کد خبر: ۳۰۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 16
رئیس مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: «در اجرای طرح پزشک خانواده، برای هر ۷۵۰۰ نفر یک مراقب و برای هر ۲۵۰۰ نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است.»
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: «در اجرای طرح پزشک خانواده، برای هر ۷۵۰۰ نفر یک مراقب و برای هر ۲۵۰۰ نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است.»
 
به گزارش شفاآنلاین: مصطفی رضایی  گفت: «یکی از برنامه‌های اصلی پزشک خانواده شهری، پوشش بالای ۲۰ هزار نفر است و اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای یک سال نیازمند است. بخشی را از این بودجه صندوق‌های بیمه گر می‌توانند تقبل کنند و بخشی دیگر باید در اعتبارات و منابع پایدار دیده شوند.»

به گفته وی اگر چه برنامه پزشک خانواده دچار کمبود اعتبار لازم شده است؛ اما سعی وزارت بهداشت این بوده که طرح پزشک خانواده دچار چالش و وقفه نشود. در راستای اجرای طرح پزشک خانواده در مناطق شهری بر حسب اسناد بالادستی در حدود ۱۰ سال پیش این طرح در استان مازندران و فارس به صورت پایلوت اجرا شد.

رئیس مدیریت شبکه وزارت بهداشت افزود: «طبق برنامه‌ریزی قرار بود بعد از دو سال اجرای آزمایشی، طرح پزشک خانواده در تمام کشور اجرایی شود. موانع اعتباری و عدم همکاری در تامین اعتبارات و سازمان‌های بیمه‌گر چالش‌های جدی را داشت و در حال حاضر با بحث پزشک خانواده فاصله زیادی دارد.»

وی گفت: «در اجرای طرح پزشک خانواده، برای هر ۷۵۰۰ نفر یک مراقب و برای هر ۲۵۰۰ نفر یک پزشک در نظر گرفته و هزینه‌هایی مانند حقوق و دیگر موارد وجود دارند که اعتبارات لازم که صندوق‌های بیمه‌گر در این خصوص گذاشته‌اند کفایت نمی‌کنند.»

رضایی افزود: «برنامه پزشک خانواده از سال ۸۴ در مناطق روستایی شروع شده و سپس در فاز بعدی اجرای این طرح شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر نیز به آن اضافه شده‌اند و دسترسی قابل قبولی برای این مناطق ایجاد شده است. اگر هم کمبودهایی داشته باشیم از طریق نیروهای طرحی قابل جبران است.»
وی گفت: «وزارت بهداشت پیگیر اجرای کامل پزشک خانواده شهری در قالب یک برنامه مشخص و تدریجی برای سایر استان‌ها و دانشگاه‌ها است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: