کد خبر: ۳۰۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 04
سرطان پروستات جزو شایع ترین بیماری های کشورمان در میان افراد مسن می باشد که به گفته متخصصان این حوزه اگر در مراحل اولیه شناسایی شود قابل درمان خواهد بود.

شفاآنلاین>سلامت>حسن کامران زاده فوق تخصص خون و سرطان شناس درباره سرطان پروستات و دلایل ایجاد آن در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت: سرطان در قدیم، بیماری شناخته شده ای نبود و انسان‌ها انقدر عمر نمی کردند که سرطان در آنها بروز کند.

به گزارش شفاآنلاین:وی افزود: سرطان پروستات به عنوان شایع ترین سرطان آقایان در سنین بالا بسیار شایع است. به طوریکه بیشتر افراد بالای ۹۰ سال درجه ای از سرطان پروستات را دارند. خوشبختانه سرطان پروستات علیرغم شیوع بالا به راحتی توسط یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است حتی اگر بدون علامت باشد . در کنار آزمایش، معاینات معمول توسط پزشک هم می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. سرطان پروستات در مراحل اولیه بی‌علامت است در بسیاری موارد با تشخیص زودهنگام به راحتی قابل درمان است اما اگر دیر تشخیص داده شود؛ می‌تواند ارگان‌های دیگر بدن مثل استخوان و کبد را درگیر کند که نیاز به درمان‌های پیشرفته خواهد داشت.

سرطان شناس کشورمان با اشاره به اینکه ۴۰ سالگی، سنی خاص و بحرانی در آقایان و خانم ها است. بررسی اکثر سرطان ها در این سن آغاز می شود. نیازی نیست این آزمایش ها به تعداد بالا انجام شود بلکه اغلب این بررسی های دوره ای به صورت سالیانه انجام می شود. از ۴۰ یا ۵۰ سال به بالا باید برای آزمایش پروستات باید اقدام شود. آزمایش مثبت قطعا به معنای ابتلاء به بیماری نیست بلکه احتمال بیماری را نشان می دهد . در این شرایط مداخلات دیگری نیاز است تا ثابت شود فرد به بیماری سرطان پروستات مبتلا شده یا خیر. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که آزمایش بدون معاینه پزشک ارزشی ندارد.

وی درباره راه های پیشگیری از سرطان پروستات اظهار داشت: دارو یا مکملی وجود ندارد که تجویز آن بتواند به طور کلی از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند اما برای جلوگیری از تمام بیماری‌ها به ویژه سرطان‌ها، سبک زندگی سالم(تغذیه مناسب، ورزش و داشتن فعالیت‌های فیزیکی، نداشتن اضافه وزن و آرامش روان) توصیه می‌شود.

کامران زاده با تاکید بر اینکه سلامتی فقط سلامت جسم نیست بلکه سلامتی روان  می‌تواند به سلامتی جسم کمک کند گفت: برای درمان بیماری جسمی، مهمترین عامل روحیه مناسب بیمار است. بیماری که روحیه قوی نداشته باشد ممکن است روند درمان را مختل کند و نتیجه درمان مناسبی نداشته باشد.

فوق تخصص خون کشورمان تصریح کرد: برای درمان سرطان پروستات در مراحل اولیه درمان‌های هورمونی وجود دارد و اگر بیماری محدود به پروستات باشد با جراحی و رادیوتراپی کاملا ریشه کن می‌شود . در مراحل پیشرفته تر به درمان‌های هورمونی و در نهایت شیمی‌درمانی نیاز دارد تا  منجر به طول عمر بیشتر برای بیمار شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: