه داروهای وارداتی که انتظار می‌رود افزایش قیمت آنها قابل توجه باشد، به طرح اضافه خواهد شد.

در انتها متذکر می‌شوم که تامین و تخصیص به موقع هزینه‌های مرتبط از سوی سازمان برنامه و بودجه جهت ادامه موفق طرح از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: