کد خبر: ۳۰۹۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 15
واکسن نام‌آشنای این روزها در شبکه‌های اجتماعی است و اگر اهل گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی هستید یا صفحه پزشکان فعال در فضای مجازی را دنبال می‌کنید، بدون شک نام این واکسن را شنیده‌اید.
شفاآنلاین>سلامت>واکسن نام‌آشنای این روزها در شبکه‌های اجتماعی است و اگر اهل گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی هستید یا صفحه پزشکان فعال در فضای مجازی را دنبال می‌کنید، بدون شک نام این واکسن را شنیده‌اید.

 به گزارش شفاآنلاین:در هفته‌های گذشته محتوای زیادی دررابطه با این واکسن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و در این بین کاربران تلاش می‌کنند یکدیگر را تشویق به تزریق این واکسن کنند.

از پزشکان و فعالان حوزه سلامت تا کاربران عادی شبکه‌های اجتماعی از اهمیت این واکسن و لزوم تزریق به موقع آن صحبت می‌کنند.

گارداسیل، رایج‌ترین نوع از واکسن‌های HPV است که برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و به دنبال آن سرطان دهانه رحم، مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته و تزریق این واکسن برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند زگیل تناسلی و سرطان رحم توصیه شده است.

دکتر سوزان پیروان، متخصص زنان با بیان اینکه تا الان بیش از ۱۰۰ نوع ویروس زگیل تناسلی در دنیا شناخته شده، عنوان کرد: بیش از ۱۴ نوع از این ویروس در دسته پرخطر قرار دارند و مابقی کم‌خطر هستند یعنی منجر به ضایعات پوستی می‌شوند و با احتمال کمتری عامل سرطان دهانه رحم خواهند شد.

پیروان با بیان اینکه زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است، مطرح کرد: این ویروس با رابطه جنسی منتقل می‌شود و خانم‌ها و آقایان می‌توانند ناقل این ویروس باشند.

وی با اشاره به ناقلان بی‌علامت مبتلا به این ویروس، توضیح داد: این ویروس در خانم‌هایی که ناقل بی‌علامت هستند می‌تواند روی دهانه رحم بنشیند، تکثیر شده و در طول زمان باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

این پزشک متخصص زنان با بیان اینکه یکی از تست‌های غربالگری سرطان دهانه رحم، تست پاپ اسمیر است، گفت: غربالگری یعنی به دنبال بیماری گشتن در افرادی که هیچ علامتی ندارند. تست پاپ‌اسمیر بعد از سن ۲۱ سالگی و آغاز رابطه جنسی برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم، پیشنهاد می‌شود.

پیروان ادامه داد: این بیماری وقتی در غربالگری تشخیص داده می‌شود چون در مراحل اولیه است، امکان درمان آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: آزمایش پاپ‌اسمیر اگر همراه با تست ویروس شناسی به صورت همزمان باشد، ارزش تشخیصی بالایی دارد و دیگر لازم نیست که خانم‌ها سالانه برای تست پاپ اسمیر اقدام کرد و سه سال یکبار کافی است.

این متخصص زنان با بیان اینکه اگر در نتیجه تست پاپ‌اسمیر شخصی مشکلی وجود داشته باشد لازم است در فواصل کوتاهی آن را پیگیری کند و تحت مراقبت متخصص زنان باشد، اظهار کرد: این فرد ممکن است نیاز به بررسی‌های تشخیصی یا درمانی بیشتری داشته باشد.

پیروان با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، عنوان کرد: گارداسیل یک واکسن برای چهار نوع از ویروس زگیل تناسلی است. این واکسن از ابتلا به دو نوع ویروس شایع پرخطر و دو نوع ویروس شایع کم خطر جلوگیری می‌کند.

وی تاکید کرد: واکسن گارداسیل اگر در موقع مناسبی تزریق شود، ایمنی ۱۰۰ درصدی می‌دهد. ۹ تا ۱۴ سالگی بهترین زمان برای تزریق این واکسن است و تزریق در این بازه زمانی باعث به وجود آمدن آنتی‌بادی دو برابر در بدن می‌شود.  

این متخصص زنان ادامه داد: این واکسن تا قبل از ۲۶ سالگی در خانم‌ها و آقایان، ایمنی ۱۰۰ درصد و دائمی می‌دهد. اگر افراد رابطه جنسی نداشته باشند در سنین بالاتر نیز می‌توانند این واکسن را تزریق کنند اما ممکن است ایمنی ۱۰۰ درصد نداشته باشد.

پیروان با بیان اینکه گارداسیل خاصیت درمانی ندارد و برای پیشگیری است، تصریح کرد: وقتی یک فرد رابطه جنسی نداشته و بدن او پاک است باید این واکسن را تزریق کند و اگر به این فکر باشد که چون رابطه جنسی ندارد پس لزومی برای تزریق این واکسن هم وجود ندارد، سن ایمنی‌زایی را از دست می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم اهمیت تزریق این واکسن در خانم‌ها و آقایان، عنوان کرد: بانوان به جهت جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در اولویت تزریق واکسن گارداسیل قرار دارند و هنوز ارتباط این واکسن در پیشگیری از سرطان‌هایی مانند سرطان مجاری ادرار و سرطان پروستات در آقایان، ثابت نشده است اما برای قطع زنجیره ویروس در یک جامعه، همه باید ایمنی داشته باشند.

این پزشک متخصص زنان با بیان اینکه این واکسن در سه دوز تزریق می‌شود، توضیح داد: پس از تزریق دوز اول، دوز دوم باید دوماه بعد تزریق شود و دوز سوم نیز چهارماه بعد از دوز دوم، تزریق خواهد شد.

پیروان در پایان با اشاره به عدم پوشش بیمه‌ای این واکسن، تاکید کرد: گارداسیل حتما باید از داروخانه تهیه شود چون رعایت زنجیره سرد در نگهداری از واکسن‌ها ضروری است پس این واکسن را نباید از مرجعی غیر از داروخانه تهیه کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: